Nicolas Maure, adus de la Dacia sa redreseze AvtoVAZ, intra in barlogul leului (Reuters)
Data publicarii: 16-03-2016 | EconomieNicolas Maure, adus de alianta Renault-Nissan sa redreseze AvtoVAZ, intra in barlogul leului, unde predecesorul sau s-a confruntat cu declinul vanzarilor si interesele financiare puternice din randul actionarilor, furnizorilor si angajatilor, transmite Reuters.
Francezul în vârstă de 55 de ani va continua probabil măsurile de reducere a forței de muncă și îndepărtarea furnizorilor de componente de calitate inferioară, deși într-un ritm mai lent decât ultimul director, încercând să evite coliziunea cu cei care doresc menținerea unui status quo.
AvtoVAZ, producătorul Lada, cel mai bine vândut brand din Rusia, și cel mai mare producător auto al țării după vânzări, se confruntă cu dificultăți financiare. Pierderile AvtoVAZ s-au triplat, de la 25 de miliarde de ruble în 2014, până la 73,85 miliarde de ruble (930 de milioane de dolari) anul trecut. Renault a decis să deprecieze valoarea investiției sale la AvtoVAZ cu 225 milioane de euro, până la 91 milioane de euro.
Maure a fost numit marți director general, înlocuindu-l pe suedezul Bo Andersson, victimă a recesiunii din Rusia, care a afectat vânzările auto, și criticat de acționarii ruși ai AvtoVAZ pentru concedierea muncitorilor.
Până acum, Maure a fost directorul general al Groupe Renault Romania și CEO al Automobile Dacia, având astfel experiența de a lucra într-un fost stat comunist și de trata cu sindicatele. Dar problemele cu care se va confruntă la fabrica AvtoVAZ de la Togliatti sunt diferite.
Un director a fost împușcat mortal de la colapsul comunismului în Rusia — un incident legat de crima organizată, care în acea perioadă infecta industria auto — și în ultimii ani, mulți angajați importanți de la Togliatti se deplasau cu escorte.
AvtoVAZ și-a modernizat procesul de fabricație și liniile de producție, îmbunătățindu-și semnificativ calitatea produselor. Rămânem optimiști privind viitorul pe termen lung al pieței din Rusia și al AvtoVAZ, ca lider al pieței interne, a afirmat Carlos Ghosn, șeful alianței Renault-Nissan și președintele AvtoVAZ. Renault deține o participație de 50% la compania holding care controlează AvtoVAZ, în timp ce partenerul nipon Nissan Motor Co. deține un pachet de 17,13%, iar corporația rusă de stat Rostec are un pachet de 32,87%.
Maure, care lucrează de 16 ani pentru Renault, și-a decorat biroul din România cu multe mașini în miniatură. În perioada în care a condus Automobile Dacia SA, a purtat negocieri salariale dure cu sindicatele, care amenințau cu greve. Conducerea a ridicat problema posibilității mutării producției în Maroc, unde există o fabrică Renault mai competitivă în orașul Tangiers, dacă salariile din România cresc prea mult. În final, cele două părți au ajuns la un acord privind majorarea salariilor cu 5% și acordarea unui bonus pentru 2016. Cu toate acestea, afacerea Dacia este în creștere, spre deosebire de AvtoVAZ, afectat de declinul economiei ruse. Modelul Lada este afectat și de concurența rivalelor sud-coreene Kia și Hyundai și a altor branduri.
Bo Andersson a răspuns dificultăților din Rusia cu concedieri. În 2014 și 2015, compania a renunțat la 20.000 din cei 65.000 de angajați. Aceste concedieri i-au afectat semnificativ pe locuitorii din Togliatti, un oraș dominat de AvtoVAZ și furnizorii săi. Problema concedierilor este una sensibilă pentru Kremlin, pe fondul creșterii tulburărilor sociale provocate de recesiune.
Surse care au dorit să-și păstreze anonimatul au afirmat că principalul motiv al înlocuirii lui Bo Andersson a fost refuzul acestuia de a face compromisuri cu furnizorii ruși de piese auto, pe care i-a înlocuit cu firme străine la primul semn al problemelor de calitate ale pieselor lor.
Compania Dacia a fost preluată de Renault în anul 1999. Relansată în 2004 cu modelul Logan, Dacia a devenit un jucător de notorietate pe piața auto europeană.
Sursa: Agerpress
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Reff & Asociatii si Deloitte Romania au asistat proprietarii Expo Market Doraly in vanzarea integrala a parcului comercial catre dezvoltatorul imobiliar WDP
- Revolut depășește 2 milioane de clienți ai aplicației Revolut <18
- Studiu Deloitte: Majoritatea liderilor de business din Romania considera ca PNRR va contribui la competitivitatea economiei locale in urmatorii cinci an
- Cum vor ajuta soluțiile AI în procesele de optimizare fiscală ale companiilor?
- Studiu Deloitte: Tranzitia catre economia circulara a incetinit la nivel global in 2023
- Studiu Deloitte: prețul, primul criteriu în alegerea mașinii. Motoarele pe combustie internă revin pe creștere în preferințele consumatorilor
- Prysmian deschide la București un nou birou al Centrului de Excelență în IT
- Lucian Anghel preia funcția de Director General-Adjunct al Libra Internet Bank
- Schneider Electric colaborează cu NVIDIA în proiectarea centrelor de date AI
- Ce este taxa pe lux și și cine va trebui să o plătească începând din acest an
- Flix raportează un venit total de 2 miliarde de euro în 2023
- Banca Transilvania & OTP Group, acord pentru achizitia OTP Bank Romania si subsidiare
- Studiu Deloitte: opt din zece lideri la nivel global se asteapta ca Gen AI sa le transforme organizatia in urmatorii trei ani
- Deloitte devine al saselea cel mai puternic brand din lume, potrivit Brand Finance
- Revolut Money Report: Romanii au facut peste 644 milioane de tranzactii cu Revolut anul trecut