Un vames primeste mita, in medie, 11,5 mii euro pe an
Data publicarii: 14-12-2006Cercetarea sociologica a aratat ca 77% dintre vamesi nu cunosc suficient legislatia vamala, interpretand uneori eronat sau excesiv reglementarile vamale. Din aceasta cauza, firmele sunt tentante sa dea mita pentru a-si rezolva mai rapid problemele legate de vamuire sau pentru a evita prezentarea de documente in plus. "Dupa aderare este posibil ca nivelul de cunoastere al reglementarilor vamale sa se reduca, in conditiile in care legislatia comunitara este diferita si foarte complexa", a afirmat reprezentantul CADI, Bogdan Lazarescu.
Masurile propuse pentru remedierea acestor situatii se refera la elaborarea unor ghiduri pe domenii de operatiuni vamale care sa fie atat la indemana vamesilor, cat si a companiilor de comert exterior, si la prezentarea pe site-ul Vamii a unor puncte de vedere fata de anumite cazuri.
Comisionarii vamali, considerati o sursa de coruptie pentru ca intra frecvent in contact cu vamesii, ar trebui sa fie monitorizati, iar documentele pe care acestia le prezinta in vama ar trebui inscrise intr-o lista astfel incat platile informale care sunt trecute drept comisioane sa fie eliminate.
O alta masura care tine de control si monitorizare vizeaza documentele vamale care sunt cele mai susceptibile sa favorizeze darea de mita: certificatul de origine, de conformitate si calitate, declratia de valoare in vama.
Luand in considerare ca un numar mare de vamesi intervievati s-au plans de salariile prea mici, setul de masuri include si o modificarea a modului de remunerare a personalului vamal in functie de performanta profesionala in contrapondere cu sanctionarea la salariu in cazul unor erori.
Conform cercetarii sociologice, doar o treime dintre firmele chestionate au admis ca au dat mita vamesilor si numai 10% au afirmat ca recurg la aceasta practica in mod frecvent. In schimb, firmele care se confrunta cu neplaceri in vama fac foarte rar plangeri, desi exista un telverde in acest scop. Pornind de la aceasta situatie, a fost propusa si o masura care inseamna crearea unei strategii de incurajare a companiilor de a depune sesizari la o institutie neguvernamentala creata special pentru acest scop si care le va putea proteja interesele.
Planul de masuri este provizoriu, fiind inca in dezbatere publica si in analiza cu autoritatile vamale.
Sursa: NewsIn
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Reff & Asociatii si Deloitte Romania au asistat proprietarii Expo Market Doraly in vanzarea integrala a parcului comercial catre dezvoltatorul imobiliar WDP
- Revolut depășește 2 milioane de clienți ai aplicației Revolut <18
- Studiu Deloitte: Majoritatea liderilor de business din Romania considera ca PNRR va contribui la competitivitatea economiei locale in urmatorii cinci an
- Cum vor ajuta soluțiile AI în procesele de optimizare fiscală ale companiilor?
- Studiu Deloitte: Tranzitia catre economia circulara a incetinit la nivel global in 2023
- Studiu Deloitte: prețul, primul criteriu în alegerea mașinii. Motoarele pe combustie internă revin pe creștere în preferințele consumatorilor
- Prysmian deschide la București un nou birou al Centrului de Excelență în IT
- Lucian Anghel preia funcția de Director General-Adjunct al Libra Internet Bank
- Schneider Electric colaborează cu NVIDIA în proiectarea centrelor de date AI
- Ce este taxa pe lux și și cine va trebui să o plătească începând din acest an
- Flix raportează un venit total de 2 miliarde de euro în 2023
- Banca Transilvania & OTP Group, acord pentru achizitia OTP Bank Romania si subsidiare
- Studiu Deloitte: opt din zece lideri la nivel global se asteapta ca Gen AI sa le transforme organizatia in urmatorii trei ani
- Deloitte devine al saselea cel mai puternic brand din lume, potrivit Brand Finance
- Revolut Money Report: Romanii au facut peste 644 milioane de tranzactii cu Revolut anul trecut