Curtea de Conturi a aplicat, pentru 2015, amenzi de 327.000 lei in urma abaterilor constatate in timpul actiunilor de verificare

Data publicarii: 01-02-2017 | Economie

Curtea de Conturi a intocmit, pentru exercitiul financiar al anului 2015, in urma actiunilor de verificare, 139 de procese-verbale de constatare si sanctionare a contraventiilor, pentru 156 de abateri, cuantumul amenzilor aplicate ridicandu-se la 327.000 lei, conform raportului publicat pe site-ul institutiei.

În cazul a șapte dintre aceste procese-verbale abaterile constatate au fost sancționate doar cu avertisment.

Față de anul precedent s-a înregistrat o creștere atât a numărului de procese-verbale de constatare și sancționare a contravențiilor întocmite, cu aproape 8%, cât și a valorii totale a amenzilor aplicate, cu aproape 24%.

În anul 2016, pentru prejudiciile estimate în actele de audit și control aferente anului financiar 2015, Curtea de Conturi a formulat 158 de sesizări către organele de urmărire penală, la cererea departamentelor și a camerelor de conturi. Sesizarea organelor de urmărire penală s-a făcut pentru fapte pentru care s-a apreciat că există indicii de natură penală, care privesc, în principal, infracțiuni de corupție și asimilate faptelor de corupție, infracțiuni de serviciu, infracțiuni privind încălcarea legislației din domeniul finanțelor publice, achizițiilor publice, financiar-fiscale și contabile, precum și încălcarea unor obligații (angajamente investiționale) ale Cumpărătorilor, în cadrul procesului de privatizare.

Potrivit Programului de activitate pe anul 2016, structurile Curții de Conturi, centrală și teritorială, au efectuat un număr total de 2.610 acțiuni de verificare, cuprinzând 1.699 de misiuni de audit financiar, 110 misiuni de audit al performanței, 768 de misiuni de audit de conformitate (control tematic) și 33 de acțiuni de documentare.

Misiunile de audit financiar și acțiunile de control asupra modului de formare, administrare și întrebuințare a resurselor financiare ale statului și ale sectorului public pentru exercițiul financiar al anului 2015 s-au efectuat la un număr de 2.437 de entități.

Verificările efectuate s-au desfășurat la 1.386 de ordonatori principali de credite, 77 de ordonatori secundari de credite, 567 de ordonatori terțiari de credite, 219 societăți comerciale, inclusiv cele de interes local, 23 de companii naționale, 24 de societăți naționale, 75 de regii autonome, inclusiv cele de interes local, 3 instituții bancare, precum și 63 de alte entități (asociații, fundații ș.a.).

"Opinia de audit se exprimă la încheierea misiunilor de audit financiar asupra conturilor anuale de execuție a bugetelor auditate, după ce auditorii publici externi prezintă în rapoartele de audit constatările și concluziile și formulează recomandări cu privire la măsurile ce urmează a fi luate de conducerea entităților verificate. Din totalul opiniilor exprimate 4,8% sunt opinii nemodificate, 9,6% sunt opinii cu rezerve cu paragraf de evidențiere a anumitor aspecte, situații în care conturile pentru exercițiul 2015 nu conțin denaturări semnificative, 0,1% sunt opinii cu rezerve, cu paragraf de limitare a sferei auditului și 85,5% sunt opinii contrare, pentru situațiile în care nu au fost înregistrate corespunzător veniturile, cheltuielile, activele și pasivele și nu a fost prezentată corespunzător situația financiară la 31 decembrie 2015 sau operațiunile nu au fost conforme cu cadrul juridic sau reglementările specifice", se menționează în raport.

Conform sintezei Raportului public pe anul 2015, dată publicității marți, în cazul unor instituții și autorități s-a înregistrat în ultimii ani o acuratețe îmbunătățită a situațiilor financiare, ca urmare a măsurilor dispuse prin decizii de Curtea de Conturi și a recomandărilor formulate, concomitent cu disponibilitatea acestora de a le pune în aplicare.

Instituțiile care au primit certificat de conformitate ca urmare a exprimării unei opinii nemodificate (fără rezerve) sunt: Administrația Prezidențială, Înalta Curte de Casație și Justiție, Consiliul Legislativ, Avocatul Poporului, Ministerul Public, Agenția Națională de Integritate, Serviciul Român de Informații, Serviciul de Informații Externe, Serviciul de Pază și Protecție, Serviciul de Telecomunicații Speciale, Oficiul Național de Prevenire și Combatere a Spălării Banilor, Oficiul Registrului National al Informațiilor Secrete de Stat, Consiliul Național pentru Combaterea Discriminării, Autoritatea Națională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal, Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor, Academia Oamenilor de Știință din România.

Curtea de Conturi a exprimat și opinii cu rezerve (opinie modificată), cu evidențierea anumitor aspecte pentru Senatul României, Camera Deputaților, CNA, Ministerul Justiției, Ministerul Apărării Naționale, Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Finanțelor Publice (pentru Contul general anual de execuție a bugetului de stat și Contul general anual al datoriei publice), Academia Română, Agenția Națională de Presă AGERPRES, Societatea Română de Radiodifuziune, Autoritatea Electorală Permanentă, Consiliul Superior al Magistraturii, Autoritatea Națională pentru Restituirea Proprietăților.

La unele dintre instituțiile și autoritățile publice auditate, Curtea de Conturi a constatat abateri de la cadrul de reglementare legală, nereguli în gestionarea patrimoniului sau nerespectarea principiilor de eficiență, economicitate și eficacitate, care au afectat acuratețea datelor din situațiile financiare, astfel încât s-a exprimat o opinie contrară.

La Ministerul Sănătății, Curtea a recomandat, printre altele, ca bugetul să fie corelat cu necesitățile reale de surse; efectuarea unei analize periodice privind respectarea legislației în domeniul achizițiilor publice și privind instalarea și utilizarea aparaturii și echipamentelor medicale finanțate de la buget; monitorizarea și controlul finanțării cheltuielilor pentru programele de sănătate la nivelul unităților sanitare; stabilirea și avizarea prețurilor medicamentelor. De asemenea, MS trebuie să verifice dacă furnizorii respectă toate prevederile legale privind comercializarea unor produse biocide/dezinfectanți avizate de minister.

CNAS va trebui să monitorizeze modul în care lucrează Casele de asigurări de sănătate județene cu furnizorii de servicii medicale și produse farmaceutice în privința cheltuielilor cu bunuri și servicii decontate nelegal. Totodată, Curtea de Conturi a făcut o serie de recomandări pentru Casele județene de sănătate.

La MENCS s-a recomandat efectuarea demersurilor pentru crearea cadrului normativ necesar evaluării universităților, precum și ca ministerul și USAMV Cluj-Napoca să reanalizeze clauzele contractului de asociere în participațiune, iar la Ministerul Tineretului și Sportului se recomandă inventarierea obiectivelor de investiții nefinalizate.

Ministerul Culturii va trebui să realizeze actualizarea cu celeritate a valorii bunurilor aparținând domeniului public al statului și aflate în administrarea sa și a entităților subordonate, iar conducerea Filarmonicii George Enescu trebuie să recupereze și să vireze la bugetul de stat suma de 18.000 lei.

La ICR se recomandă verificarea tuturor achizițiilor de bunuri de natura activelor fixe, evaluarea sau reevaluarea cu regularitate a bunurilor din patrimoniul instituției. Totodată, ICR va trebui să solicite Ministerului Culturii desemnarea unor evaluatori autorizați pentru evaluarea pianului Lipatti, a tablourilor și a celorlalte bunuri de patrimoniu.

La Secretariatul de stat pentru recunoașterea meritelor luptătorilor împotriva regimului comunist, Curtea recomandă actualizarea bazei de date referitor la revoluționarii din decembrie 1989, dar și organizarea evidențelor privind biletele CFR și cartelele Metrorex acordate gratuit beneficiarilor Legii 341/2004.

CNSAS a primit printre recomandări întocmirea procedurii privind publicația "Caietele CNSAS".

La SGG, Curtea a făcut, printre altele, recomandări legate de salarizare, precum și monitorizarea utilizării fondurilor alocate asociațiilor minorităților naționale.

La MAE, Curtea de Conturi recomandă fundamentarea bugetului în funcție de necesitățile reale, precum și clarificarea situației și a cauzelor care au dus la efectuarea de plăți nejustificate din fonduri publice.

Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice va trebui să extindă verificarea asupra tuturor plăților efectuate în 2015 pentru finanțarea construcției de locuințe sociale și finanțarea proiectelor pentru eficientizarea sistemului centralizat de producere și distribuție a energiei termice.

La SRTv se recomandă o analiză riguroasă a activităților desfășurate în baza contractelor de cesiune a drepturilor de autor, în condițiile în care nu se justifică încheierea acestora, aceste activități fiind efectuate și plătite în baza contractelor individuale de muncă; verificarea tuturor contractelor de achiziție derulate în prezent; o analiză a tuturor structurilor din cadrul SRTv pentru stabilirea unor criterii și condiții clare privind angajările de personal nou sau contractarea de servicii oferite de persoane din afara instituției; stabilirea și recuperarea prejudiciului determinat de modul defectuos de derulare a activității de vânzare a spațiului publicitar, în perioada 2009 — 2011, către un agent economic, în calitate de comisionar; stabilirea persoanelor ce se fac vinovate de concedierea unora dintre angajați, fără o evaluare obiectivă, ceea ce a determinat apariția unor litigii și plata despăgubirilor stabilite de instanță și reîncadrarea pe foștii salariați etc.

Printre instituțiile pentru care Curtea de Conturi a exprimat o opinie contrară se mai află: Consiliul Concurenței, MFP, Ministerul Muncii, Familiei, Protecției Sociale și Persoanelor Vârstnice, Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale, Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor, Ministerul Transporturilor, Ministerul Comunicațiilor și pentru Societatea Informațională, Ministerul Economiei, Comerțului și Relațiilor cu Mediul de Afaceri, Ministerul Energiei, Autoritatea Națională Sanitară Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor, Consiliul Economic și Social, Autoritatea pentru Administrarea Activelor Statului, Ministerul Fondurilor Europene, Casa Națională de Pensii Publice, Agenția Națională pentru Ocuparea Forței de Muncă.

Sursa: Agerpress