John Rix, seful hipermarketurilor Real, se bate cu Carrefour
Data publicarii: 15-12-2006John Rix, directorul general al Real Romania, explica cum a reusit sa puna pe picioare o afacere, in pofida preturilor ridicate la terenuri.
EVZ: Care este strategia de extindere a companiei Real in Romania?
John Rix: Decizia de a investi in Romania a fost luata in urma cu aproape doi ani, la nivelul grupului Metro. Am demarat constructia primului hipermarket (n.r. - din Timisoara) in luna ianuarie, iar in martie am reusit deja sa-l deschidem.
Initial am decis sa deschidem doar patru sau cinci magazine in primul an, insa am demonstrat la nivelul grupului ca Romania e o piata cu potential si ca putem deschide mai multe, asa ca am primit un buget mai mare.
Prin urmare, a fost o combinatie intre potentialul tarii si increderea sefilor nostri ca putem face in Romania afaceri la fel de bune ca Metro Cash&Carry.
Care sunt criteriile in functie de care alegeti orasul?
Investim in toate orasele cu mai mult de 100.000 de locuitori. In prima faza deschidem magazine in toate orasele mari, iar din 2007 in cele mai mici.
Cele mai mari orase nu sunt insa doar pe granita de vest a Romaniei, acolo unde v-ati propus sa ajungeti. De ce sunteti absenti din zona Moldovei?
Vrem sa fim prezenti in toate cele 15 orase mari ale Romaniei, inclusiv in partea de est a tarii. Daca am deschis pana acum mai mult in zona de vest este pentru ca am reusit mai repede sa pornim proiectele acolo. Este o coincidenta faptul ca am inceput cu Timisoara, si nu cu Constanta, de exemplu.
De ce nu ati inceput cu Bucurestiul, dupa exemplul celorlalte hipermarketuri de la noi?
Am cautat terenuri in Bucuresti mai mult decat in oricare alt oras. Dar, asa cum se intampla in orice alta tara, capitala este cea mai ravnita de companii, motiv pentru care este mai scumpa. Cu toate acestea, in anul viitor ne-am propus sa deschidem la Bucuresti trei magazine, si cel putin un altul in 2008.
Cum negociati preturile produselor cu furnizorii pentru a putea veni pe piata cu preturile mici?
Avem avantajul ca suntem parte a grupului Metro, motiv pentru care preturile pentru produsele comune sunt negociate la nivel de grup si sunt mai mici decat ceea ce poate obtine un retailer individual. In plus, serviciile de logistica sunt comune pentru cele doua companii, astfel ca reusim sa taiem din preturi.
Care este ponderea produselor autohtone in portofoliul companiei?
70% din produsele noastre sunt din Romania. Restul sunt in principal importuri de textile din China sau legume si fructe proaspete din regiune.
Intentionati sa achizitionati vreun retailer roman?
Real a achizitionat in ultimul an retailerii Wal-Mart in Germania... In Romania nu avem ce cumpara, pentru ca activam pe o piata cu doar trei jucatori si nici unul nu e de vanzare.
Care sunt diferentele si similaritatile intre piata romaneasca si cele din regiune pe segmentul de retail?
Consider ca Romania se aseamana destul de mult cu Polonia, la dimensiunile tarii. Ca niveluri de dezvoltare a segmentului de retail, Romania este undeva la opt ani in urma Poloniei. Insa ceea ce Polonia a reusit sa faca in ultimii 16 ani, Romania face in doar cinci.
Citeste tot articolul in Evenimentul Zilei
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Reff & Asociatii si Deloitte Romania au asistat proprietarii Expo Market Doraly in vanzarea integrala a parcului comercial catre dezvoltatorul imobiliar WDP
- Revolut depășește 2 milioane de clienți ai aplicației Revolut <18
- Studiu Deloitte: Majoritatea liderilor de business din Romania considera ca PNRR va contribui la competitivitatea economiei locale in urmatorii cinci an
- Cum vor ajuta soluțiile AI în procesele de optimizare fiscală ale companiilor?
- Studiu Deloitte: Tranzitia catre economia circulara a incetinit la nivel global in 2023
- Studiu Deloitte: prețul, primul criteriu în alegerea mașinii. Motoarele pe combustie internă revin pe creștere în preferințele consumatorilor
- Prysmian deschide la București un nou birou al Centrului de Excelență în IT
- Lucian Anghel preia funcția de Director General-Adjunct al Libra Internet Bank
- Schneider Electric colaborează cu NVIDIA în proiectarea centrelor de date AI
- Ce este taxa pe lux și și cine va trebui să o plătească începând din acest an
- Flix raportează un venit total de 2 miliarde de euro în 2023
- Banca Transilvania & OTP Group, acord pentru achizitia OTP Bank Romania si subsidiare
- Studiu Deloitte: opt din zece lideri la nivel global se asteapta ca Gen AI sa le transforme organizatia in urmatorii trei ani
- Deloitte devine al saselea cel mai puternic brand din lume, potrivit Brand Finance
- Revolut Money Report: Romanii au facut peste 644 milioane de tranzactii cu Revolut anul trecut