Comisia de Industrii de la Camera: Un operator unic pe piata angro de gaze si energie, pe modelul vest-european, creste lichiditatea pietei

Data publicarii: 18-05-2017 | Economie

Comisia pentru Industrii din Camera Deputatilor a finalizat marti proiectul de lege pentru aprobarea Ordonantei privind modificare Legii gazelor, iar printre prevederi se numara si existenta unui operator unic pe piata angro de gaze naturale si de energie electrica, OPCOM, pe modelul vest-european, pentru a putea creste lichiditatea pietei, se mentioneaza intr-un comunicat remis, miercuri, AGERPRES.

"Comisia pentru industrii și servicii a finalizat, în data de 16 mai, raportul privind Legea de aprobare a Ordonanței de urgență a Guvernului 64/2016 (emisă de guvernul Cioloș) menită să modifice și completeze Legea energiei electrice și a gazelor naturale nr. 123/2012. Printre principalele modificări aduse de Comisia pentru Industrii se numără obligativitatea vânzării pe platforma de tranzacționare angro a întregii cantități de gaze naturale produse, importate și exportate, în mod transparent și nediscriminatoriu; pe model vest-european — www.efet.org/EnergyMarkets/VTP_assessment, un operator unic pe piața angro de gaze naturale și de energie electrică, OPCOM, pentru a putea astfel crește lichiditatea pieței concurențiale angro prin centralizarea activităților de tranzacționare; tranzacționarea gazelor naturale prin contracte bilaterale pe termen lung, acces nediscriminatoriu la Rețeaua de Transport de gaze naturale inclusiv pentru noua conductă BRUA; criterii minimale pentru acreditarea operatorilor pentru piața cu amănuntul fără a limita numărul acestora", se precizează în comunicat.

Potrivit reprezentanților Comisiei, scopul tuturor modificărilor este de a crea cadrul legislativ pentru tranzacționarea transparentă, nediscriminatorie și în regim concurențial a gazelor naturale.

În privința subiectului liberalizării prețului, se spune în comunicat, în forma emisă de Guvernul Cioloș, principala modificare a fost liberalizarea totală a prețului gazelor naturale, cu toate că România negociase un calendar de liberalizare până în anul 2021.

"Din păcate Guvernul Cioloș nu a avut în vedere ca, înainte de o liberalizare totală a prețului gazelor naturale, să creeze cadrul de tranzacționare transparentă, nediscriminatorie și în regim concurențial și astfel să fie eliminată posibilitatea ca unii operatori să crească prețul artificial și nu în baza cererii și a ofertei", a declarat Iulian Iancu, președintele Comisiei pentru industrii și servicii.

Liberalizarea prețului gazelor naturale a intrat în vigoare pe data de 1 aprilie 2017, însă Guvernul Cioloș a creat cadrul de sprijinire a consumatorului vulnerabil începând cu data de 1 aprilie 2018 (prin Legea 196/2016 din 31 octombrie 2016). Impactul negativ asupra consumatorului final a fost resimțit chiar din 1 aprilie 2017: prețurile gazelor naturale ofertate de producători și traderi au crescut cu aproape 27% , de la 60 lei/MWh la 72-80 lei/MWh și, conform comunicatului, există riscul ca la începutul iernii 2017-2018 prețurile la gaze naturale să crească cu mult peste 80 lei/MWh, afectând grav consumatorii finali inclusiv alimentarea cu apă caldă și căldură a populației.

În expunerea de motive pentru noua formă a OUG 64/2016, se precizează și că ordonanța este promovată pentru a evita încălcarea unor prevederi din Tratatul privind Funcționarea Uniunii Europene și a din Directiva 2009/73/CE, care menționează ''eliminarea restricțiilor privind comerțul cu gaze naturale între statele membre, inclusiv dezvoltarea unor capacități trans-frontaliere de transport'' și că ''sunt interzise restricțiile cantitative la export''.

La dezbateri au participat toți factorii interesați, respectiv operatorii economici structuri asociative, autorități publice cu atribuții în domeniu, inclusiv reprezentanți de la București și Bruxelles ai DG Energy din cadrul Comisiei Uniunii Europene.

