Davidoiu: TAROM a fost sabotata atat din interior, cat si din exterior, pentru a nu fi performanta si eficienta

Data publicarii: 25-05-2017 | Economie

TAROM a fost sabotata atat din interior, cat si din exterior de cei care aveau interes ca aceasta companie sa nu fie una performanta si eficienta si sa ramana in portofoliul statului roman si este pe pierdere si in 2016, din cauza ca nu a existat nicio strategie viabila privind eficientizarea sa, a declarat, miercuri, directorul general al companiei, Eugen Davidoiu.

"Este o afirmație personală pe care mi-o susțin: TAROM-ul a fost sabotat atât din interior, cât și din exteriorul său de către cei care aveau interes ca această companie să nu fie una performantă și eficientă și să rămână, probabil, în portofoliul statului român. Sunt instituții ale statului care probabil cercetează aceste lucruri", a spus Davidoiu, la evenimentul prilejuit de prezentarea noii aeronave, "Sarmizegetusa", de tip Boeing 737-800 NG, care va face parte din flota operatorului aerian național.

La rândul său, ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, a afirmat că, în 2017, compania va închide anul financiar pe zero.

"În ceea ce privește situația financiară de la TAROM, chiar acum se lucrează la buget și vom intra cu asta pe o Hotărâre de Guvern. O să refacem planul de administrare vechi al companiei, astfel încât anul acesta vom închide TAROM-ul pe zero, fără nicio pierdere, bineînțeles, aceste lucruri fiind posibile și cu intrarea în flotă a celor două aeronave și a celorlalte care vor veni până la sfârșitul acestui an, aeronave de lung curier pentru a deschide rute noi — și aici mă refer la China, SUA, dar asta este politica proprie a companiei", a precizat Cuc.

Și Eugen Davidoiu și-a exprimat speranța că TAROM va avea breake even anul acesta, după ce în 2016 au fost consemnate pierderi.

"Mi-aș dori și eu ca TAROM să aibă breaken even în 2017. Sperăm să reușim acest lucru, iar aceste două capacități (aeronave — n. r.) fac sens acestei afirmații, pentru că nu puteam altfel. 2016 s-a încheiat pe pierdere. Nu știu cât, situațiile financiare nu au fost încă finalizate, dar e clar că e pierdere și nu are nicio legătură cu planul de management care era în vigoare până acum", a subliniat el.

Potrivit directorului general, TAROM este în pierdere din cauză că în 2016 nu a existat nicio strategie viabilă privind eficientizarea companiei.

"TAROM a pierdut niște capacități însemnate, două avioane care incubau peste 20% din capacitatea flotei, din scaune. Asta a dus ca în 2017, în cadrul programului de vară al companiei, să fie rute pe care TAROM-ul nu le-a mai putut opera, dar, totuși, față de scăderea capacității, compania a reușit prin rotația avioanelor să recupereze din lipsa de capacitate și asta a dus de multe ori poate la întârzierea unora din aeronave, din cauza rotației", a explicat acesta.

Davidoiu a susținut că, deși două aeronave au ieșit din flota companiei anul trecut, fostul management nu a făcut niciun demers pentru înlocuirea acestora, iar capacitatea de operare a TAROM a scăzut foarte mult.

"(...) în momentul în care am venit în această companie, nicio procedură legală nu fusese instrumentată privind achiziția vreunei capacități. Deci, despre ce vorbim?! Au fost scoase niște capacități și nu s-a instrumentat nicio procedură legală. Acum s-a instrumentat această procedură legală, a fost foarte transparentă, au fost anunțuri postate pe site, au fost anunțuri publicate în presă și scrisori către toți lessorii din această lume, au fost 40 de avioane care au concurat conform caracteristicilor stabilite de Direcția Tehnică și de Direcția Comercială. Au fost analizate, și aceste două aeronave au fost singurele care au îndeplinit criteriile și cerințele stipulate în acele documente și care au fost noi. Deci, au fost singurele aeronave noi. Nu a mai existat în luna martie un alt slot pe undeva în această lume astfel încât să fie două aeronave noi. S-a întâmplat să fie Boeing. După cei 10 ani de leasing operațional va decide managementul de atunci dacă vor fi cumpărate sau nu și asta va depinde de uzura fizică, de uzura morală, pentru că vor apărea aeronave noi, tehnologia evoluează (...)", a precizat el.

De asemenea, directorul a dat asigurări că strategia comercială a companiei se va schimba și va avea loc și o restructurare a Departamentului Comercial.

"TAROM poate are probleme cu mentalitatea și cu strategia de a vinde, dar aceasta se va schimba. Odată cu acest management pe care îl asigur în această companie vom schimba cu certitudine strategia comercială a companiei. Vom face o restructurare a Departamentului Comercial", a afirmat sursa citată.

Reprezentanții Companiei Naționale de Transporturi Aeriene Române — TAROM au semnat contractul de achiziție a două aeronave noi Boeing 737-800 NG, cu o configurație de 189 de locuri, livrarea acestora urmând să fie efectuată în cursul lunii mai, a anunțat, pe 5 mai, Ministerul Transporturilor (MT).

Avioanele sunt achiziționate în leasing operațional pe o perioadă de 10 ani.

În 2016, TAROM a scos "la pensie" două aeronave Airbus A310, acestea fiind achiziționate în anul 1992, una fiind retrasă din curse pe 12 septembrie 2016, iar cea de-a doua pe 29 octombrie 2016. Până în 2003, avioanele A-310 au fost utilizate pe curse spre Bangkok, Beijing, New York, Singapore, Montreal, dar și spre destinații europene.

Pe 26 aprilie 2017, ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, anunța că TAROM va avea patru noi aeronave până la sfârșitul anului, iar cursele către China și SUA vor fi reluate.

TAROM are în prezent o flotă de 21 de aeronave: patru aeronave Boeing 737-700 (ce pot parcurge o distanță maximă de 4.900 kilometri), patru aeronave Boeing 737-300 (pentru distanțe de maximum 3.400 km), patru aeronave Airbus A318-111 (pentru distanțe de maximum 2.780 km), șapte aeronave ATR 42-500 (pentru distanțe de maximum 1.200 km) și două aeronave ATR 72-500 (pentru distanțe de maximum 950 km).

Compania Națională de Transporturi Aeriene Române TAROM a fost înființată în anul 1954 și își desfășoară activitatea sub autoritatea Ministerului Transporturilor. Începând din luna iunie a anului 2010 este membră a Aliantei SkyTeam, iar din 1993 membră a Asociației Internaționale a Transportatorilor Aerieni (IATA).

Sursa: Agerpress