Badea (ASF): Companiile listate vor fi obligate sa isi achizitioneze un identificator electronic, odata cu MiFID II
Data publicarii: 20-01-2018 | EconomieCompaniile listate vor fi afectate MiFID II, fiind obligate sa-si achizitioneze un identificator electronic (cod LEI), fara de care tranzactionarea acestora nu va mai fi permisa, sustine Leonardo Badea, presedintele Autoritatii de Supraveghere Financiara (ASF), într-o declaratie transmisa, vineri, AGERPRES.
El este de parere ca acest lucru va ajuta autoritatile sa identifice si sanctioneze cazurile de abuz pe piata.
'Pe plan local, trecerea la MiFID II va presupune noi investitii din partea intermediarilor, atât în aplicatii de tranzactionare si back office conforme cu noile cerinte cât si în pregatirea si instruirea profesionala a personalului din vânzari si consultanta de investitii, cu posibile efecte în scaderea numarului de intermediari dar si îmbunatatirea protectiei investitorilor în instrumentele financiare', a spus Badea.
Directiva MiFID II înlocuieste, din 3 ianuarie 2018, directiva privind pietele instrumentelor financiare existente, care a fost în vigoare din noiembrie 2007.
'Aceasta este o parte esentiala a cadrului legislativ european privind serviciile financiare si a avut ca scop crearea unor conditii echitabile pentru companii de a concura pe pietele financiare ale UE si pentru a asigura un nivel coerent de protectie a consumatorilor în întreaga UE. MiFID II îsi propune sa creasca transparenta si eficienta pietelor, sa consolideze regulile de protectie a investitorilor si sa limiteze volatilitatea pietelor, în vederea obtinerii unei piete mai integrate, mai eficiente si mai competitive. Directiva privind pietele instrumentelor financiare (MiFID) a dus la o schimbare majora a functionarii pietelor financiare. Aceasta a urmarit eliminarea barierelor din calea serviciilor financiare transfrontaliere din Europa, pentru o piata echilibrata si cu o transparenta îmbunatatita în ansamblu. Astfel, Directiva MiFID II va avea un impact semnificativ asupra institutiilor financiare care furnizeaza servicii în UE', a mai aratat presedintele ASF.
Cu toate acestea, spune seful ASF, ritmul schimbarilor tehnologice, inovarea instrumentelor financiare, fragmentarea crescuta a pietelor, dar si a datelor, combinate cu cereri de reforma ca urmare a crizei financiare globale, care a debutat în anii 2007-2008, au condus la aparitia unui nou Pachet Legislativ, care sa înlocuiasca regimul MiFID I.
Din noul Pachet Legislativ vor face parte Directiva MiFID II si Regulamentul privind pietele instrumentelor financiare (MiFIR), precum si o serie de regulamente delegate privind stabilirea standardelor tehnice de reglementare.
El sustine ca prin noile reguli MiFID II, firmele de investitii si bancile din SUA si din Asia, sau alte jurisdictii terte, care vând instrumente financiare unui client european, sunt supusi unei 'presiuni' de a respecta noile standarde europene, de exemplu prin adaptarea la noile interdictii privind plata de stimulente de catre orice partener comercial pentru serviciile prestate pentru clienti, pentru evitarea conflictelor de interese, sau prin migrarea tranzactiilor derulate la telefon spre platformele electronice de tranzactionare.
'Intermediarii (firmele de investitii si bancile) nu vor mai putea percepe un comision agregat pentru cercetare si tranzactionare, costurile trebuind prezentate fragmentat, ceea ce va conduce la o posibila îmbunatatire a calitatii rapoartelor de cercetare ce vor fi disponibile clientilor. Impactul este semnificativ pentru industria fondurilor de investitii, prin cresterea transparentei fondurilor administrate, clientii fiind mai bine informati asupra modului de folosire a banilor. Un alt impact major va fi asupra cheltuielilor cu cercetarea de investitii, iar bugetele pentru acest serviciu prestat clientilor sunt estimate sa se diminueze cu circa 1,5 miliarde dolari anual, pâna la un nivel de 5 miliarde dolari la nivel global, ceea ce va conduce la posibile plecari ale unor analisti financiari de top din cadrul bancilor si dezvoltarea cercetarii independente', informeaza Badea.
Referitor la activitatea de consultanta pentru investitii, seful ASF explica faptul ca MiFID II aduce ca noutate segregarea conceptului de consultanta independenta si non-independenta, cu scopul de a acorda un grad sporit de protectie clientilor.
'În acest sens, clientii vor fi informati la deschiderea relatiei contractuale cu privire la tipul la consultanta si cu privire la restrictiile aplicabile. De asemenea, MiFID II introduce în sarcina emitentilor si distribuitorilor de produse o serie de obligatii privind guvernanta produselor financiare prin care se urmareste ca acestea sa fie, pe întreaga durata de viata, adecvate pietei si clientilor tinta. O alta obligatie o constituie furnizarea clientilor si autoritatii de rapoarte mai detaliate cu privire la tranzactiile efectuate si de înregistrare si stocare a tuturor convorbirilor telefonice, comunicatiilor electronice si schimburilor de date despre tranzactii. Si companiile listate vor fi afectate de acest nou pachet legislativ, fiind obligate sa-si achizitioneze un identificator electronic (cod LEI), fara de care tranzactionarea acestora nu va mai fi permisa, care va ajuta autoritatile sa identifice si sanctioneze cazurile de abuz pe piata', informeaza Badea.
Potrivit acestuia, se estimeaza ca pregatirile pentru trecerea la MiFID II au costat la nivel global bancile si firmele de investitii mai mult de 2 miliarde de dolari.
Noua directiva transforma în mod profund regulile care guverneaza operatiunile cu diferite tipuri de instrumente financiare în Europa, având drept obiectiv îmbunatatirea transparentei si reducerea costurilor pentru investitori. Bancile vor trebui sa transmita mai multe informatii autoritatilor de supraveghere si sa puna la punct sisteme de tarifare mai clare pentru diferitele lor produse.
Tranzactiile cu actiuni, obligatiuni, produse derivate, materii prime si alte active trebuie toate declarate catre depozitarul central, ceea ce va oferi regulatorilor datele necesare pentru a supraveghea si identifica formarea bulelor speculative, în ideea de a evita repetarea unei crize similare cu cea din 2007-2009.
Odata cu intrarea în vigoare a directivei MiFID II, gestionarii de fonduri si alti actori de pe piata vor trebui sa raporteze pâna la 65 de biti de date în primele 15 minute care urmeaza unei tranzactii, în caz contrar riscând sa fie amendati.
Sursa: Agerpress
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Reff & Asociatii si Deloitte Romania au asistat proprietarii Expo Market Doraly in vanzarea integrala a parcului comercial catre dezvoltatorul imobiliar WDP
- Revolut depășește 2 milioane de clienți ai aplicației Revolut <18
- Studiu Deloitte: Majoritatea liderilor de business din Romania considera ca PNRR va contribui la competitivitatea economiei locale in urmatorii cinci an
- Cum vor ajuta soluțiile AI în procesele de optimizare fiscală ale companiilor?
- Studiu Deloitte: Tranzitia catre economia circulara a incetinit la nivel global in 2023
- Studiu Deloitte: prețul, primul criteriu în alegerea mașinii. Motoarele pe combustie internă revin pe creștere în preferințele consumatorilor
- Prysmian deschide la București un nou birou al Centrului de Excelență în IT
- Lucian Anghel preia funcția de Director General-Adjunct al Libra Internet Bank
- Schneider Electric colaborează cu NVIDIA în proiectarea centrelor de date AI
- Ce este taxa pe lux și și cine va trebui să o plătească începând din acest an
- Flix raportează un venit total de 2 miliarde de euro în 2023
- Banca Transilvania & OTP Group, acord pentru achizitia OTP Bank Romania si subsidiare
- Studiu Deloitte: opt din zece lideri la nivel global se asteapta ca Gen AI sa le transforme organizatia in urmatorii trei ani
- Deloitte devine al saselea cel mai puternic brand din lume, potrivit Brand Finance
- Revolut Money Report: Romanii au facut peste 644 milioane de tranzactii cu Revolut anul trecut