(P) INTERVIU Herman Wierenga, director executiv ORTEC CEE: Cercetarea stiintifica intensa ar putea fi un motor pentru inovare in Romania

Data publicarii: 22-11-2016 | Economie

Flexibilitate in programul de munca al angajatului, recunoasterea valorii acestuia si, nu in ultimul rand, motivatia ca fiecare dintre oamenii din echipa sa aiba sansa de a creste in companie, reprezinta punctele esentiale ale filosofiei pe care olandezii de la ORTEC, prin directorul executiv al filialei din Bucuresti, Herman Wierenga, le-au adus in Romania, atunci cand au decis sa-si extinda business-ul si in Europa Centrala si de Est.

Încă din anul 2008, startup-ul 'Made in Holland' deschide un birou în capitala României, iar, în prezent, după 8 ani de activitate, deja peste 130 de angajați se bucură de experiența de lucru existentă la ORTEC CEE, în toată regiunea Europei Centrale și de Est.

Directorul executiv al filialei din România, Herman Wierenga, împărtășește conceptul motivațional, atât de bine dezvoltat în Olanda, și care vizează atât libertatea angajatului de a lucra în ce spațiu dorește (de pe canapea, din bucătărie sau de acasă), cât și responsabilitatea acestuia față de un anume proiect. De asemenea, șeful ORTEC CEE a vorbit, într-un interviu acordat AGERPRES, despre mediul de afaceri din România, de ce a ales țara noastră pentru dezvoltarea afacerii, despre provocările anului 2017, afirmând, totodată, că un motor important în inovare pentru România este reprezentat de cercetarea științifică intensă.

ORTEC este unul dintre cei mai mari furnizori de planificare avansată și soluții și servicii de optimizare. Compania furnizează soluții software de planificare și optimizare avansată, de la la rutare optimizată a flotei și expediere, la programarea forței de muncă, prognoză de livrare, planificarea rețelei de logistică și control depozit. La nivel internațional, ORTEC are peste 1.800 de clienți, dar și 900 de angajați și birouri în Europa, America de Nord, America de Sud și regiunea Pacificului.

AGERPRES: Pentru început, aș dori să ne spuneți câteva lucruri esențiale pe care ar trebui să le știm despre ORTEC CEE și de ce a fost aleasă România pentru dezvoltarea afacerii? Herman Wierenga: ORTEC a luat naștere în anul 1981 în Olanda și este, în prezent, unul dintre cei mai mari furnizori în domeniu. Lucram deja de mai mulți ani pentru ORTEC în Olanda și, împreună cu un coleg, în 2008, am înființat o filială a companiei în Europa Centrală și de Est.

Am venit aici în primul rând, deoarece colegul meu provine din această regiune și am călătorit mult în zonă, dar și pentru că am trăit aici, ca student, perioade mai lungi. În final, am ales România în urma vizitei unei delegații olandeze de comerț la București, din care au rezultat primii noștri clienți, la sfârșitul anului 2007. Cred că România este o țară frumoasă pentru locuit și că are multe oportunități de afaceri.

Sunt multe firme olandeze în România, Olanda fiind printre principalii investitori din țară. Combinația celor două culturi este de succes. Atât olandezii, cât și românii sunt deschiși la minte și muncitori. Ne completăm reciproc. Tocmai de aceea, în ultimii 8 ani, acest startup local a fost transformat într-o afacere cu peste 130 de angajați și clienți în toată regiunea Europei Centrale și de Est.

Susținerea și investițiile Olandei în România au avut o importanță deosebită în dezvoltarea acestei afaceri, precum și a sectorului local de IT. Echipa noastră din România are atât de mult succes încât, în cadrul grupului ORTEC la nivel global, suntem deseori rugați să intervenim în proiecte din afara regiunii noastre. Angajații noștri din România călătoresc, de asemenea, către destinații, precum Norvegia, Marea Britanie, Africa de Sud, Brazilia, Australia și Asia de Sud-Est pentru a implementa produsele noastre pentru unii dintre cei mai importanți clienți ai grupului. Este minunat să vezi cum oamenii noștri, cu care lucrăm încă din vremea când erau la facultate, fără nicio experiență de muncă, sunt acum cunoscuți drept experți în domeniul lor.

