John Rix, seful hipermarketurilor Real, se bate cu Carrefour

Data publicarii: 15-12-2006
Danezul se plange ca terenurile sunt mai scumpe decat in Polonia, aflam din Evenimentul Zilei. Lantul de hipermarketuri Real pluseaza pe piata din Romania cat competitorii sai in cinci ani. Retailerul Real, parte a grupului Metro, a deschis din luna martie a acestui an si pana ieri sase hipermarketuri in Romania. Pana la finele lui 2006, reprezentantii companiei spun ca vor mai inaugura doua magazine, la Targu-Mures si Brasov. Real va deveni astfel lider pe piata de hipermarketuri din punctul de vedere al numarului de magazine, unde principalul sau contracandidat, Carrefour, a ajuns la cota de sapte magazine dupa cinci ani de la intrarea pe piata.

John Rix, directorul general al Real Romania, explica cum a reusit sa puna pe picioare o afacere, in pofida preturilor ridicate la terenuri.

EVZ: Care este strategia de extindere a companiei Real in Romania?

John Rix: Decizia de a investi in Romania a fost luata in urma cu aproape doi ani, la nivelul grupului Metro. Am demarat constructia primului hipermarket (n.r. - din Timisoara) in luna ianuarie, iar in martie am reusit deja sa-l deschidem.

Initial am decis sa deschidem doar patru sau cinci magazine in primul an, insa am demonstrat la nivelul grupului ca Romania e o piata cu potential si ca putem deschide mai multe, asa ca am primit un buget mai mare.

Prin urmare, a fost o combinatie intre potentialul tarii si increderea sefilor nostri ca putem face in Romania afaceri la fel de bune ca Metro Cash&Carry.

Care sunt criteriile in functie de care alegeti orasul?

Investim in toate orasele cu mai mult de 100.000 de locuitori. In prima faza deschidem magazine in toate orasele mari, iar din 2007 in cele mai mici.

Cele mai mari orase nu sunt insa doar pe granita de vest a Romaniei, acolo unde v-ati propus sa ajungeti. De ce sunteti absenti din zona Moldovei?

Vrem sa fim prezenti in toate cele 15 orase mari ale Romaniei, inclusiv in partea de est a tarii. Daca am deschis pana acum mai mult in zona de vest este pentru ca am reusit mai repede sa pornim proiectele acolo. Este o coincidenta faptul ca am inceput cu Timisoara, si nu cu Constanta, de exemplu.

De ce nu ati inceput cu Bucurestiul, dupa exemplul celorlalte hipermarketuri de la noi?

Am cautat terenuri in Bucuresti mai mult decat in oricare alt oras. Dar, asa cum se intampla in orice alta tara, capitala este cea mai ravnita de companii, motiv pentru care este mai scumpa. Cu toate acestea, in anul viitor ne-am propus sa deschidem la Bucuresti trei magazine, si cel putin un altul in 2008.

Cum negociati preturile produselor cu furnizorii pentru a putea veni pe piata cu preturile mici?

Avem avantajul ca suntem parte a grupului Metro, motiv pentru care preturile pentru produsele comune sunt negociate la nivel de grup si sunt mai mici decat ceea ce poate obtine un retailer individual. In plus, serviciile de logistica sunt comune pentru cele doua companii, astfel ca reusim sa taiem din preturi.

Care este ponderea produselor autohtone in portofoliul companiei?

70% din produsele noastre sunt din Romania. Restul sunt in principal importuri de textile din China sau legume si fructe proaspete din regiune.
 
Intentionati sa achizitionati vreun retailer roman?

Real a achizitionat in ultimul an retailerii Wal-Mart in Germania... In Romania nu avem ce cumpara, pentru ca activam pe o piata cu doar trei jucatori si nici unul nu e de vanzare.

Care sunt diferentele si similaritatile intre piata romaneasca si cele din regiune pe segmentul de retail?

Consider ca Romania se aseamana destul de mult cu Polonia, la dimensiunile tarii. Ca niveluri de dezvoltare a segmentului de retail, Romania este undeva la opt ani in urma Poloniei. Insa ceea ce Polonia a reusit sa faca in ultimii 16 ani, Romania face in doar cinci.

Citeste tot articolul in Evenimentul Zilei

 

Ultimele stiri pe BankNews.ro: