ANPC a inaintat in instanta 46 de actiuni impotriva institutiilor de credit, in perioada 2016-2017
Data publicarii: 31-08-2017 | EconomieAutoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor a inaintat in instanta 46 de actiuni impotriva institutiilor de credit, in perioada 2016-2017, in baza Legii nr. 193/2000 privind clauzele abuzive din contractele incheiate intre profesionisti si consumatori, conform unui raport publicat miercuri de ANPC.
Sursa foto: ANPC
Raportul ANPC prezintă o sinteză a verificărilor efectuate la bănci și IFN, fără a preciza însă numele instituțiilor sancționate.
Astfel, conform sursei citate, în perioadă 27 noiembrie 2015 — 31 martie 2016, s-a desfășurat o acțiune tematica de verificare a respectării prevederilor legale privind protecția consumatorilor la încheierea contractelor de credit de consum, cu sau fără ipotecă, de către societățile bancare. În urma acesteia au fost încheiate 249 Procese Verbale de Constatare a Contravenției, cu amenzi în valoare totală de 1,743 milioane lei și au fost restituite consumatorilor sume în valoare de 1,097 milioane lei, 112.161,29 euro, 361.828,78 franci elvețieni și 361,13 dolari, la nivel național fiind instrumentate 10.476 reclamații.
Anul acesta, în perioada 8 mai — 16 iunie, ANPC a desfășurat o acțiune similară privind contractelor de credit, cu sau fără ipotecă, încheiate de către instituțiile financiar nebancare, în intervalul 1 februarie — 5 mai 2017.
În cadrul operațiunii au fost verificate 40 de instituții financiare nebancare, pentru abaterile constatate fiind aplicate sancțiuni contravenționale, în valoare totală de 337.000 lei. De asemenea, s-au dispus măsuri de remediere a deficiențelor constatate în termen de 15, respectiv 30 de zile, măsuri de aducere la conformitate cu prevederile legale a contractelor în termen de 15, respectiv 30 de zile, măsuri de încetare a practicilor comerciale incorecte, măsuri de restituire a sumelor încasate fără temei legal în termen de 15 zile, măsuri de corectare a oricăror neconformități cu prevederile legale constatate în termen de 15 zile, precum și măsuri de suspendare a derulării campaniilor publicitare până la intrarea în legalitate.
La nivel național au fost instrumentate 6.137 reclamații. La nivelul structurii centrale, au fost încheiate 57 Procese Verbale de Constatare a Contravenției, cu amenzi în valoare totală de 489.000 lei și au fost restituite, până în prezent, consumatorilor sume în valoare de 489.155,73 lei, 20.082,93 euro, 13.724,76 franci elvețieni și 252,23 dolari.
În perioada 2016-2017, au fost emise 9 Ordine în baza prevederilor Legii nr. 363/2007 privind practicile comerciale incorecte, respectiv în baza OUG nr. 50/2010 privind contractele de credit pentru consumatori, prin care s-a dispus încetarea practicilor comerciale incorecte, respectiv aducerea la conformitate cu prevederile legale a contractelor.
ANPC precizează, totodată, că începând cu data de 28 august 2017 se desfășoară, la nivelul întregii țări, acțiunea tematica ce vizează verificarea respectării legislației privind activitățile de promovare și publicitate de către instituțiile de credit (website-uri, reclame TV, pliante, etc.). Se estimează încheierea acțiunii la finalul lunii septembrie a.c., în funcție de complexitatea cazurilor.
Raportul a fost publicat după ce premierul Mihai Tudose a solicitat la începutul ședinței de Guvern de miercuri ca Ministerul Economiei să facă publică sinteza acțiunilor de control făcute de Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) în sistemul bancar.
"Și o rugăminte mare către Ministerul Economiei, domnul secretar de stat. La mine a ajuns o sinteză a acțiunilor de control făcută de ANPC în sistemul bancar. Dat fiind faptul că ANPC este în coordonarea dumneavoastră, vreau ca acest raport să fie pe site, public", i-a spus premierul Tudose secretarului de stat Petre Iulian Nicolescu.
Șeful Executivului a subliniat că nu este "nimic secret". "De asta l-a făcut, ca să știm ce e acolo, da? Nu l-am citit, recunosc, dar, dacă e așa de gros și frumos, cred că va fi o lectură interesantă pentru toată lumea, că nu-i de uz intern", a punctat Tudose.
Sursa: Agerpress
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Revolut depășește 2 milioane de clienți ai aplicației Revolut <18
- Studiu Deloitte: Majoritatea liderilor de business din Romania considera ca PNRR va contribui la competitivitatea economiei locale in urmatorii cinci an
- Cum vor ajuta soluțiile AI în procesele de optimizare fiscală ale companiilor?
- Studiu Deloitte: Tranzitia catre economia circulara a incetinit la nivel global in 2023
- Studiu Deloitte: prețul, primul criteriu în alegerea mașinii. Motoarele pe combustie internă revin pe creștere în preferințele consumatorilor
- Prysmian deschide la București un nou birou al Centrului de Excelență în IT
- Lucian Anghel preia funcția de Director General-Adjunct al Libra Internet Bank
- Schneider Electric colaborează cu NVIDIA în proiectarea centrelor de date AI
- Ce este taxa pe lux și și cine va trebui să o plătească începând din acest an
- Flix raportează un venit total de 2 miliarde de euro în 2023
- Banca Transilvania & OTP Group, acord pentru achizitia OTP Bank Romania si subsidiare
- Studiu Deloitte: opt din zece lideri la nivel global se asteapta ca Gen AI sa le transforme organizatia in urmatorii trei ani
- Deloitte devine al saselea cel mai puternic brand din lume, potrivit Brand Finance
- Revolut Money Report: Romanii au facut peste 644 milioane de tranzactii cu Revolut anul trecut
- Catinvest aduce Bebe Tei si Farmacia Tei în Craiova la ElectroPutere Mall