PwC: In Romania nu se stie ce institutie trebuie sa implementeze directiva privind raportarea non-financiara

Data publicarii: 02-06-2016 | Economie

Uniunea Europeana a impus o directiva care prevede ca marile companii, bancile, firmele de asigurari si cele cotate la bursa trebuie sa raporteze activitatea lor non-financiara, incepand din 2018, insa in Romania nu se stie deocamdata ce institutie este responsabila pentru implementarea directivei, a declarat, joi, Andreea Giovani, sustainability manager in cadrul companiei de consultanta PwC Romania, prezenta la conferinta-dezbatere "Raportarea non-financiara, calea catre un business sustenabil", organizata de Idea Events, impreuna cu Let's Do It, Romania!.

"În România nici măcar nu se știe ce ministere sunt responsabile pentru implementarea acestei directive, deși implementarea trebuie realizată în anul 2017. Problema este că firmele la nivel național încă nu știu ce și când trebuie raportat. Conform directivei, primele raportări vor trebui făcute în 2018, însă pregătirea unui astfel de raport durează chiar și 6-8 luni", a spus Giovani.

Ea a arătat că Ministerul Finanțelor a cochetat cu ideea că ar putea implementa directiva doar în ceea ce privește companiile listate.

"S-a spus că ar trebui implicat și Ministerul Economiei, pentru companiile mari cu peste 500 de angajați. Totodată, aspectele legate de bănci intră sub incidența BNR (Băncii Naționale a României — n.r.), iar cele referitoare la companiile de asigurări, sub incidența ASF (Autorității de Supraveghere Financiară — n.r.). Deocamdată nu știm cui să ne adresăm și cine este responsabil cu implementarea directivei", a susținut reprezentanta PwC.

Andreea Giovani a adăugat că ASF a transpus totuși, în decembrie 2015, o parte din această directivă, cea care se aplică firmelor de asigurări.

Anterior, la același eveniment, Sandra Genee, senior coordonator în cadrul organizației nonguvernamentale Global Reporting Initivative (GRI), a afirmat că o directivă europeană va obliga companiile care au peste 500 de angajați, cele listate la bursă, băncile și firmele de asigurări ca, din 2018, să publice informații privind activitatea lor non-financiară, precum impactul social și de mediu.

"Directiva prevede că vor trebui publicate informații privind activitatea companiei și impactul asupra mediului, aspecte referitoare la angajați, respectarea drepturilor omului, măsuri anticorupție și de prevenire a mitei. Directiva trebuie transpusă în legislațiile naționale în 2017, iar în 2018 vor trebui să apară primele raportări", a spus Genee.

Potrivit acesteia, vor intra sub incidența acestei directive peste 6.000 de companii la nivel european.

"Comisia Europeană estimează că vor intra sub incidența acestei directive 6.000 de companii din Uniunea Europeană, însă eu estimez că vor fi mai multe. Doar Suedia, de exemplu, care a transpus deja directiva, a anunțat că vor trebui să raporteze 1.500-2.000 de firme din acest stat, în condițiile în care cei de acolo, în transpunerea directivei, au prevăzut că trebuie să raporteze firmele cu un număr mai mic de angajați decât prevede directiva", a completat reprezentanta GRI.

Sandra Genee a recomandat companiilor care vor intra sub incidența directivei să se pregătească încă de acum, întrucât termenul până la care sunt obligate să realizeze aceste raportări este foarte scurt.

"În România, Guvernul va trebui să decidă ce și cine va raporta, însă până atunci trebuie să vă puneți companiile în ordine", a subliniat Genee.

Potrivit unui comunicat al Comisiei Europene din 15 aprilie 2014, Parlamentul European a adoptat o directivă privind obligația companiilor mari și a grupurilor de a raporta informații privind impactul activității lor asupra mediului, aspecte sociale și legate de angajați, privind respectul pentru drepturile omului, aspecte privind lupta împotriva corupției și a mitei și informații privind diversitatea din cadrul membrilor boardului de conducere.

Sursa: Agerpress

Ultimele stiri pe BankNews.ro: