Taxa de inmatriculare: CE vrea taxe mici la masini vechi, Romania aplica invers

Data publicarii: 09-01-2007
Divergenta dintre autoritatile romane si cele europene pe tema taxei de prima inmatriculare consta in modalitatea de calcul a taxei: Comisia Europeana cere o scadere graduala a taxei in functie de vechimea masinii, exact contrariul metodei prevazute in Codul Fiscal din Romania. "Divergenta intre noi este urmatoarea: CE cere ca taxele sa fie cu atat mai mici cu cat masina este mai veche, iar noi (Ministerul Finantelor, n.r.) nu vrem sa patim ca Polonia, care intr-un an de la aderarea a inmatriculat un milion de masini vechi fara catalizator in doar zece luni, si atunci aplicam invers taxa: la masini vechi, taxe mari", au declarat surse din Ministerul Finantelor.

Guvernul de la Bucuresti a trecut, initial, in legea fiscala, o taxa fixa pentru fiecare autovehicul, insa ulterior Comisia Europeana a propus exact varianta care este in prezent in Codul Fiscal. "Asteptam sa vedem cum ne sfatuiesc ei (Comisia Europeana, n.r.) si atunci vom aplica astfel incat sa multumim pe toata lumea. Dar sa gasim o solutie astfel incat sa evitam invazia de masini vechi", au explicat sursele citate.

Comisia Europeana nu s-a sesizat inca in cazul taxei de prima inmatriculare din Codul Fiscal, incompatibila cu Tratatul European, dar, daca Romania nu modifica legislatia, CE va incepe "procedura de infringement", a declarat marti purtatorul de cuvant al comisarului Laszlo Kovacs

O decizie a UE privind controversata taxa auto de prima inmatriculare ar putea veni peste un an si jumatate, in urma unor proceduri europene indelungate, daca Romania nu ar elimina din legislatia ei aceast taxa, a declarat Maria Assimakopoulou, purtatorul de cuvant al comisarului pentru taxe si impozite Laszlo Kovacs.

"Taxa auto este incompatibila cu articolul 90 al Tratatului European, dar Comisia Europeana asteapta ca Romania sa schimbe legislatia in acest sens", a declarat Maria Assimakopoulou, purtatorul de cuvant al comisarului european pentru taxe si uniune vamala.

Taxa de prima inmatriculare a autoturismelor a intrat in vigoare la 1 ianuarie 2007, in ciuda avertismentelor Comisiei Europene asupra incompatibilitatii acesteia cu Tratatul de aderare la UE, cat si cu jurisprudenta Curtii Europene de Justitie.

La nivel oficial, guvernantii romani au declarat ca taxa speciala pentru prima inmatriculare a fost introdusa pe baza unor principii care vizeaza, in primul rand, protectia mediului. Taxa ar trebui sa descurajeze atat cumpararea de masini cu emisii mari de noxe, cat si invadarea pietei auto romanesti, dupa aderare, cu autoturisme la mana a doua, asa cum s-a constatat din experienta tarilor recent integrate din Est.

Taxa de prima inmatriculare se calculeaza in funcstie de trei variabile: vechimea masinii, tipul de catalizator (euro) si capacitatea cilindrica a masinii. In mod clar sunt avantajate masinile cu motor mai mic, noi si cu euro 4, categorie in care se incadreaza si masinile Dacia. Autoturismele cu o vechime mai mica de sase luni sunt considerate ca fiind noi.

Cel mai mic mic nivel al taxei, de 68 de euro, este perceput pentru autovehiculele noi, foarte mici, cu o capacitate cilindrica de 600 cm cubi si dotate cu euro 4, ajungand pana la 8.586 euro pentru masinile mai vchi de sase ani, noneuro si cu un motor de peste 3.000 cmc.

Potrivit  purtatorului de cuvant al comisarului pentru taxe si impozite Laszlo Kovacs, Maria Assimakopoulou, o decizie a UE privind controversata taxa auto de prima inmatriculare ar putea veni peste un an si jumatate, in urma unor proceduri europene indelungate, daca Romania nu o va elimina din legislatie.

Sursa: NewsIn

Ultimele stiri pe BankNews.ro: