Retailul va creste cu 7% in 2016, in Romania, peste media europeana de 1% (studiu)

Data publicarii: 27-04-2016 | Economie

Afacerile din retail vor creste cu 7% in 2016, in Romania, peste media europeana de 1%, conform unui studiu realizat de o companie de cercetare de piata, remis miercuri AGERPRES.

Potrivit studiului GfK privind scena de retail la nivel european, consolidarea afacerilor din retail de anul trecut va continua și în acest an. Pentru țările UE, creșterea va fi de aproximativ 1% (pe baza valorilor euro nominale). Vor exista evoluții pozitive în special în România (+7%), în statele baltice (în jur de 5%), care, treptat, prind din urmă piețele mai mature, în Suedia (+5%) și Spania (+4%).

În România, puterea de cumpărare este printre cele mai mici din Europa iar situația este similară celei din fostele țări sovietice, Bulgaria, Serbia, Bosnia — Herțegovina, Macedonia și Albania.

Regiunile țării unde puterea de cumpărare înregistrează un mic salt față de restul zonelor sunt: București și județele Timiș și Cluj, conform studiului GfK privind scena de retail european, cuprinzând cele mai recente evoluții și prognoze pentru 2016.

În 2015, economia a crescut, iar rata șomajului a scăzut în majoritatea țărilor, evoluție care se reflectă în puterea de cumpărare care a crescut în Uniunea Europeană cu o medie de 3,7% față de anul precedent. Acest lucru a oferit fiecărui cetățean UE o medie anuală de 15.948 euro pentru consum, chirie, economii și contribuții pentru pensii.

Indicatorii de piață evaluați de GfK pentru un total de 33 de țări europene analizate sunt puterea de cumpărare, ponderea cheltuielilor populației în retail din cheltuielile totale, inflația, profitabilitatea spațiilor comerciale.

În 2015, consumatorii europeni s-au bucurat de costuri reduse pentru energie și combustibil, precum și de o situație economică bună și o creștere a veniturilor în multe țări europene. Totuși, printre principalii beneficiari ai acestor condiții favorabile nu s-a numărat și retailul. Prin urmare, tendința de declin a ponderii cheltuielilor populației în retail a continuat și în 2015. Cota medie pentru toate țările este de 30%. În timp ce consumatorii au mai mulți bani disponibili, conform studiului GfK, cheltuiesc acești bani în principal pentru servicii, călătorii și activități recreative, mai degrabă decât pentru consum din retail.

Așteptările legate de inflație sunt atenuate de prețurile scăzute pentru materiale brute. În mai multe țări europene a avut loc mai degrabă o deflație anul trecut. Totuși, pentru 2016, Comisia Europeană anticipează prețuri în scădere numai în Slovenia (-0,3%), România (-0,2%), Lituania (-0,1%) și Bulgaria (-0,1%).

Pe parcursul anului trecut, profitabilitatea spațiilor comerciale a crescut în UE cu aproape 3%, la puțin sub 4.200 euro/mp. 'Aceasta este o veste bună pentru retail care a avut câștiguri timp de doi ani la rând, după o lungă perioadă de declin. Dinamica online a încetinit pe piețele mai mature și retailul clasic, în magazine, se adaptează treptat la noile condiții. Magazinele neprofitabile au fost închise, ca parte a digitalizării ofertelor retailerilor și a soluțiilor omnichannel. Cele mai mari rate de profitabilitate vin ca de obicei din Europa de Nord, Elveția și Luxemburg, iar cele mai mici din estul și sudul Europei — totuși, țările din această regiune câștigă teren în mod continuu', precizează documentul.

Cifrele comunicate de GfK pentru cifra de afaceri și puterea de cumpărare au fost realizate în euro pe baza cursului de schimb mediu 2015 pentru monedele naționale în cauză (așa cum sunt raportate de Comisia Europeană).

Sursa: Agerpress