AGERPRES: Ce părere aveți despre piața locală de profil? Herman Wierenga: România are profesioniști grozavi în sectorul IT și o putere incredibilă a internetului. Acum este important să se facă următorul pas, de la locație de outsourcing la dezvoltator al propriilor produse. Există multă experiență și cunoaștere, sunt suficienți antreprenori, sunt multe oportunități și multe exemple bune, de succes. Cred că rolul universităților este important și ar putea fi și mai mare, iar cercetarea științifică intensă ar putea fi un motor pentru inovare.

Principala piață pentru ORTEC este cea de transport și logistică, în care au loc multe evoluții la nivel mondial în acest moment. Unele ar putea părea SF, dar la nivel global s-au făcut progrese imense în domeniul vehiculelor electrice, autonome și semi-autonome.

În București, spre exemplu, multe mașini sunt conduse pe distanțe relativ scurte. Există multă poluare și toți oamenii și-ar dori să cheltuiască mai puțin pe combustibil. Acestea ar putea fi ingredientele ideale pentru un viitor de succes în a conduce mașini electrice. Imaginați-vă, cum ar fi să avem stații de încărcare (solare) în oraș și zero costuri pentru combustibil? La ORTEC CEE am decis să urmăm exemplul companiei-mamă din Olanda și vom începe să conducem 'electric' din acest an. Încă un trend care va influența domeniul transportului și logisticii este dezvoltarea afacerilor de economie colaborativă, precum Uber. Companiile tipice de transport și logistică vor avea competiție din partea unor startup-uri ca Uber, care folosesc aplicații inteligente și internetul pentru a-și face munca mai rapid și eficient. Cred că România are șansa de a fi printre primii care adoptă acest trend.

AGERPRES: Care sunt cele mai importante date de business ale companiei ORTEC din acest an? Herman Wierenga: În 2016, ORTEC a sărbătorit împlinirea a 35 de ani de activitate la nivel mondial. La începutul acestui an, ORTEC CEE a întâmpinat angajatul cu numărul 100 în România, iar în luna mai ne-am mutat în noul nostru sediu regional pentru Europa Centrală și de Est, în AFI Park (Cotroceni). La scurt timp, am oficializat prezența noastră din Polonia, atunci când am înființat un nou birou în Varșovia. În septembrie, am avut în România teambuilding-ul anual, cu toți angajații din regiune.

Cele mai importante momente din anul acesta sunt, desigur, cele în care clienții noștri au început să utilizeze software-ul nostru de optimizare. În 2016, în România, am sărbătorit acest moment cu importante companii din industriile energiei, retail și transport.

AGERPRES: Resursele umane reprezintă cheia succesului în orice companie. Care sunt așteptările dumneavoastră de la angajați și viceversa? Herman Wierenga: Lucrăm bine cu angajații noștri, sunt educați, muncitori și vorbesc fluent mai multe limbi străine. Sunt oameni faini și distractivi. În sediul nostru, nu avem birouri de manageri. Fiecare lucrează unde dorește: câteodată într-un spațiu deschis cu alți membri ai echipei, altădată pe un scaun-bicicletă, uneori dintr-un birou închis sau, poate, de pe canapea, din bucătărie sau de acasă. De asemenea, orele de lucru sunt flexibile. În multe companii românești pe care le-am cunoscut, distanța dintre manager și angajat este mult mai mare, iar programul sau orele de lucru sunt mult mai restrictive.

Am preluat acest model din Olanda, unde este sediul nostru central, iar acum lucrăm în spiritul și valorile acestea și în România. Totul este posibil doar pentru că atât așteptările noastre, cât și performanța angajaților noștri sunt la un nivel foarte ridicat. Fiecare are propria responsabilitate. Bineînțeles, ne asigurăm că plătim salarii bune și investim în oamenii noștri. Totuși, cred că cel mai important motiv pentru care oamenii decid să-și construiască o carieră în ORTEC este provocarea oferită de această afacere, în combinație cu un mediu de lucru plăcut. Personal, consider că motivația cea mai bună este să dai tuturor șansa să crească în companie.

AGERPRES: Câți oameni lucrează pentru ORTEC în România? Există planuri de extindere a echipei? Herman Wierenga: ORTEC are în acest moment mai mult de 130 de angajați în Europa Centrală și de Est, iar majoritatea lucrează în biroul nostru din București. Suntem întotdeauna în căutarea absolvenților de top ai facultăților, precum Informatică, Cibernetică sau Inginerie. În fiecare an, angajăm, de asemenea, mulți studenți de anul 2 sau 3 pentru un internship intensiv și provocator de două luni. După încheierea acestui program, aproximativ 25% dintre interni primesc posibilitatea de a continua să lucreze în ORTEC, pe posturi la nivel de începători.

În 2015, am avut o creștere de 45% a numărului de angajați, comparativ cu 2014, și plănuim să continuăm această dezvoltare.

AGERPRES: Care sunt cele mai importante realizări ale companiei pe care o conduceți, de când își derulează afacerile în România? Herman Wierenga: În doar 8 ani, divizia ORTEC Central and Eastern Europe a devenit una dintre cele mai mari companii olandeze de IT din România. În 2015, compania a avut o cifră de afaceri de 5,8 milioane de euro. Concomitent cu dezvoltarea și succesul nostru, am avut, de asemenea, o creștere a cererilor din partea celorlalte birouri ORTEC din întreaga lume, așadar am devenit un centru intern de nearshoring.

AGERPRES: Ce conține portofoliul companiei, în prezent? Herman Wierenga: Avem clienți care folosesc diverse soluții ORTEC în industrii, precum transport și logistică, retail, poștă și curierat, bunuri de consum, energie și multe altele. Câteva dintre cele mai mari companii cu care lucrăm sunt: Carrefour, Delhaize Group, Tesco, X5 Retail Group, Coca-Cola, Procter & Gamble, Arcelik, Aquila, FM Logistics, DPD, Urgent Cargus și Kuehne & Nagel.

AGERPRES: Care sunt planurile ORTEC CEE pentru anul 2017? Herman Wierenga: Planul nostru este să continuăm să creștem atât în venituri, cât și în angajați. Vom dezvolta mai departe produsele și serviciile noastre, sub umbrela sediului central din Olanda și ne vom axa în continuare pe a fi cei mai buni în ceea ce facem, a fi inovativi și a economisi bani pentru clienții noștri.

În regiune, piețele din Rusia, Polonia, România, Turcia și Italia sunt cele mai importante și așteptăm începerea sau încheierea unor proiecte cheie în aceste țări, în anul 2017. În plus față de clienții noștri mari — deseori multinaționali — anul viitor ne așteptăm să ajutăm și un număr din ce în ce mai mare de companii mici și mijlocii, cu optimizarea operațiunilor, folosind soluțiile ORTEC sub formă de 'software ca serviciu'. Furnizăm clienților noștri soluții avansate de analiză și optimizare, care consolidează avantajul lor competitiv, îmbunătățesc productivitatea și beneficierea de oportunitățile oferite de big data.

AGERPRES: Ce estimări aveți în ceea ce privește cifra de afaceri pentru anul următor și care sunt punctele-cheie care vor menține afacerea dvs. la un nivel ridicat? Herman Wierenga: Ne așteptăm la o creștere de aproximativ 20 — 30%, în 2017. Pe de o parte, ne concentrăm pe a fi excelenți în serviciile de dezvoltare, suport și implementare pe care le oferim la nivel mondial. Pe de altă parte, continuăm să dezvoltăm afacerea noastră și portofoliul de clienți din cele 3 birouri regionale (Bergamo, Varșovia și București). Perspectiva noastră pentru 2017 este foarte pozitivă și suntem nerăbdători să avem încă un an plin de provocări și realizări.

Sursa: Agerpress

Ultimele stiri pe BankNews.ro: