Scaderea preturilor la alimente a stimulat apetitul pentru produse mai scumpe; uptrading, noua tendinta in FMCG
Data publicarii: 04-04-2016 | EconomieScaderea preturilor la alimente a stimulat apetitul pentru produse mai scumpe, iar consumul casnic a inregistrat o crestere cu 1,5% pentru produsele FMCG (industria bunurilor de larg consum) in 2015 fata de anul anterior, conform unui studiu realizat de o companie de cercetari de piata, remis luni AGERPRES.
Anul 2015 a fost marcat de schimbări la nivel macroeconomic care au modificat starea de spirit a consumatorilor și care le-au influențat comportamentul de cumpărare, conform studiului GfK care monitorizează consumul casnic. Creșterea pensiilor, a salariilor bugetarilor din educație și sănătate, precum și a venitului mediu pe economie, dar și reducerea TVA la alimente, au dus la o creștere a puterii de cumpărare și a încrederii populației.
Dinamica pieței a fost dată de creșterea volumelor cumpărate. Acestea au crescut cu 4% în 2015. Odată cu reducerea TVA la alimente, apare pentru prima dată în ultimii trei ani fenomenul de uptrading, de trecere la un produs superior din aceeași categorie.
Uptrading-ul a fost susținut și de creșterea unor categorii de produse mai scumpe. De exemplu, putem vorbi despre categorii precum pește și fructe de mare, fructe uscate, miere, cereale pentru mic dejun, cidru, produse speciale de îngrijire a dinților, a pielii și a picioarelor.
Creșterea pieței datorată uptradingului vine doar prin comerțul modern, unde cifrele arată o tendință diferită față de comerțul tradițional.
Comportamentul de cumpărare a suferit ușoare modificări față de anii anteriori — consumatorii merg mai rar la cumpărături, dar cheltuiesc ceva mai mult la fiecare act de cumpărare.
'Scăderea frecvenței de cumpărare și faptul că românii și-au permis să pună în coș și produse mai scumpe ne arată o oarecare relaxare a acestora la cumpărături. Ei nu se mai țin așa de strict de lista de cumpărături cum o făceau înainte și, chiar dacă sunt în continuare în căutarea unor oferte bune de preț, tendința de a cumpăra cât mai ieftin pare să se mai fi diminuat', spune Raluca Răschip, director la GfK România.
Mâncarea, incluzând alimentele proaspete și pe cele cu un termen mai lung de valabilitate, reprezintă două treimi din valoarea coșului anual de cumpărături.
Creșterea pieței se datorează în cea mai mare parte creșterii valorii băuturilor. Alte categorii de produse care și-au modificat evoluția în comparație cu 2014 sunt alimentele ambalate, care au scăzut, și cele de îngrijire personală și de îngrijire a casei, care au înregistrat creștere.
Studiul are la bază informații obținute prin monitorizarea consumului casnic în 2015 a tuturor categoriilor de produse de larg consum prin intermediul cercetării de tip Panel de Consumatori a GfK România, pe un eșantion de 3.000 de gospodării, reprezentativ la nivel național.
Sursa: Agerpress
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Revolut depășește 2 milioane de clienți ai aplicației Revolut <18
- Studiu Deloitte: Majoritatea liderilor de business din Romania considera ca PNRR va contribui la competitivitatea economiei locale in urmatorii cinci an
- Cum vor ajuta soluțiile AI în procesele de optimizare fiscală ale companiilor?
- Studiu Deloitte: Tranzitia catre economia circulara a incetinit la nivel global in 2023
- Studiu Deloitte: prețul, primul criteriu în alegerea mașinii. Motoarele pe combustie internă revin pe creștere în preferințele consumatorilor
- Prysmian deschide la București un nou birou al Centrului de Excelență în IT
- Lucian Anghel preia funcția de Director General-Adjunct al Libra Internet Bank
- Schneider Electric colaborează cu NVIDIA în proiectarea centrelor de date AI
- Ce este taxa pe lux și și cine va trebui să o plătească începând din acest an
- Flix raportează un venit total de 2 miliarde de euro în 2023
- Banca Transilvania & OTP Group, acord pentru achizitia OTP Bank Romania si subsidiare
- Studiu Deloitte: opt din zece lideri la nivel global se asteapta ca Gen AI sa le transforme organizatia in urmatorii trei ani
- Deloitte devine al saselea cel mai puternic brand din lume, potrivit Brand Finance
- Revolut Money Report: Romanii au facut peste 644 milioane de tranzactii cu Revolut anul trecut
- Catinvest aduce Bebe Tei si Farmacia Tei în Craiova la ElectroPutere Mall