UNTRR: Rovinieta s-ar putea scumpi cu 200% pentru autovehiculele de marfa cu masa intre 3,5 si 12 tone

Data publicarii: 18-01-2018 | Economie

Rovinieta s-ar putea scumpi cu 200% pentru cele 30.000 de autovehicule de transport marfa cu masa autorizata între 3,5 si 12 tone, potrivit unui proiect de ordonanta guvernamentala, se arata într-un comunicat al Uniunii Nationale a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR), remis, miercuri, AGERPRES.

"Uniunea Nationala a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) atrage atentia ca proiectul de Ordonanta a Guvernului pentru modificarea anexei nr. 1 la Ordonanta Guvernului nr. 15/2002 privind aplicarea tarifului de utilizare si a tarifului de trecere pe reteaua de drumuri nationale din România afecteaza cel mai mult cele aproximativ 30.000 de autovehicule de transport marfa cu masa maxima autorizata între 3,5 tone si 12 tone. Acestea vor trebui sa plateasca tarife de rovinieta pentru o zi de 12 euro, în crestere cu 33% de la 9 euro pentru vehiculele de peste 12 t, cu 71,42% de la 7 euro pentru vehiculele între 7,5 - 12t si în urcare cu 200% de la 4 euro la 12 euro pentru vehiculele între 3,5 - 7,5t", spun oficialii UNTRR.

Cele peste 100.000 de autovehicule de transport marfa de peste 12 t (categoria F), vor plati 12 euro în loc de 11 euro la vinieta de o zi, iar pentru rovinieta de 30 zile aceasta categorie de autovehicule va plati cu 5 euro în plus de la 55 la 60 de euro.

În principal, cresterea valorilor rovinietelor prin proiectul mentionat afecteaza cel mai mult autovehiculele din categoria C (între 3,5 - 7,5t) si apoi autovehiculele din categoria D (între 7,5 - 12t).  

Proiectul publicat nu vizeaza nicio modificare pentru valorile rovinietelor pentru autoturisme (categoria A) si nici pentru autovehiculele de transport persoane indiferent de numarul de locuri, sub sau peste 23 locuri (categoriile G si H).

În prezent, la nivelul Comisiei Europene se discuta modificarea Directivei 1999/62/CE prin directiva eurovignetei, prin care se urmareste implementarea conceptului de plata a taxelor pe kilometru si nu pe timp, asa cum se aplica în prezent în România.

CE considera ca masura propusa în proiectul de directiva contribuie la aplicarea în mod consecvent a principiilor 'poluatorul plateste' si 'utilizatorul plateste' în vederea generarii de venituri si a asigurarii de finantare pentru investitiile viitoare în transporturi.

"În România, principala problema este legata de dezvoltarea insuficienta a infrastructurii rutiere, astfel ca cel mai probabil va fi solicitata o perioada cât mai lunga de tranzitie pâna când România îsi dezvolta infrastructura, dar care potrivit estimarilor actuale nu va putea depasi anul 2027. Totodata, în România, astazi nu se tine cont de nivelul de poluare, în timp ce restul tarilor taxeaza suplimentar acest aspect, în cadrul conceptului 'internalizarea costurilor externe', se mai arata în comunicat.

Tendinta de taxare la kilometru a autovehiculelor comerciale de transport marfuri s-a extins odata cu extinderea retelei de autostrazi si drumuri expres, de la tari cu traditie în taxarea pe autostrazi precum Franta, Italia, Spania, Germania, la tari precum Austria, Cehia, Ungaria.

Unele dintre aceste tari taxeaza autoturismele în functie de distanta parcursa (Italia, Franta) sau pe timp - prin viniete/stickere cu diferite valabilitati (Austria, România, Ungaria) sau absolut deloc, cum este cazul Germaniei.

Germania intentioneaza sa introduca la 1 iulie 2018 o taxare de 130 euro pe an pentru autoturisme, însa pentru utilizatorii celor înmatriculate în Germania, statul va oferi posibilitatea deducerii acestei valori din impozitul anual. Acest aspect a determinat Austria sa deschida un proces împotriva Germaniei la Curtea Europeana de Justitie pentru anularea acestei discriminari, deoarece utilizatorii autoturismelor cu alte numere de înmatriculare decât de Germania nu au nicio facilitate.

În România, taxarea pentru utilizarea celor peste 17.000 km de drumuri nationale (autostrazi - 748 km, drumuri europene, drumuri cu trei benzi de circulatie, drumuri cu patru benzi de circulatie, drumuri cu sase benzi de circulatie), acelasi autovehicul de 40t, cu mai mult de 5 axe, plateste între 11 euro/zi si 1.210 Euro/an indiferent de numarul de kilometri parcursi sau de nivelul emisiilor poluante.

Drumurile judetene însumeaza aproape 35.400 km, iar cele comunale peste 33.100 km, ambele categorii au administratori diferiti si pot avea propriile tarife de utilizare a infrastructurii proprii, cât si propriile portante, de obicei inferioare retelei principale, precum si propriile tarife pentru depasirea acestor valori.

Un autoturism plateste astazi în România 28 euro/an, în Austria 87,3 euro/an (Austria are o retea de autostrazi de 1.720 km), în Ungaria 140 euro/an (Ungaria are o retea de autostrazi de 1.500 km), în Bulgaria 50 euro/an (Bulgaria are o retea de autostrazi de 800 km), iar în Germania (reteaua de autostrazi are 13.000 km), daca se va aplica de la 1 iulie 2018 sau din 2019, 130 euro/an.

"UNTRR sustine necesitatea accelerarii ritmului de construire de autostrazi în România, aceasta fiind o prioritate atât pentru sectorul transporturilor cât si pentru întreaga economie nationala. Consideram ca autostrazile trebuie construite în ordinea descrescatoare a costului de oportunitate, având în vedere rolul autostrazilor de raspândire a dezvoltarii de-a lungul regiunilor strabatute prin crearea de locuri de munca, crearea unui mediu favorabil investitiilor si dezvoltarii centrelor de productie si logistice, facilitarea turismului prin valorificarea zonelor turistice. Este evident ca, înainte de orice alt punct din tara, trebuie conectat Bucurestiul ca principal centru economic (tot ca prioritate în costul de oportunitate) cu reteaua de autostrazi din UE - Ungaria (Nagylak) prin Coridorul pan-european nr. IV. O autostrada care nu e conectata la o retea nu îsi îndeplineste funcsia de raspândire a dezvoltarii de-a lungul regiunilor strabatute", se mai arata în comunicat.

Sursa: Agerpress

Ultimele stiri pe BankNews.ro: