Documentul unic european, achizitiile directe si regulile de estimare a valorii,cateva dintre problemele de achizitii publice

Data publicarii: 04-10-2016 | Economie

Documentul unic european, procedurile de achizitii directe si regulile de estimare a valorii sunt cateva dintre principalele probleme cu care se confrunta personalul ce raspunde de derularea procedurilor de achizitii publice, din cadrul institutiilor, a declarat marti, pentru AGERPRES, presedintele Agentiei Nationale pentru Achizitii Publice (ANAP), Bogdan Puscas.

Agenția a organizat, în ultima perioadă, 10 întâlniri regionale la care au fost invitați să participe toți cei interesați de implementarea noului sistem de achiziții publice pentru a se identifica problemele cu care aceștia se confruntă.

Una dintre problemele identificate de către autoritățile contractante este legată de achizițiile directe, în special de faptul că ofertanții nu participă la sistemul electronic de achiziții publice.

"Foarte mulți operatori economici nu se regăsesc în sistemul public de achiziții. De exemplu, dintre marii retaileri, doar doi există, pe ceilalți nu îi regăsim sub nicio formă. Pe de altă parte, există foarte multe oferte care nu sunt aduse la zi. Sunt oferte din 2012, 2013 și atunci autoritățile contractante, prin consultarea acestui catalog, constată că nu găsesc ce le trebuie, sau știu că în altă parte găsesc mai ieftin, mai bun, mai repede și merg să cumpere din acel loc. Deci analizează ofertele, fac o notă justificativă potrivit căreia nu găsesc în sistem ce le trebuie și cumpără de pe piața liberă, deoarece acolo găsesc bun, repede și mai ieftin", a explicat Pușcaș.

Astfel, el susține că toți cei care vor să vândă către stat ar trebui să aibă ofertele pe acest sistem de achiziții publice pentru a fi mai ușor de găsit.

Președintele ANAP admite că și achizitorii se pot folosi de lipsurile sistemului pentru a face achiziții nerentabile din punct de vedere economic, însă aceste situații vor face obiectul unor controale.

"Eu dacă am un furnizor care îmi aduce de trei ani un fiting când mi se sparge o țeavă, în 10 minute, este absolut normal să apelez la el. Dacă îmi aduce acel produs repede și în condiții de eficiență economică, nu o să aibă nimeni nimic de obiectat. Avem de obiectat dacă îl aduce la un preț de trei ori mai mare decât prețul normal. Acolo sunt comportamente neconforme și funcția de control ex-post funcționează și se va manifesta. Adică vom începe să facem astfel de controale și cu scopul de a crește nivelul de conformare și vom da și exemple acolo unde ele sunt frapante", a adăugat Pușcaș.

Potrivit acestuia, în toate întâlnirile de până acum, Agenția a venit cu explicații privind achizițiile directe, astfel încât, atunci când o autoritate face o achiziție, să se asigure în primul rând eficiența economică a cumpărării.

A doua problemă identificată în urma discuțiilor cu participanții este cea referitoare la regulile de estimare a valorii. "Aici există câteva schimbări fundamentale, și cea mai importantă este estimarea valorii lucrărilor de construcții, pentru că acestea, de multe ori, au și o componentă de proiectare. Noi spunem că în momentul în care estimezi realizarea unei clădiri, trebuie să aduni suma pentru proiectare cu cea pentru execuție. Adunând aceste sume, ajungi la o valoare care îți dictează ce procedură trebuie să alegi. Dacă este peste prag (sumă de la care este obligatorie licitația—n.r.), va fi licitație, dacă este sub prag poate fi procedură simplificată", a explicat Pușcaș.

Potrivit acestuia, procedura nu impune participarea proiectantului și executantului în consorțiu la licitație, și nici măcar licitația în același timp, însă are în vedere orientarea proiectării pe criterii de eficiență, și eliminarea cazurilor de alocare directă către firme de apartament care fac un proiect din birou, care ulterior costă triplu sau mai mult pentru adaptarea în teren.

Documentul unic de achiziție european a pus, de asemenea, probleme participanților la sistem. Acesta reprezintă o simplificare fundamentală, prin care participantul depune, inițial, doar o declarație prin care susține că îndeplinește cerințele autorității contractante.

"Astfel, nu mai vii cu un camion de hârtii, ci abia la sfârșit, doar cel care câștigă, este obligat să furnizeze documentele în baza cărora a declarat că îndeplinește condițiile de participare. Se ușurează foarte mult etapa de evaluare a calificării ofertelor", a mai spus Pușcaș.

Potrivit acestuia, problema cu respectivul document constă în faptul că el a fost, inițial, preluat de la Comisia Europeană fără a fi adaptat specificului național. "Am adus ca soluție un model editabil al documentului și un ghid prin care la spunem autorităților contractante cum să completeze căsuțele, în limba română și adaptat la ce au ei nevoie", a explicat președintele ANAP.

Și în cazul procedurii simplificate au fost probleme, pentru că autoritățile contractante nu au înțeles, inițial, de ce nu mai au voie să impună anumite condiții.

O altă problemă semnalată de participanți se referă la procedurile online și problemele de funcționare ale SEAP.

Sursa: Agerpress