Producatorii de tigari, nemultumiti de noile planuri ale UE privind trasabilitatea pachetelor
Data publicarii: 19-11-2017 | EconomieNoile planuri ale Uniunii Europene de combatere a contrabandei cu tigari sunt criticate de producatori precum British American Tobacco Plc, potrivit carora promisiunile privind un cadru de reglementare mai favorabil pentru mediul de business nu se aplica si fumatului, transmite Bloomberg.
Executivul comunitar vrea să urmărească pachetele de țigări de la fabrică la raftul magazinelor utilizând un cod electronic, ultima măsură destinată combaterii vânzărilor ilicite de țigări care diminuează veniturile din taxe ale guvernelor europene cu peste 10 miliarde de euro pe an. În acest sens, Comisia Europeană vrea să permită statelor UE să se abată de la actualul standard din industria țigaretelor, apreciind că orice costuri suplimentare pentru companii vor fi neglijabile. Însă discrepanța riscă să provoace dificultăți tehnice pentru producătorii de țigarete și să submineze investițiile făcute deja de aceștia, care în cazul BAT se ridică la 60 de milioane de lire sterline (79 milioane de dolari) în ultimii trei ani.
"E ca și cum ai spune că Europa nu va mai măsura distanța în kilometri pentru că industria auto susține acest lucru, așa că guvernele sunt libere să pună la punct propriile lor sisteme de măsurare. Se creează un sistem foarte complicat fără niciun motiv", a declarat directorul de reglementare de la BAT, Ronan Barry.
Piața europeană de produse din tutun are o valoare de aproximativ 200 miliarde de euro pe an, potrivit portalului de statistică Statista. În schimb, în 2016 contrabanda și contrafacerea au reprezentat peste 9% din consumul de țigarete din UE, sau 48 miliarde de țigarete, ceea ce a provocat pierderi de 10,2 miliarde de euro sub formă de taxe necolectate, susține KPMG.
"Sistemul propus de tip track-and-trace are potențialul de a genera beneficii în valoare de mai multe miliarde de euro pentru societate, în timp ce costurile sunt foarte mici și vor fi suportate în principal de sector", a declarat purtătoarea de cuvânt a Comisiei Europene, pentru sănătate și siguranță alimentară, Anca Păduraru.
Noul sistem cere aplicarea unor coduri electronice pe fiecare pachet de țigări vândut în UE. Producătorii de țigări aplică deja coduri electronice pe fiecare carton și bax de țigări, utilizând actualul standard urmat de majoritatea industriilor din Europa. În acest context, Executivul comunitar propune ca fiecare guvern UE să poată introduce propriul său cod track-and-trace cu până la 50 de caractere, adică mai mult decât cele 38 de caractere care potrivit producătorilor de țigări reprezintă limita pentru o producție de mare viteză.
Noul sistem de track-and-trace pentru țigări provine dintr-un act legislativ adoptat în 2014, care a extins avertismentele de pe pachetele de țigări. În condițiile în care actul normativ a fixat luna mai 2019 drept termen limită până la care noul sistem trebuie să fie funcțional, Comisia presează guvernele statelor membre să îi aprobe propunerea până la finele anului.
Comisia susține că propunerea sa va crea un echilibru prin crearea unui set interoperabil de coduri de identificare pentru pachetele de țigări vândute în UE, dar lasă statelor membre posibilitate ca ulterior să pună la punct coduri care să fie integrate cu timbrele fiscale. Mai mult, guvernele statelor membre pot utiliza același operator, precizează Comisia.
În schimb, producătorii de țigări ar prefera un singur sistem de coduri europene pe lângă limita de 38 de caractere. Ideea este evitarea unui format de identificare non-armonizat care ar presupune diferite standarde de codificare pe aceiași linie de ambalare.
BAT este liderul detașat pe piața produselor din tutun din România, care produce și comercializează mărci precum Kent, Dunhill, Vogue, Pall Mall și Lucky Strike. În România, BAT este prezentă încă din 1996 și este reprezentată de trei divizii: Trading, Operational și Shared Services. Cele trei entități comerciale din România au în prezent 1.686 de angajați și au creat câteva mii de locuri de muncă indirecte. Cota de piață a companiei este de 54%, iar Kent — cel mai important brand din portofoliu — deține o cotă de 26,5% din piața produselor din tutun din România.
Sursa: Agerpress
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Revolut depășește 2 milioane de clienți ai aplicației Revolut <18
- Studiu Deloitte: Majoritatea liderilor de business din Romania considera ca PNRR va contribui la competitivitatea economiei locale in urmatorii cinci an
- Cum vor ajuta soluțiile AI în procesele de optimizare fiscală ale companiilor?
- Studiu Deloitte: Tranzitia catre economia circulara a incetinit la nivel global in 2023
- Studiu Deloitte: prețul, primul criteriu în alegerea mașinii. Motoarele pe combustie internă revin pe creștere în preferințele consumatorilor
- Prysmian deschide la București un nou birou al Centrului de Excelență în IT
- Lucian Anghel preia funcția de Director General-Adjunct al Libra Internet Bank
- Schneider Electric colaborează cu NVIDIA în proiectarea centrelor de date AI
- Ce este taxa pe lux și și cine va trebui să o plătească începând din acest an
- Flix raportează un venit total de 2 miliarde de euro în 2023
- Banca Transilvania & OTP Group, acord pentru achizitia OTP Bank Romania si subsidiare
- Studiu Deloitte: opt din zece lideri la nivel global se asteapta ca Gen AI sa le transforme organizatia in urmatorii trei ani
- Deloitte devine al saselea cel mai puternic brand din lume, potrivit Brand Finance
- Revolut Money Report: Romanii au facut peste 644 milioane de tranzactii cu Revolut anul trecut
- Catinvest aduce Bebe Tei si Farmacia Tei în Craiova la ElectroPutere Mall