Consiliul Concurentei: Amenzi de 73 milioane de lei pentru intelegeri pe piata comercializarii echipamentelor de masurare a energiei electrice
Data publicarii: 08-01-2018 | EconomieSase companii au fost amendate de Consiliul Concurentei cu 73 de milioane de lei (circa 15,8 milioane de euro) pentru încheierea a doua întelegeri anticoncurentiale pe piata comercializarii contoarelor si echipamentelor conexe pentru masurarea energiei electrice, a anuntat, duminica, într-un comunicat de presa, autoritatea de concurenta.
Cea mai mica amenda a fost în valoare de 526.201 lei, în timp ce cuantumul cel mai mare a fost de 27,423 milioane de lei.
Lista companiilor amendate cuprinde: Ecro SRL (526.201 lei, echivalentul a 113.709 de euro), Electromagnetica S.A. (10.024.824 lei, echivalentul a 2.166.311 euro), Elster Rometrics SRL (11.212.808 lei, echivalentul a 2.423.028 euro), Energobit S.A. (13.112.674 lei, echivalentul a 2.833.579 euro), Landis+GYR AG (27.423.377 lei, echivalentul a 5.926.047 euro) si S.E. Electrica S.A. (10.800.984 lei, echivalentul a 2.334.035 euro).
Potrivit autoritatii de concurenta, în cadrul investigatiei, declansata în septembrie 2015, s-a constatat faptul ca AEM S.A., Energobit S.A., Elster Rometrics SRL, Landis+GYR AG si Ecro SRL au participat la o întelegere pentru împartirea unor licitatii publice organizate de catre operatorii retelelor de distributie a energiei electrice, cum sunt EON, Enel si CEZ.
"Companiile au stabilit modul în care urmau sa participe la licitatii, astfel încât sa nu se suprapuna si fiecare dintre participanti sa câstige contracte de furnizare de echipamente cu eforturi minime. Efectele întelegerilor anticoncurentiale au condus la cresterea artificiala a preturilor de achizitie pentru respectivele echipamente, costurile suplimentare fiind translatate catre consumatorii finali care plateau facturi mai mari pentru energia electrica. Comportamentul anticoncurential s-a derulat în perioada 27 noiembrie 2008 - 30 septembrie 2015 si a vizat numeroase proceduri de licitatie publica derulate în acest interval de timp", se arata în comunicatul citat.
De asemenea, Consiliul Concurentei sustine ca a constatat faptul ca unii angajati ai SE Electrica S.A., companie organizatoare de licitatii publice pentru achizitionarea de contoare si echipamente conexe, au fost implicati realizarea acestor întelegeri, consultându-se cu companiile cu privire la elaborarea documentatiei de participare la procedurile de achizitie publica, facilitând în acest fel, schimbul de informatii sensibile din punct de vedere comercial.
În cadrul aceleiasi investigatii, Consiliul a constatat existenta unei întelegeri între AEM S.A. si Electromagnetica S.A. ce a constat în împartirea licitatiilor organizate de catre FDEE Electrica Muntenia Nord S.A. si FDEE Electrica Transilvania Sud S.A. pentru atribuirea contractelor pentru lucrari de modernizare a contorizarii energiei electrice la blocurile de locuinte din zona de activitate a filialelor respective, în perioada 22 octombrie 2010 - 27 iulie 2012.
"Pe parcursul investigatiei am transmis autoritatilor competente, informatii referitoare la faptele constatate, continuând astfel buna colaborare între Consiliul Concurentei si Parchet. Companiile raspund pentru faptele angajatilor lor, iar practicile de acest gen reprezinta una dintre cele mai grave restrictionari ale concurentei si conduc la prejudicierea consumatorilor care platesc mai mult pentru produsele sau serviciile achizitionate. De aceea, am recomandat ANRE sa verifice în ce masura preturile majorate în urma cartelului au afectat tarifele percepute consumatorilor', sustine Bogdan Chiritoiu, presedintele Consiliului Concurentei.
Conform autoritatii de concurenta, AEM S.A., participanta la ambele practici anticoncurentiale, a aplicat la programul de clementa, aducând dovezi privind existenta faptelor anticoncurentiale, si a primit imunitate la amenda.
Politica de clementa, instrument foarte utilizat în statele Uniunii Europene, permite Autoritatilor de Concurenta sa aplice un regim mai favorabil companiilor implicate în întelegeri anticoncurentiale si care coopereaza în vederea descoperirii si sanctionarii acestor practici ilegale.
Consiliul Concurentei precizeaza ca încurajeaza astfel companiile implicate în întelegeri anticoncurentiale sa contacteze autoritatea, sa îsi recunoasca participarea la încalcare si sa furnizeze dovezi privind întelegerea respectiva. Procedând astfel, companiile pot beneficia de reduceri substantiale ale amenzilor sau chiar de imunitate totala, noteaza Consiliul Concurentei.
Vineri, societatea Electrica, amendata cu circa 11 milioane de lei de Consiliul Concurentei, a anuntat ca va contesta în instanta decizia. Sanctiunea reprezinta 2,98% din cifra de afaceri totala aferenta anului financiar 2016.
Sursa: Agerpress
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Reff & Asociatii si Deloitte Romania au asistat proprietarii Expo Market Doraly in vanzarea integrala a parcului comercial catre dezvoltatorul imobiliar WDP
- Revolut depășește 2 milioane de clienți ai aplicației Revolut <18
- Studiu Deloitte: Majoritatea liderilor de business din Romania considera ca PNRR va contribui la competitivitatea economiei locale in urmatorii cinci an
- Cum vor ajuta soluțiile AI în procesele de optimizare fiscală ale companiilor?
- Studiu Deloitte: Tranzitia catre economia circulara a incetinit la nivel global in 2023
- Studiu Deloitte: prețul, primul criteriu în alegerea mașinii. Motoarele pe combustie internă revin pe creștere în preferințele consumatorilor
- Prysmian deschide la București un nou birou al Centrului de Excelență în IT
- Lucian Anghel preia funcția de Director General-Adjunct al Libra Internet Bank
- Schneider Electric colaborează cu NVIDIA în proiectarea centrelor de date AI
- Ce este taxa pe lux și și cine va trebui să o plătească începând din acest an
- Flix raportează un venit total de 2 miliarde de euro în 2023
- Banca Transilvania & OTP Group, acord pentru achizitia OTP Bank Romania si subsidiare
- Studiu Deloitte: opt din zece lideri la nivel global se asteapta ca Gen AI sa le transforme organizatia in urmatorii trei ani
- Deloitte devine al saselea cel mai puternic brand din lume, potrivit Brand Finance
- Revolut Money Report: Romanii au facut peste 644 milioane de tranzactii cu Revolut anul trecut