Integrarea aduce: paine mai scumpa, carne mai ieftina
Data publicarii: 28-12-2006
Dupa aderararea Romaniei la UE, painea se va scumpi cu pana la 30%, in timp ce costul produselor proaspete din lapte va fi majorate cu 5-10%. Motivul scumpirilor este reprezentat de faptul ca nu vor avea concurenta din partea produselor europene. In schimb, ca urmare a eliminarii taxelor vamale, carnea si produsele din carne de porc se vor ieftini cu pana la 20%. Totodata, pretul carnii de pasare si al laptelui din import va scadea cu pana la 10%, iar vinurile, ciocolata si bauturile spirtuoase importate din spatiul comunitar vor fi mai ieftine.
In ceea ce priveste scumpirea painii, cantitatea redusa de grau obtinuta anul acesta va duce la o majorare a costului cu 20-30%. Potrivit lui Viorel Matei, vicepresedintelui Ligii Asociatiei Producatorilor Agricoli din Romania, noul pret ar putea fi aplicat in lunile februarie-martie ale anului viitor.
Constantin Saseanu, director la Patronatul painii - ROMPAN, confirma la randul sau scumpirea, declarand ca "acest lucru se va intampla si din cauza faptului ca piata va fi complet libera, taxele vamale la importul de grau, din UE, vor disparea, deci fiecare agent economic isi va adopta propria strategie". El a completat ca este important "sa nu uitam ca, neindeplinind normativele tehnologice impuse de UE, nu putine brutarii vor fi inchise, iar celelalte, pentru a-si completa fondurile aferente retehnologizarii, vor trebui sa contracteze credite bancare. Pentru a le putea rambursa vor umbla la pretul painii".
Situatia este complicata daca luam in considerare studiile recente in ceea ce priveste puterea de cumparare a romanilor, care scade tot mai mult. Dar si faptul ca, in Romania, consumul mediu de paine este de 110 kg pe cap de locuitor, in timp ce media europeana este de 80 kilograme, iar din totalul de 8.000 de brutarii, doar 15% respecta cerintele europene privind siguranta alimentara. Astfel, pentru cei mai multi dintre agentii economici, aderarea la UE reprezinta falimentul, intrucat cine nu a investit in retehnologizare si modernizare va fi nevoit sa puna lacat pravaliei.
Pe de alta parte, doar 300 de producatori romani vor avea acces pe piata europeana, iar alte 387 de firme au o perioada de tranzitie de trei ani pentru alinierea la standardele europene. Cele din urma isi pot comercializa produsele in tara si nu pot exporta pe piata comunitara.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Analiza de piata: Efectul modificarilor fiscale din 2025 asupra antreprenorilor romani
- Cushman & Wakefield ECHINOX, mandat exclusiv pentru vanzarea platformei Electroputere Craiova
- EY Romania - CJUE redefineste granitele transformarii substantiale in regulile de origine: lectii-cheie din cauza C-86/24 CS STEEL despre originea nepreferentiala in dreptul vamal UE
- Functiile financiar-fiscale au nevoie de un nou tip de profesionisti care folosesc tehnologia si inteligenta artificiala alaturi de competentele in fiscalitate
- Meta Estate Trust, rezultate la 9 luni 2025: profit net in crestere si active totale mai mari cu 10% fata de 2024
- Cargus: Crestere de 15% a volumelor de colete in weekendul de Black Friday, sustinuta de clientii internationali si de vanzarile din segmentul fashion
- Studiu Deloitte: veniturile afacerilor de familie, estimate sa creasca cu 84% in 2030 fata de 2020 la nivel global
- ETF BET Patria - Tradeville, cel mai mare ETF cu investitii in actiuni romanesti, atinge 700 milioane lei in active totale si 31 de mii de investitori
- 2Performant: Platforma BusinessLeague.com a generat mai multe vanzari fata de anul trecut in perioada Black Friday
- Piata industriala si logistica din Romania atinge un nivel record in 2025 - cererea de spatii creste cu 64%, iar zona Bucuresti-Ilfov domina, din nou, inregistrand peste doua treimi din tranzactii
- Ce zic românii despre siguranța cumpărăturilor online de Black Friday
- Lipsa raportărilor detaliate despre impactul companiilor asupra naturii poate încetini acțiunile globale de protejare a ecosistemelor lumii
- Companiile au închiriat în primele 9 luni circa 750.000 mp de spații, cu 30% mai mult comparativ cu 2024
- Studiu EY: Cum pot companiile să transforme provocările transparenței salariale în avantaje competitive
- Studiu Revolut: Unul din trei români a pierdut bani după ce au urmat sfaturi din mediul online neverificate. 16% au pierdut până la 1.000 de euro din această cauză