Dumitru (ProAgro): Consumul de carne de oaie ar putea creste daca ar exista un program pe o perioada lunga de timp si sustinere financiara

Data publicarii: 25-10-2017 | Economie

Consumul de carne de oaie ar putea creste in Romania daca ar exista un program de sustinere si promovare pe o perioada lunga de timp si ar fi sprijinit financiar indiferent de ce Guvern se afla la conducerea tarii, considera presedintele Federatiei ProAgro, Mihail Dumitru, in contextul lansarii campaniei "Alege oaia" de catre Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale.

"În primul rând este foarte bine să promovăm producția autohtonă, însă dacă ne uităm pe balanța comercială cu produse agroalimentare vedem un deficit de peste un miliard de euro. Într-adevăr tot ce înseamnă zootehnie înseamnă valoare adăugată și de aceea cred că ar trebui să existe un program multianual de susținere indiferent de Guvernul care se perindă vremelnic în fruntea țării, pentru că este o chestiune de a promova un sector ovin de aproximativ 13 milioane de capete care are o singură piață, piața Orientul Mijlociu, unde prețurile sunt sub prețul de cost. Consider că este un sector fără viitor dacă nu vom încerca să intrăm și pe piețele europene. Este foarte bine că încercăm să promovăm consumul de carne de ovine pentru că prin tradiție românii sunt mari crescători de ovine, dar eu consider că ar trebui ca un astfel de program să se deruleze pe o perioadă de 20 de ani ca să ajungem să consumăm mai multă carne de ovină, pentru că în general carne de miel se consumă mai mult în perioada Sărbătorilor Pascale", a spus Proagro.

Acesta a dat exemplul Franței, care produce doar 40% din necesarul de consum de carne de oaie, diferența fiind importată mai mult din Noua Zeelandă decât din țările Uniunii Europene.

"Din păcate, noi nu reușim să intrăm pe această piață, pentru că nu avem o calitate a carcasei așa cum o cer francezii, pentru că vorbim de rase specializate de carne. Aici trebuie să facem mai mult și să finanțăm rasele specializate fie cele de carne, fie cele de lapte. Pentru creșterea consumului pe piața internă consider că trebuie o perioadă mult mai lungă de timp, iar educația consumatorului nu se poate face decât prin măsuri de promovare în care să arătăm care sunt beneficiile unui consum de carne ovine și să încercăm pe cât posibil să susținem crescătorii de ovine să se ducă înspre rase specializate de carne sau de lapte, tocmai pentru a fi competitivi pe piața unică europeană, unde competiția este destul de acerbă și nu garantează nimeni că se va consuma numai carne din producția autohtonă", a precizat președintele ProAgro.

Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale a anunțat marți că va lansa la Indagra 2017 o campanie de promovare și încurajare a consumului de carne și produse din carne de oaie în rândul românilor ''Alege Oaia!''.

Campania ''Alege Oaia !'' se va desfășura la nivel național pe o durată de trei luni.

Prin această campanie MADR urmărește valorificarea producțiilor agroalimentare provenite de la specia ovine, creșterea valorii de export prin produse prelucrate, atragerea forței de muncă în sectorul de prelucrare a cărnii și a produselor din carne de oaie, dar și păstrarea tradițiilor privind preparatele culinare din această specie, în special în zonele montane.

Românii consumă carne de miel mai mult în perioada Sărbătorilor Pascale datorită tradiției, însă în ultimii ani numărul mieilor sacrificați în gospodăriile populației s-a redus la jumătate din cauza scăderii consumului de carne dar și a resurselor financiare scăzute. Crescătorii de ovine susțin că tinerii nu sunt îndreptați spre această carne, iar autoritățile nu vin cu politici care să susțină creșterea consumului de carne de miel.

"Tăierile scad din cauza consumului și puterii financiare scăzute pentru că marea majoritate a pensionarilor — care respectau gustul și tradiția de Paște — se orientează spre alte tipuri de carne, de regulă de pasăre, pentru că este mai ieftină, iar cei care își mai permit, cumpără mai puțin, nu cu mielul, ci cu bucata, doar ca să își satisfacă gustul. Din păcate, tinerii nu sunt îndreptați spre această carne și nici nu avem politici care să susțină creșterea consumului de carne de miel, deși studii științifice riguroase recomandă ca, atunci când se schimbă alimentația copilului de la laptele matern, prima carne să fie cea de miel, nu cea de pasăre", afirma în luna aprilie Eugen Gonțea, președintele Federației Oierilor de Munte din România și al Asociației Crescătorilor de Ovine Brașov.

Potrivit datelor statistice publicate de Oficiul european de statistică (Eurostat) în luna februarie, în 2014, România era al treilea crescător de ovine din UE cu 9,5 milioane ovine, respectiv 11% din efectivul total de ovine din UE de 84,2 milioane animale. Peste un sfert (27%) din ovinele din UE erau crescute în Marea Britanie, care număra 23 milioane ovine, urmată de Spania (18%) și România (11% cu 9,5 milioane ovine).

Potrivit datelor statistice furnizate de Ministerul Agriculturii, consumul de carne și produse din carne de ovine în anul 2016 a fost în medie de 2,6 kg/cap locuitor, în ușoară creștere față de 2015 când se înregistra un consum de 2,3 kg/locuitor în 2015, dar semnificativ mai mare față de anul 2014 când era de numai 0,7 kg/locuitor anual. Consumul cel mai mare de carne de oaie, respectiv de miel, este în perioada Paștelui, când necesarul este acoperit în mare parte din producția autohtonă.

În comparație, media consumului în UE a fost de 2 kilograme pe locuitor anual în 2015, față de 1,9 în 2014, Franța și Irlanda înregistrând cel mai mare consum, de 2,9 kilograme, respectiv 2,8 kilograme pe locuitor anual.

Pe de altă parte, România exportă cu predilecție ovine vii în țările Orientului Mijlociu și nu numai, respectiv în Libia, teritoriile palestiniene, Iordania, Liban, Turcia, Italia și importă carne de ovine din Ungaria, Spania, Grecia și Austria.

În 2016, exporturile de animale vii (ovine) în țările menționate au totalizat 218 milioane de euro pentru o cantitate de 107.000 tone, iar importurile de carne de miel au totalizat 5,2 milioane pentru 2.000 de tone.

Din ultimele date operative deținute de MADR, efectivele totale de ovine ale României sunt de 16,3 milioane de capete în 2016, din care 4,8 milioane capete sunt miei, ceea ce reprezintă 29,4% din efectivul total.

Sursa: Agerpress

Ultimele stiri pe BankNews.ro: