Liderii Europei Centrale cer Uniunii Europene sa adopte masuri impotriva "standardelor duble" folosite de producatorii de alimente
Data publicarii: 24-02-2017 | EconomieLiderii din patru state ale Europei Centrale se vor intalni saptamana viitoare pentru a solicita Uniunii Europene sa actioneze impotriva marilor companii alimentare care folosesc ingrediente de calitate inferioara in produsele destinate vanzarii in statele mai sarace, transmite Reuters.
La reuniunea specială "se va solicita Uniunii Europene să adopte măsuri legislative care ar interzice astfel de practici care umilesc oamenii și creează două categorii de oameni", a afirmat joi premierul slovac, Robert Fico, la o conferință de presă.
Liderii celor patru state din Grupul Vișegrad — Cehia, Ungaria, Polonia și Slovacia — vor discuta problema la o întâlnire care va avea loc la Varșovia, a explicat Fico.
Asociațiile pentru protecția consumatorilor și Guvernele s-au plâns că unii producători de alimente folosesc ingrediente mai ieftine în gama de produse destinată Europei Centrale și de Est (CEE) decât în bunurile vândute sub branduri identice în Germania și Austria.
Practica este permisă în prezent, deoarece UE solicită doar o listă clară de ingrediente pe ambalaj.
Deși produsele alimentare sunt în general mai ieftine în Estul Europei decât în Occident, mulți cumpărători călătoresc către Vestul Europei pentru a achiziționa produse de calitate superioară.
Vytenis Andriukaitis, comisarul european pentru sănătate și siguranța alimentelor, a afirmat joi că reglementările comunitare nu conțin dispoziții conform cărora Uniunea Europeană i-ar putea urmări în justiție pe producătorii de alimente care distribuie în orice stat membru bunuri de calitate diferită sub același brand.
Comisarul a sugerat că firmele din domeniul alimentar nu pot fi obligate să-și adapteze produsele la gustul național sau la puterea de cumpărare. În schimb, comisarul i-a încurajat pe consumatori să facă reclamații la organizațiile de protecție a consumatorilor și să ceară o calitate uniformă indiferent de țara în care sunt comercializate produsele.
Companiile ar putea decide să folosească ingrediente diferite în state diferite, dar consumatorii trebuie informați cu exactitate, iar compoziția fiecărui produs trebuie clar indicată și făcută disponibilă cumpărătorilor, a explicat comisarul european pentru sănătate și siguranța alimentelor.
Declarația sa vine după ce, marți, ministrul Agriculturii din Cehia, Marian Jurecka, a anunțat că țara sa va cere Uniunii Europene să interzică vânzarea de produse alimentare de calitate inferioară în Europa de Est de către aceleași mărci care comercializează produse mai bune în Occident.
Prin această inițiativă, autoritățile din Cehia se alătură celor din Slovacia și Ungaria, care susțin și ele că firmele multinaționale din domeniul alimentar vând produse de o calitate mai slabă pe piețele mai sărace și mai puțin competitive din est.
"Pentru unele produse suntem de fapt coșul de gunoi al Europei", a spus Marian Jurecka.
Asociațiile pentru protecția consumatorilor din Cehia se plâng de mult timp de alimentele de calitate inferioară vândute de marile companii, dar până în prezent nu au avut instrumentele necesare pentru a face ceva deoarece astfel de vânzări sunt legale în UE atâta timp cât pe ambalaje sunt trecute toate ingredientele.
Marian Jurecka a precizat că a cerut efectuarea unui studiu privind calitatea alimentelor, care va fi gata până în luna iunie. Concluziile acestui studiu, împreună cu datele din Slovacia și alte țări, vor fi folosite ulterior pentru a cere schimbarea reglementărilor la nivelul UE. Este posibil să fie incluse și alte categorii de produse, precum detergenții.
"Obiectivul nostru principal este să schimbăm legislația UE, astfel încât dacă un produs are același producător și același ambalaj, astfel că la prima vedere este același produs, să conțină aceleași ingrediente", a spus Jurecka.
Un studiu efectuat în 2015 de Universitatea de Chimie arată că iaurtul, cafeaua instant, margarina și o parte din carnea procesată comercializată în Cehia au fost produse cu ingrediente diferite.
Potrivit Eurostat, pe ansamblu, prețul produselor alimentare este cu 25% mai mic în Cehia decât în țara vecină, Germania. Această situație se datorează, printre altele, costurilor și standardele de viață locale mai mici.
Ministrul ceh al Agriculturii susține că produsele trebuie să respecte aceleași standarde de calitate pe piața unică.
"Dacă este o piață unică, atunci să avem acces la aceeași calitate a produselor, dacă arată la fel pentru toți consumatorii', a spus Jurecka.
În schimb, companiile susțin că se adaptează la gusturile locale prin folosirea unor rețete diferite. Jurecka a respins acest argument, subliniind că timp de secole toate țările din Europa Centrală au făcut parte din același imperiu.
"Nu cred ca cehii și austriecii au gusturi atât de diferite. Dacă te uiți la meniul nostru, datorită Imperiului Austro-Ungar avem gusturi similare'', a spus ministrul ceh al Agriculturii.
Sursa: Agerpress
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Revolut depășește 2 milioane de clienți ai aplicației Revolut <18
- Studiu Deloitte: Majoritatea liderilor de business din Romania considera ca PNRR va contribui la competitivitatea economiei locale in urmatorii cinci an
- Cum vor ajuta soluțiile AI în procesele de optimizare fiscală ale companiilor?
- Studiu Deloitte: Tranzitia catre economia circulara a incetinit la nivel global in 2023
- Studiu Deloitte: prețul, primul criteriu în alegerea mașinii. Motoarele pe combustie internă revin pe creștere în preferințele consumatorilor
- Prysmian deschide la București un nou birou al Centrului de Excelență în IT
- Lucian Anghel preia funcția de Director General-Adjunct al Libra Internet Bank
- Schneider Electric colaborează cu NVIDIA în proiectarea centrelor de date AI
- Ce este taxa pe lux și și cine va trebui să o plătească începând din acest an
- Flix raportează un venit total de 2 miliarde de euro în 2023
- Banca Transilvania & OTP Group, acord pentru achizitia OTP Bank Romania si subsidiare
- Studiu Deloitte: opt din zece lideri la nivel global se asteapta ca Gen AI sa le transforme organizatia in urmatorii trei ani
- Deloitte devine al saselea cel mai puternic brand din lume, potrivit Brand Finance
- Revolut Money Report: Romanii au facut peste 644 milioane de tranzactii cu Revolut anul trecut
- Catinvest aduce Bebe Tei si Farmacia Tei în Craiova la ElectroPutere Mall