EY Romania: Sistemul de plata defalcata a TVA este departe de a fi perfect si sustinem eliminarea aplicarii obligatorii a acestuia

Data publicarii: 18-10-2017 | Economie

Aplicarea obligatorie a platii defalcate a TVA trebuie eliminata, fiind vorba despre un sistem care este departe de a fi perfect, atrag atentia reprezentantii EY Romania, intr-un comunicat de presa transmis, marti, AGERPRES.

"Sistemul de plată defalcată a TVA este departe de a fi perfect, dar în momentul de față este în vigoare. Există în prezent discuții pentru modificarea lui, în sensul aplicării doar în cazul firmelor care intră în insolvență, în faliment sau cu 'istoric fiscal incoerent'. EY România susține eliminarea aplicării obligatorii a plății defalcate a TVA sau implementarea unor măsuri alternative: amânarea obligativității plății defalcate a TVA până la 1 ianuarie 2019 sau aplicarea opțională într-o formă simplificată. Totuși, decizia îmbunătățirii sistemului actual ar trebui luată cât mai repede, pentru a permite contribuabililor adaptarea la noile reguli", explică Alex Milcev, partener și lider al Departamentului de asistență fiscală și juridică, EY România.

Conform analizei de specialitate, adaptarea la cerințele sistemului de plată defalcată a TVA mărește timpul de lucru al Departamentului financiar, în funcție de complexitatea operațiunilor.

"Până la finalul perioadei de tranziție, aplicarea sistemului necesită multă muncă suplimentară și poate crește riscul de eroare (acest risc e direct proporțional cu numărul de plăți și încasări). De exemplu, facturile primite de la furnizorii care aplică plata defalcată a TVA sunt extrase și plătite manual, în prezent. Erorile sunt sancționate aspru, astfel că e nevoie de multă atenție", notează compania de consultanță.

De asemenea, un punct vulnerabil este reprezentat de faptul că tranzacțiile prin contul de trezorerie necesită prezența fizică la sediul acestor instituții, deoarece funcționalitățile online nu sunt disponibile.

Specialistul EY România susține că angajați ai departamentului de profil din companie au constatat, în timp ce așteptau la coadă la sediile trezoreriei, că nu puteau fi eliberate extrase de cont sau nu a putut fi acceptată depunerea de numerar de către un contribuabil.

"Motivul invocat a fost similar cu cel invocat și de contribuabili: trezoreriile nu sunt pregătite", a punctat Milcev.

În ceea ce privește retragerea banilor din contul de TVA, EY România precizează: "(...) nu am reușit să testăm respectarea termenului de 3 zile lucrătoare pentru aprobarea transferului de sume din contul de TVA în contul curent. În cazul contribuabililor care doresc să plătească datorii fără TVA (e.g. credite, facturi primite de la furnizori externi fără TVA), sumele din contul de TVA sunt indisponibile. Astfel, în cazul contribuabililor cu resurse financiare limitate, poate fi necesară accesarea unei linii de credit, atrăgând costuri suplimentare. Este necesară o analiză temeinică a fluxurilor de numerar înainte de aplicarea plății defalcate a TVA. În urma acestei analize, pot fi anticipate costurile de finanțare suplimentare sau lipsa de lichidități".

Pe de altă parte, potrivit sursei citate, cel puțin o parte dintre bănci sunt pregătite, în sensul că se trimit atenționări către contribuabil privind fondurile insuficiente din contul de TVA, însoțită de instrucțiuni privind alimentarea acestuia cu sumele disponibile în contul curent.

Luni, premierul Mihai Tudose a declarat că, în privința TVA split, se va ține cont de anumite propuneri ale patronatelor și se va interveni cu amendamente în Parlament, afirmând că măsura ar urma să vizeze, în primul rând, firmele aflate în insolvență și faliment. De asemenea, oficialul a spus că se are în vedere introducerea unui sistem de premiere.

Premierul a precizat că ministrul de Finanțe ar urma să prezinte modificările privind TVA split la începutul săptămânii viitoare.

Din datele Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) reiese că, la începutul săptămânii trecute, 590 de firme din București au beneficiat de îndrumare referitoare la plata defalcată a TVA, în cadrul unor întâlniri organizate de către Direcția Generală Regională a Finanțelor Publice.

Totodată, mai puțin de 300 de firme au aplicat pentru mecanismul plății defalcate a TVA, până în data de 10 octombrie, potrivit unor surse din ANAF.

Guvernul a decis, în luna august, introducerea plății defalcate a TVA în mod obligatoriu pentru toate firmele, de la 1 ianuarie 2018. Măsura se aplică opțional de la 1 octombrie 2017.

Cu toate acestea, ulterior, senatorii au votat, în cadrul ședinței Comisiei de buget-finanțe, un amendament prin care plata defalcată a TVA ar urma să se aplice doar companiilor care semnează contracte cu statul, iar pentru restul măsura să devină opțională.

Sursa: Agerpress

Ultimele stiri pe BankNews.ro: