Romania, locul 33 din 42 de tari europene in topul puterii de cumparare, in 2016 (GfK)
Data publicarii: 18-01-2017 | EconomieRomania se afla anul trecut pe locul 33 din 42 de tari europene din punct de vedere al puterii de cumparare, cu o medie de venit disponibil pe cap de locuitor de 4.181 de euro, in crestere cu 12% fata de anul anterior, arata rezultatele unui studiu de specialitate realizat de compania de cercetare GfK.
Potrivit cercetării "Puterea de cumpărare în Europa 2016", în ierarhia europeană, primele trei poziții sunt ocupate de Liechtenstein (cu 63.011 euro), Elveția (42.300 euro) și Luxemburg (30.248 euro), în timp ce, la polul opus, se situează Belarus, Republica Moldova și Ucraina.
Cu o putere medie de cumpărare sau venit disponibil pe cap de locuitor de 4.181 de euro, România rămâne pe locul 33 în clasamentul european, la fel ca în 2015. Venitul înregistrat de România reprezintă aproximativ o treime din media europeană, iar în comparație cu anul precedent, acesta a crescut cu aproape 12% puterea nominală de cumpărare pe cap de locuitor.
Raportat la nivel național, dintre cele 42 de județe din România, în București se înregistrează cea mai mare putere de cumpărare, respectiv de 6.288 de euro/cap de locuitor, cu 50 de procente peste media pe țară. Această cifră plasează locuitorii capitalei la aproximativ același nivel cu locuitorii din Polonia (locul 29 în Europa). În clasamentul național, pe locurile următoare se clasează județele Timiș (4.987 de euro), Cluj (4.931 euro), Ilfov (4.916 euro) și Brașov (4.537 euro).
Județele aflate în top 10 sunt de fapt singurele cu o putere de cumpărare peste media națională, toate celelalte 32 situându-se sub aceasta. Cel mai aproape de medie este județul Alba cu 4.129 de euro pe cap de locuitor, ceea ce plasează Alba pe locul 11 în clasament.
Pe de altă parte, județul Vaslui ocupă ultimul loc între cele 42 de județe din România, cu o putere de cumpărare a locuitorilor săi este de 3.054 de euro, cu 28% sub media pe țară și la aproximativ același nivel de venit disponibil cu locuitorii Serbiei sau Macedoniei (poziția 35, respectiv 36 în Europa).
Conform studiului GfK, un total de aproximativ 9.180 miliarde de euro este suma disponibilă consumatorilor europeni în 2016 pentru cheltuieli și economisire.
'Acest lucru corespunde unei puteri medii de cumpărare pe locuitor de 13.672 de euro pentru cele 42 de țări analizate, ceea ce reprezintă o creștere nominală de aproximativ 0,3%. Creșterea scăzută a puterii de cumpărare medie la nivel european se datorează în principal efectelor cursului de schimb și stagnării ratelor de creștere în unele dintre cele mai mari țări. Cu toate acestea, multe țări au rate de creștere de peste 5 procente, inclusiv Islanda, Bulgaria, România, Estonia, Cehia, Bosnia-Herțegovina, Croația, Malta, Slovacia, Luxemburg și Letonia', se menționează în concluziile studiului GfK.
Indicele privind puterea de cumpărare reprezintă venitul anual disponibil pe cap de locuitor, după scăderea taxelor și a contribuțiilor sociale. Cifrele comunicate de GfK pentru puterea de cumpărare au fost realizate în euro pe baza cursului de schimb mediu din 2016 pentru monedele naționale în cauză, așa cum sunt raportate de Comisia Europeană.
Sursa: Agerpress
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Reff & Asociatii si Deloitte Romania au asistat proprietarii Expo Market Doraly in vanzarea integrala a parcului comercial catre dezvoltatorul imobiliar WDP
- Revolut depășește 2 milioane de clienți ai aplicației Revolut <18
- Studiu Deloitte: Majoritatea liderilor de business din Romania considera ca PNRR va contribui la competitivitatea economiei locale in urmatorii cinci an
- Cum vor ajuta soluțiile AI în procesele de optimizare fiscală ale companiilor?
- Studiu Deloitte: Tranzitia catre economia circulara a incetinit la nivel global in 2023
- Studiu Deloitte: prețul, primul criteriu în alegerea mașinii. Motoarele pe combustie internă revin pe creștere în preferințele consumatorilor
- Prysmian deschide la București un nou birou al Centrului de Excelență în IT
- Lucian Anghel preia funcția de Director General-Adjunct al Libra Internet Bank
- Schneider Electric colaborează cu NVIDIA în proiectarea centrelor de date AI
- Ce este taxa pe lux și și cine va trebui să o plătească începând din acest an
- Flix raportează un venit total de 2 miliarde de euro în 2023
- Banca Transilvania & OTP Group, acord pentru achizitia OTP Bank Romania si subsidiare
- Studiu Deloitte: opt din zece lideri la nivel global se asteapta ca Gen AI sa le transforme organizatia in urmatorii trei ani
- Deloitte devine al saselea cel mai puternic brand din lume, potrivit Brand Finance
- Revolut Money Report: Romanii au facut peste 644 milioane de tranzactii cu Revolut anul trecut