Comunicatul mai menționează că măsurile sunt identice cu cele instituite în Austria, începând cu ianuarie 2013, când prin Legea gazelor s-a stabilit crearea unui singur PVT național și administrarea tranzacțiilor în PVT prin operatorul unic Central European Gas Hub (CEGH). Situații identice privind operatorul unic pentru bursă se pot întâlni în Germania, Marea Britanie, Belgia, Danemarca, Franța, Italia, Olanda, Polonia, Ungaria etc iar OPCOM dispune deja de o infrastructură dezvoltată la standarde europene și internaționale pentru susținerea tranzacțiilor cu gaze naturale și activitatea sa se supune în integralitate reglementărilor emise și aprobate de către ANRE și documentelor operaționale avizate de către ANRE.

De asemenea, s-au creat condițiile legale pentru tranzacționarea gazelor naturale prin contracte bilaterale pe termen lung, ale căror condiții de vânzare vor fi stabilite de către vânzător, permițând astfel accesul oricărui cumpărător din România sau orice alt stat membru al Uniunii Europene, dar și condițiile de acces nediscriminatoriu la Rețeaua de Transport de gaze naturale inclusiv pentru noua conductă BRUA, pentru toți operatorii economici din România și din orice alt stat membru al Uniunii Europene și au fost stabilite criterii minimale pentru acreditarea operatorilor pentru piața cu amănuntul fără a limita numărul acestora, criterii care țin, în principal, de transparență și securitatea informațiilor.

Totodată, se realizează transparentizarea pieței, prin obligativitatea ca toate prețurile și cantitățile stabilite în urma tranzacțiilor efectuate pe toate piețele centralizate de gaze naturale, precum și toate prețurile și cantitățile din contractele de pe piața reglementată, contractele de export, contractele de import, contractele intragrup, prețurile de transfer și cantitățile aferente să fie publice, în forme agregate și să nu afecteze interesele comerciale ale operatorilor.

Modificările mai vizează implementarea sistemului intrare-ieșire cu utilizarea punctului virtual de tranzacționare și realizarea echilibrării pentru fiecare zi gazieră în PVT — în conformitate cu recomandările UE (România este ultima țară din UE care nu a implementat încă acest sistem care aduce transparență și fluiditate în sistem), corectarea unor erori existente în prezent, precum scoaterea redevenței de concesiune a distribuției din prețul de distribuție, aceasta fiind un element competitiv negociat cu autoritățile contractante și nu o taxă deductibilă și limitarea costurilor justificate pentru operatorii de transport și distribuție, strict legat la activitatea de bază și a profitului care nu poate depăși 10%; simplificarea procedurilor și scurtarea timpului de obținere a avizelor prin transferarea de la Ministerul Energiei a dreptului de acordare a concesiunilor de distribuție și transport la Unitățile Administrativ Teritoriale (UAT). Pentru racordarea la rețeaua de gaze naturale a localităților și caselor izolate s-a introdus obligarea concesionarilor de distribuție să extindă rețelele conform necesităților din planurile de dezvoltare ale UAT-urilor.

"Toate aceste măsuri propuse de Comisia pentru industrii și servicii pentru modificarea OUG 64/2016 sunt esențiale pentru realizarea, în România, a unui hub regional de gaze naturale", se mai precizează în comunicat.

Într-un comunicat de presă, Bursa Română de Mărfuri și-a exprimat "consternarea" în legătură cu decizia Comisiei de Industrii potrivit căreia o singură bursă poate avea licență pentru a intermedia tranzacții în domeniul gazelor naturale, respectiv OPCOM. Reprezentanții BRM afirmă că este vorba despre o naționalizare a serviciilor pe care le oferă.

În prezent, se realizează tranzacții centralizate cu gaze naturale atât pe OPCOM, cât și pe BRM. OPCOM este filială a Transelectrica, societate deținută majoritar de stat, în timp ce BRM este o bursă privată.

Potrivit reprezentanților BRM, Comisia de industrii și servicii a Camerei Deputaților, la presiunea președintelui său, a adoptat această modificare fără că subiectul să se afle pe ordinea de zi a acestei ședințe și împotriva opiniilor negative primite de la Guvern, ANRE, Consiliul Concurenței și instituțiile europene.

Reprezentanții BRM fac un apel public la președintele Camerei Deputaților, Liviu Dragnea, pentru implicarea sa în rezolvarea acestei situații și "respingerea acestei tentative de naționalizare care aruncă România în perioada comunistă".

"Totodată, BRM informează participanții la piață că va lua toate măsurile legale care se impun pentru a-și apară drepturile ce îi revin conform legislației naționale și europene în vigoare și va continua să acționeze pentru realizarea obiectivului țării noastre de a deveni un hub regional de gaz natural", se mai precizează în comunicatul BRM.

Sursa: Agerpress

Ultimele stiri pe BankNews.ro: