Pro Infrastructura: CNAIR a reziliat contractul pentru revizuirea SF pentru A8 Targu Mures-Ditrau; CNAIR:Contractul a incetat de drept

Data publicarii: 27-01-2018 | Economie

Compania Nationala de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a reziliat contractul privind actualizarea studiului de fezabilitate pentru tronsonul Târgu Mures - Ditrau din Autostrada A8, sustine Asociatia Pro Infrastructura, în timp ce reprezentantii CNAIR spun ca acest contract a încetat în baza unei clauze ce prevede încetarea de drept a acordului, daca timp de 12 luni nu exista activitate pe contractul respectiv.

"Compania Nationala de Administrare a Infrastructurii Rutiere îsi bate joc în continuare de Moldova prin rezilierea contractului (în data de 19 ianuarie 2018) privind actualizarea studiului de fezabilitate pentru tronsonul Târgu Mures - Ditrau din Autostrada A8. Prin aceasta decizie catastrofala, la 159 de ani de la Mica Unire, în anul Centenarului Marii Uniri, CNAIR condamna Moldova la subdezvoltare si izolare. Nevoia stringenta a unei autostrazi care sa lege Moldova de Transilvania (si mai departe de Europa) a ajuns unul dintre cele mai mediatizate subiecte datorita societatii civile tot mai implicate", se spune într-un comunicat al Asociatiei Pro Infrastructura.

Potrivit sursei citate, aceasta reziliere amâna cu ani de zile implementarea autostrazii, iar lansarea unor licitatii de proiectare si executie pe studiile din 2010 "nu ar face decât sa puna cruce Autostrazii A8".

"Solicitam oficialilor din Ministerul Transporturilor sa demita de urgenta conducerea CNAIR care, în ultimul an, a batut toate recordurile de incompetenta, fuga de raspundere si subminare a dezvoltarii economice", spune Asociatia.

La rândul lor, reprezentantii CNAIR precizeaza ca acest contract a încetat de drept pentru ca, timp de 12 luni, nu s-a desfasurat nicio activitate în baza sa.

"Este impropriu spus ca s-a reziliat contractul. Contractul a încetat în baza unei clauze contractuale care spune asa: daca timp de 12 luni nu exista activitate pe contractul respectiv, nu se furnizeaza materiale, contractul înceteaza de drept. Acesta este motivul pentru care acest contract, practic, a încetat: pentru ca timp de 12 luni nu s-a desfasurat nicio activitate pe el. Practic, prin acest contract, ar fi trebuit sa se faca revizuirea studiului de fezabilitate din 2010. Dar a venit Curtea de Conturi în urma cu câtiva ani si a spus ca nu se justifica o noua cheltuiala având în vedere ca exista un studiu de fezabilitate din 2010. A intrat si DNA pe fir, care a verificat motivele pentru care s-a ajuns la încheierea unui noi contract. Ca atare, contractul a fost suspendat, o scurta perioada a fost desuspendat, dupa care a fost suspendat din nou, iar acum a încetat de drept", a explicat, pentru AGERPRES, purtatorul de cuvânt al CNAIR, Alin Serbanescu.

În context, Pro Infrastructura afirma ca CNAIR va trebui sa re-lanseze licitatia pentru completarea acestui studiu, însa compania de drumuri raspunde ca studiul de fezabilitate din 2010 poate fi folosit si, eventual, actualizat punctual.

"În mod normal, având deja un studiu de fezabilitate din 2010, în cel mai rau caz ar trebui o actualizare punctuala pe studiul respectiv de fezabilitate, dar per ansamblu poti sa îl folosesti. În momentul în care tu faci actualizari punctuale, poti da drumul la documentatia pentru proiectare si executie si doar punctual, în cazul în care constati ca sunt anumite chestiuni în timpul procedurii, poti sa mai ceri anumite amanunte. Dar nu ar trebui sa blocheze în sine începerea proiectului. Acest proiect pot spune ca este oarecum în grafic", a subliniat Serbanescu.

Asociatia mai atrage atentia asupra faptului ca proiectantul (Search Corporation) "al carui contract tocmai a fost reziliat" poate cere despagubiri în instanta, "cu sanse foarte mari de reusita".

"Teama nejustificata în urma controalelor Curtii de Conturi si DNA (în urma carora CNAIR a decis suspendarea, pentru mai mult de 12 luni, a contractului proaspat reziliat), fuga de raspundere si incompetenta sunt principalele trasaturi ale conducerii CNAIR. Prin deciziile pe care le iau, ei pun pe primul loc linistea proprie si siguranta salariilor pe care le primesc din bani publici, iar interesul national nu exista pentru ei. Aceasta reziliere amâna cu ani de zile implementarea autostrazii, iar lansarea unor licitatii de proiectare si executie pe studiile din 2010 nu ar face decât sa puna cruce Autostrazii A8", spun reprezentantii acesteia.

La începutul lunii martie 2017, ministrul de atunci al Transporturilor, Razvan Cuc, a anuntat ca ministerul de resort a devansat termenele pentru întocmirea documentatiei tehnice necesare demararii investitiei în constructia autostrazii Târgu Mures-Iasi-Ungheni.

"În Masterplanul General de Transport, autostrada Târgu Mures - Iasi - Ungheni era prevazuta ca si termen de demarare a studiului de fezabilitate perioada 2021 - 2022. Noi am adus aceasta perioada în 2017, sa demaram procedurile pentru reactualizarea studiului de fezabilitate", a afirmat Razvan Cuc.

El a precizat ca pentru reactualizarea studiilor de fezabilitate au fost alocate, prin bugetul pe 2017, peste 15 milioane de lei, dintre care pentru portiunea Târgu Mures - Ditrau au fost alocati 7,2 milioane de lei, pentru segmentul Ditrau - Târgu Neamt 4,2 milioane de lei, iar pentru Târgu Neamt - Iasi - Ungheni 3,8 milioane de lei.

CNAIR a semnat contractul de servicii pentru revizuirea studiului de fezabilitate aferent tronsonului de autostrada Târgu Mures - Ditrau în data de 20 mai 2015. Acest tronson face parte din coridorul autostrazii Târgu Mures - Ditrau - Târgu Neamt - Iasi - Ungheni.

În perioada 15 iulie 2015 - 30 septembrie 2016 contractul a fost suspendat din cauza lipsei de finantare. În data de 30 septembrie 2016, contractul, semnat cu proiectantul Asocierea Aecom Ingenieria SRL - SC Consitrans SRL - Search Corporation SRL a fost desuspendat.

"Desi pe data de 20 noiembrie 2016 a fost emis ordinul de începere a contractului de servicii, anumite aspecte consemnate în raspunsul Curtii de Conturi au dus la o noua suspendare a contractului în data de 20 decembrie 2016", precizeaza CNAIR, într-un comunicat din 3 aprilie 2017.

Sursa: Agerpress

Ultimele stiri pe BankNews.ro: