INACO: Dreptul unui consumator casnic de a refuza serviciul de utilitate publica pentru agentul termic nu trebuie incalcat
Data publicarii: 08-10-2017 | EconomieDreptul unui consumator casnic de a refuza serviciul de utilitate publica pentru agentul termic si de a opta pentru sisteme alternative de incalzire nu trebuie incalcat, atrage atentia Andreea Paul, presedintele INACO - Initiativa pentru Competitivitate, intr-un comunicat de presa transmis, duminica, AGERPRES.
Foto: (c) Andreea Paul / Arhiva Personală
Potrivit sursei citate, schimbarea legii energiei termice 325/2006, prin care se urmărește blocarea debranșării românilor de la sistemul public centralizat, prin modificarea articolului 30, se află pe ordinea de zi a următoarei ședințe a deputaților Comisiei pentru industrii și servicii.
"(...) cine are centrală proprie de apartament își fixează temperatura la confortul propriu dorit, ceea ce în sistemul public centralizat este imposibil. Dreptul unui consumator casnic de a refuza serviciul de utilitate publică pentru agentul termic și de a opta pentru sisteme alternative, care îl satisfac mai bine ca și preț și confort, nu trebuie încălcat. Este un drept esențial într-o piață funcțională competitivă. Nu în ultimul rând, dacă s-ar investi în infrastructura RADET și a celorlalte CET-uri prețurile ar trebui să fie mai mici decât dacă ți-l asiguri singur. Soluția corectă asta este. În realitatea românească nu se întâmplă așa. Factura unui consumator cu centrală proprie la un apartament cu două camere este, în medie, cu o treime mai mică decât prețul de pe factura subvenționată de stat a consumatorului branșat la sistemul public centralizat. Ori a ne transforma acum în consumatori captivi, abonați la pierderile sistemului public, nu face altceva decât să garanteze funcționarea din ce în ce mai ineficientă a utilităților centralizate de încălzire", subliniază Andreea Paul.
Reprezentanta INACO precizează, totodată, că prin proiectul de lege referitor la debranșarea consumatorilor de la sistemul public centralizat "se vrea mascarea pierderilor uriașe, a lipsei de investiții și de performanță a sistemului public centralizat de încălzire".
"(...) suntem în fața unui proiect de lege care a așteptat nouă ani în sertarul parlamentarilor să iasă la rampă. De ce acum? Pentru că se vrea mascarea pierderilor uriașe, a lipsei de investiții și de performanță a sistemului public centralizat de încălzire, care a dus la prețuri necompetitive și, automat, la un val masiv al debranșărilor. Aproximativ 215.000 de familii și localități întregi s-au debranșat în ultimii cinci ani de la CET-uri. La începutul anului 2012 erau aproape 1,5 milioane de apartamente branșate, iar la sfârșitul anului 2016 mai erau puțin peste 1,2 milioane. Procentele debranșărilor ating cote chiar de 70% în județul Giurgiu sau de 55% în Galați, 30% în Iași, 23% în Timiș, în această perioadă. Ei au optat pentru sisteme alternative de centrale termice de apartament, amortizabile în patru ani, căci facturile lor sunt aproape la jumătate față de costurile reale ale celor branșați la sistemul public centralizat", menționează Paul.
Aceasta notează, de asemenea, că "suntem în fața unei decizii politice care nu are nicio legătură cu interesele populației, nici cu eficiența energetică și nici cu rațiunea economică".
"O problemă majoră este că, în România, nimeni nu știe care este pasul următor al acestui plan. Cine acoperă pierderile estimate la circa 40% din furnizarea agentului termic în sistemul public centralizat, inclusiv la RADET? Până acum le-a plătit populația. Pierderile sunt mereu ascunse în facturile din ce în ce mai mari. Cum se contorizează agentul termic? Public nu se prea discută despre câte gigacalorii produc operatorii de agent termic și câte ajung efectiv în casa consumatorului. Cu alte cuvinte, nu ești sigur că ceea ce plătești pe factură, de pildă în cazul bucureștenilor la RADET, este și ceea ce consumi efectiv. Dacă nu le mai dai posibilitatea oamenilor să se debranșeze, care este oferta statului pentru ei? Până acum am avut doar garanția prețurilor majorate succesiv la curentul electric, gaze, apă caldă și combustibil", explică oficialul INACO.
Sursa: Agerpress
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Reff & Asociatii si Deloitte Romania au asistat proprietarii Expo Market Doraly in vanzarea integrala a parcului comercial catre dezvoltatorul imobiliar WDP
- Revolut depășește 2 milioane de clienți ai aplicației Revolut <18
- Studiu Deloitte: Majoritatea liderilor de business din Romania considera ca PNRR va contribui la competitivitatea economiei locale in urmatorii cinci an
- Cum vor ajuta soluțiile AI în procesele de optimizare fiscală ale companiilor?
- Studiu Deloitte: Tranzitia catre economia circulara a incetinit la nivel global in 2023
- Studiu Deloitte: prețul, primul criteriu în alegerea mașinii. Motoarele pe combustie internă revin pe creștere în preferințele consumatorilor
- Prysmian deschide la București un nou birou al Centrului de Excelență în IT
- Lucian Anghel preia funcția de Director General-Adjunct al Libra Internet Bank
- Schneider Electric colaborează cu NVIDIA în proiectarea centrelor de date AI
- Ce este taxa pe lux și și cine va trebui să o plătească începând din acest an
- Flix raportează un venit total de 2 miliarde de euro în 2023
- Banca Transilvania & OTP Group, acord pentru achizitia OTP Bank Romania si subsidiare
- Studiu Deloitte: opt din zece lideri la nivel global se asteapta ca Gen AI sa le transforme organizatia in urmatorii trei ani
- Deloitte devine al saselea cel mai puternic brand din lume, potrivit Brand Finance
- Revolut Money Report: Romanii au facut peste 644 milioane de tranzactii cu Revolut anul trecut