Romania nu a transpus directiva MiFID II privind operatiunile cu instrumente financiare; proiectul legii, in faza finala de aprobare la Guvern

Data publicarii: 05-01-2018 | Economie

România nu a transpus directiva europeana MiFID II, care reglementeaza operatiunile cu diferite tipuri de instrumente financiare, proiectul legii fiind în faza finala de aprobare la Guvern, iar ulterior va parcurge procedura legislativa în cadrul Parlamentului.

"Transpunerea în legislatia nationala a prevederilor MiFID II urmeaza sa fie asigurata prin Legea privind pietele de instrumente financiare, proiect legislativ care se afla în faza finala de aprobare în Guvern, urmând sa parcurga procedura
legislativa în cadrul Parlamentului. În data de 20 februarie 2017, Autoritatea de Supraveghere Financiara (ASF) a transmis spre promovare prima forma a proiectului de lege catre Ministerul Finantelor Publice, în calitate de initiator, iar pâna la sfârsitul anului 2017, proiectul de lege a primit avizele ministerelor si autoritatilor competente", potrivit informatiilor furnizate de Autoritatea de Supraveghere Financiara (ASF) la solicitarea AGERPRES.

Principalele modificari propuse de proiectul de Lege, derivate din transpunerea MiFID II, sunt: mutarea tranzactiilor OTC (over-the-counter) pe locurile de tranzactionare prin instituirea obligatiei de tranzactionare pe acestea pentru anumite instrumente
financiare de natura actiunilor si derivatelor si înfiintarea unui nou loc de tranzactionare - sistemul organizat de tranzactionare (SOT) - pentru alte instrumente decât cele de capital; promovarea competitiei în tranzactionare si în compensare prin solicitarile adresate locurilor de tranzactionare si contrapartilor centrale de a acorda acces nediscriminatoriu si transparent; extinderea gamei instrumentelor financiare pentru a include si certificate de emisie de gaze cu efect de sera si derivatele pe acestea; extinderea listei serviciilor si activitatilor de investitii cu administrarea de SOT.

De asemenea, modificarile propun instituirea de noi entitati ca urmare a extinderii obligatiilor de raportare a tranzactiilor: mecanismul de publicare aprobat (APA) - publica rapoarte de tranzactionare în numele unor firme de investitii; furnizorul de sisteme centralizate de raportare (CTP) - colecteaza rapoartele de tranzactionare de la pietele reglementate, sistemele multilaterale de tranzactionare, SOT-uri si APA si le consolideaza într-un flux continuu de date electronice în timp real pentru a oferi informatii vizând pretul si volumul pentru fiecare instrument financiar; mecanismul de raportare aprobat (ARM) - raporteaza tranzactiile catre autoritatile competente sau catre ESMA, în numele firmelor de investitii.

Potrivit datelor ASF, prin implementarea directivei europene se doreste sporirea transparentei prin extinderea cerintelor pre- si post-tranzactionare la alte instrumente de capital de natura actiunilor (de exemplu: certificate de depozite pentru actiuni, fonduri tranzactionate la bursa si certificate) si la alte instrumente financiare decât cele de capital (de exemplu: obligatiuni, produse financiare structurate, certificate de emisii si derivate); în ceea ce priveste pietele de instrumente financiare derivate pe marfuri, introducerea de prevederi referitoare la raportarea pozitiilor, precum si la reducerea riscului sistemic si a activitatii speculative prin limitarea cantitativa a pozitiilor detinute; îmbunatatirea protectiei investitorilor, prin stabilirea unor cerinte mai stricte pentru administrarea portofoliului, consultanta de investitii si oferta de produse financiare complexe, ca de exemplu produsele structurate.

"În baza tratatelor UE, Comisia poate initia proceduri judiciare (numite proceduri de constatare a neîndeplinirii obligatiilor) împotriva unui stat membru care nu aplica legislatia UE. Astfel, Comisia poate introduce o actiune la Curtea de Justitie care, în anumite cazuri, poate impune sanctiuni financiare. Daca statul membru în cauza nu comunica masurile prin care transpune integral dispozitiile directivelor, Comisia poate initia o procedura formala de constatare a neîndeplinirii obligatiilor. Procedura urmeaza o serie de etape prevazute în tratatele UE, fiecare dintre ele încheindu-se cu o decizie oficiala", se mai arata în raspunsul oferit de ASF.

Conform Jurnalului Oficial al Uniunii Europene, doar 18 state europene au notificat pâna în acest moment masuri de transpunere a prevederilor MiFID II, precizeaza ASF.

Directiva europeana MiFID II a intrat în vigoare la data de 3 ianuarie 2017.

Noile reglementari au suferit deja o întârziere de un an din cauza complexitatii lor, iar organismele de reglementare au fost nevoite sa emite o serie de recomandari de ultim moment catre bancile si companiile de intermediere financiara pentru a evita blocarea tranzactiilor si a clama îngrijorarile celor care nu sunt pregatiti în totalitate, potrivit Reuters.

Noua directiva transforma în mod profund regulile care guverneaza operatiunile cu diferite tipuri de instrumente financiare în Europa, având drept obiectiv îmbunatatirea transparentei si reducerea costurilor pentru investitori. Bancile vor trebui sa transmita mai multe informatii autoritatilor de supraveghere si sa puna la punct sisteme de tarifare mai clare pentru diferitele lor produse.

Bancile si firmele de tranzactionare au cheltuit milioane de euro pentru a se pregati pentru data de 3 ianuarie, când intra în vigoare directiva MiFID II. Un raport elaborat de Expand, divizie a Boston Consulting Group si IHS Markit, subliniaza ca marile banci globale si societati de gestionare de active au cheltuit 2,1 miliarde de dolari anul trecut pentru a se conforma noilor reguli.

Tranzactiile cu actiuni, obligatiuni, produse derivate, materii prime si alte active trebuie toate declarate catre depozitarul central, ceea ce va oferi regulatorilor datele necesare pentru a supraveghea si identifica formarea bulelor speculative, în ideea de a evita repetarea unei crize similare cu cea din 2007-2009.

Odata cu intrarea în vigoare a directivei MiFID II, miercuri, 3 ianuarie, gestionarii de fonduri si alti actori de pe piata vor trebui sa raporteze pâna la 65 de biti de date în primele 15 minute care urmeaza unei tranzactii, în caz contrar riscând sa fie amendati.

Sursa: Agerpress