Adrian Vasilescu: Un domeniu care schioapata, protectia cu amanuntul a consumatorilor de servicii financiare
Data publicarii: 27-04-2017 | EconomieProtectia cu amanuntul a consumatorilor de servicii financiare este un domeniu din sfera de activitate a bancilor care schioapata, dar legea nu ii stabileste Bancii Nationale atributii legate de protectia clientilor bancilor, a declarat, miercuri, Adrian Vasilescu, consultant de Strategie la BNR, la cea de-a XXV-a editie a Simpozionului anual de istorie si civilizatie bancara "Cristian Popisteanu".
"Este cert că deciziile BNR produc efecte benefice. Dobânzile la credite, bunăoară, au tot scăzut și continuă să scadă, iar dinamica creditării e mai bună decât a celorlalte țări din regiune, cu excepția poate a Poloniei, și e mai bună decât media zonei europene. Protecția cu ridicata dă rezultate. Există însă în sfera de activitate a băncilor un domeniu care șchioapătă, protecția cu amănuntul a consumatorilor de servicii financiare. Și, iată, tot mai mulți ochi au început să îndrepte priviri critice către Banca Națională. O imagine deformată, departe de a fi singura, își face loc în opinia publică la îndemnul unor deformatori de opinii care s-au înmulțit în spațiul public, aceea că BNR ar avea ca principală misiune să îi protejeze pe clienții băncilor, persoană cu persoană, caz cu caz", a spus Adrian Vasilescu.
Acesta a precizat că legea nu îi conferă Băncii Naționale atribuții legate de protecția clienților băncilor, ci chiar îi interzice să se încarce cu atribuții de acest fel, pentru că ar aluneca pe panta incompatibilității.
"Cui îi revine răspunderea protecției cu amănuntul, caz cu caz, cont cu cont, împrejurare cu împrejurare? Legea face trimitere la ANPC. Dar Legea nu prevede că marea răspundere revine băncilor. O spune propriul lor interes și o cer noile realități, în special cele intervenite în criză, cu recesiune, cu turbulențe, cu tăieri și reduceri de salarii, cu inflație până prin 2012, cu deprecieri de credite și o masă critică de debitori cu mari dificultăți în returnarea creditelor. O cere apariția unor voci active în spațiul public, printre care avocați și parlamentari, ce au strârnit consumatorii de servicii financiare împotriva băncilor și au pus sistemul bancar în fața unor riscuri severe prin promovarea unor legi care sfidau clauzele contractuale", a explicat Vasilescu.
Potrivit acestuia, intervenția Curții Constituționale în cazul legilor cu implicații în sectorul bancar a fost benefică.
"Este bine, cred eu, că a intervenit Curtea Constituțională și a pus aceste legi în limitele legalității. Băncile însele au pus umărul la agravarea acestei stări de fapt, fie prin aroganță, fie prin răceala manifestată față de debitori ajunși în dificultăți de plată. Acum vedem un alt curs al lucrurilor, spre bine, dar mai e mult de lucrat. Este nevoie de un efort susținut, unind în același sistem educația financiară și protecția consumatorilor de servicii financiare", a afirmat Adrian Vasilescu.
Sursa: Agerpress
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Revolut depășește 2 milioane de clienți ai aplicației Revolut <18
- Studiu Deloitte: Majoritatea liderilor de business din Romania considera ca PNRR va contribui la competitivitatea economiei locale in urmatorii cinci an
- Cum vor ajuta soluțiile AI în procesele de optimizare fiscală ale companiilor?
- Studiu Deloitte: Tranzitia catre economia circulara a incetinit la nivel global in 2023
- Studiu Deloitte: prețul, primul criteriu în alegerea mașinii. Motoarele pe combustie internă revin pe creștere în preferințele consumatorilor
- Prysmian deschide la București un nou birou al Centrului de Excelență în IT
- Lucian Anghel preia funcția de Director General-Adjunct al Libra Internet Bank
- Schneider Electric colaborează cu NVIDIA în proiectarea centrelor de date AI
- Ce este taxa pe lux și și cine va trebui să o plătească începând din acest an
- Flix raportează un venit total de 2 miliarde de euro în 2023
- Banca Transilvania & OTP Group, acord pentru achizitia OTP Bank Romania si subsidiare
- Studiu Deloitte: opt din zece lideri la nivel global se asteapta ca Gen AI sa le transforme organizatia in urmatorii trei ani
- Deloitte devine al saselea cel mai puternic brand din lume, potrivit Brand Finance
- Revolut Money Report: Romanii au facut peste 644 milioane de tranzactii cu Revolut anul trecut
- Catinvest aduce Bebe Tei si Farmacia Tei în Craiova la ElectroPutere Mall