Lucaci (AFER): Daca sistemul feroviar nu va fi sustinut, Serbia, Bulgaria si Ungaria ne vor taia geopolitic legatura cu Marea Neagra

Data publicarii: 03-10-2017 | Economie

Romania va fi ocolita prin Serbia, Bulgaria si Ungaria, daca sistemul feroviar nu este sustinut, in conditiile in care in aceste tari deja se investeste foarte mult in infrastructura, iar acestea ne vor taia, din punct de vedere geopolitic, legatura cu Marea Neagra, a declarat, luni, pentru AGERPRES, Viorel Lucaci, inspector de stat la Autoritatea Feroviara Romana (AFER).

Potrivit acestuia, România ar putea avea de câștigat doar ca și coridor de trecere pe sectorul românesc al culoarului 4 Pan-european, chiar dacă lipsește industria grea, care necesită o cale ferată bine susținută.

"România ar putea câștiga doar ca și coridor de trecere, chiar dacă noi nu avem, din păcate, o industrie grea, care să necesite o cale ferată foarte bine susținută, dar pe culoarul 4 Pan-european, sectorul românesc. Dacă sistemul feroviar nu este susținut, România va fi ocolită prin Serbia, Bulgaria, Ungaria. Deja acolo se investește foarte mult și ne taie din punct de vedere geopolitic legătura cu Marea Neagră", a spus Lucaci.

Acesta a subliniat faptul că statele din Uniunea Europeană susțin calea ferată, atât politic, cât și geopolitic, spre deosebire de România, unde "lucrurile se îndreaptă contra-curent".

"În toate statele civilizate din lumea aceasta, mai ales din Uniunea Europeană, la asta ne raportăm, se susține calea ferată, atât la nivel politic, cât și geopolitic, din toate punctele de vedere. În România, din păcate, lucrurile se îndreaptă contra-curent, e o linie care a fost constantă, din păcate, după 1990. Iată că și după aderarea României la UE, în 2007, sectorul feroviar a fost în continuare defavorizat, a fost subfinanțat. Mă refer în principal la companiile de stat, mai ales la administratorul de infrastructură, care se confruntă cu niște serii de probleme foarte grave, care fără investiții masive nu pot fi rezolvate", a explicat specialistul.

Acesta a dat ca exemplu Germania, unde calea ferată este bine susținută, în special pe partea de infrastructură.

"România a avut o problemă cu calea ferată, îndeplinirea susținerii politice. Ar fi greșit să neg că nu au fost și interese, atât externe, cât și interne, de a afecta, atât rețeaua feroviară din România, cât și operatorii de stat, pentru că decăderea unora înseamnă avantaje pentru alții, mai ales pentru concurentul sistemului feroviar, care este rutierul. Însă, acest lucru este prezent în orice stat membru, doar că ministerele Transporturilor sau alte organisme de stat au în mâini această concurență și este echitabilă, pe ideea că oricine are loc sub soare. În Germania, de exemplu, cea mai mare parte de transport de marfă este pe autotrenuri, pe rutier, dar și calea ferată este foarte bine susținută, mai ales pe partea de infrastructură", a continuat el.

Viorel Lucaci a făcut referire și la protestele sindicaliștilor AFER, care au avut loc în fața Ministerului Transporturilor, afirmând că majoritatea personalului din calea ferată crede că în cadrul autorității sunt cele mai mari salarii, în pofida faptului că nu au mai fost creșteri salariale din 2007. Potrivit acestuia, sunt salariați în AFER care câștigă 1.000 de lei pe lună.

"Toate aceste lucruri s-au tăiat acum, deoarece nu mai putem să mergem cu fruntea sus și să fim mândri totuși că lucrăm într-o Autoritate. De regulă, veneam la minister pentru probleme de siguranță, probleme de norme naționale, probleme de dialog social și alte probleme privind dezvoltarea cadrului de reglementare. Din păcate, acum venim pentru niște motive care nu ne plac sub nicio formă. Sunt salariați în cadrul AFER care au 1.000 de lei pe lună, sunt salariați cărora li s-au tăiat 1.400 de lei, 1.500 de lei, 1.600 de lei. Nu putem face reglementări, nu putem face supraveghere pe aceste principii. În 1998, când s-a unit Inspectoratul de Siguranță din cadrul ministerului cu partea de Registru am avut salarii cel puțin egale cu cei pe care îi controlam. Adică un șef de serviciu controlează un șef feroviar și va avea un salariu decent, în așa fel încât să poată fi respectat de cei pe care îi controlează", a precizat acesta.

Specialistul a avertizat că, dacă AFER are probleme, vor fi probleme și din punct de vedere al legalității sistemului feroviar, precum și al siguranței feroviare.

"AFER este aflat într-o independență cu sectorul feroviar. Practic, apariția unor probleme în funcționarea sa, ca și instituție, sau chiar dispariția sa, cu toate că este imposibil așa ceva, (...) ar însemna probleme, atât din punct de vedere al legalității sistemului feroviar, cât și al siguranței feroviare. Efectele nu ar fi directe, nu le putem compara cu metroul sau cu un alt sistem de transport, care s-ar bloca, cum ar fi ROMATSA. Dacă apare o grevă la ROMATSA, se poate întrerupe traficul. AFER are o activitate ale cărei efecte sunt indirecte", a arătat Viorel Lucaci.

În context, inspectorul de stat a aminti și despre pachetul 4 feroviar, care presupune "reformarea celor două directive de siguranță și interoperabilitate pe noi principii în care Agenția Feroviară și autoritățile naționale de siguranță au mult mai multe atribuții".

"Vorbim de o autoritate în siguranța feroviară română, care a fost înființată și funcționează după principiile Directivei 49 de siguranță. Vorbim despre atribuții pe care le au și celelalte autorități de siguranță, respectiv promovarea, dezvoltarea și aplicarea cadrului de reglementare, autorizarea de punere în funcțiune a subsistemelor structurale și vehiculelor, certificarea de siguranță. Fără un certificat de siguranță, niciun transport feroviar, atât național, cât și european, nu poate funcționa. Vorbim și despre supravegherea întregului sistem feroviar prin acțiuni de control, inspecție de stat și audit de siguranță. Un alt principal atribut al autorității de siguranță este promovarea, dezvoltarea și aplicarea cadrului de reglementare. Așa cum știm, la nivel european a fost aprobat pachetul 4 feroviar, care presupune reformarea celor două directive de siguranță și interoperabilitate, pe noi principii în care Agenția Feroviară și autoritatea națională de siguranță au mult mai multe atribuții și importanță. Vorbim despre un certificat unic de siguranță, vorbim despre un spațiu unic feroviar, pe care Autoritatea Feroviară Română le promovează prin diseminări repetate cu actorii din sistemul feroviar. Vorbim despre o supraveghere care nu poate fi făcută de pe o zi pe alta, este o supraveghere continuă. Vorbim de participarea pentru revizuirea specificațiilor de interoperabilitate", a subliniat Viorel.

Peste 150 de angajați ai Autorității Feroviare Române, membri ai Sindicatului Feroviar AFER, au protestat luni în fața Ministerului Transporturilor, aceștia fiind nemulțumiți de condițiile de salarizare.

"Nu se poate continua cu asemenea salarii și o asemenea bătaie de joc. S-au redus salariile. După 40 de ani de muncă, salariații AFER au ajuns să primească 1.100 de lei, salariu net, motiv pentru care consider că siguranța feroviară va fi afectată prin încetarea activității Autorității Feroviare", a declarat, pentru AGERPRES, Alexa Ioneta, președintele Sindicatului Feroviar AFER.

Sursa: Agerpress

Ultimele stiri pe BankNews.ro: