Un demers de promovare sustinut al autoritatilor ar atrage o crestere interesanta a investitorilor care sa parieze pe destinatia Romania (specialisti)

Data publicarii: 30-01-2018 | Economie

Participarile la târgurile de turism sunt printre singurele masuri de impact în dezvoltarea incomingului, însa un demers de promovare sustinut facut de autoritatea de stat ar putea atrage o crestere interesanta a investitorilor care sa parieze pe destinatia Romania, a declarat, pentru AGERPRES, Raluca Anghel, specialist în marketing turistic.

"Din pacate, la târguri nu participa o mare parte a companiilor specializate în incoming. Motivul acestei absente? Unii nu stiu care este procedura de înscriere, altii nu îi înteleg utilitatea, iar multi dintre ei nu cunosc faptul ca, în mod gratuit, pot participa în standul Ministerului Turismului pentru a-si prezenta pachetele turistice în care sa promoveze România. Desi participarea la târguri internationale nu reprezinta decât o mica parte dintr-un demers de promovare pe care tara trebuie sa-l urmeze, din pacate este singurul mod în care an de an alegem sa ne promovam în strainatate. De aceea, e bine sa fie capitalizat la maxim atât de judetele cu potential turistic, cât si de putinele agentii de turism specializate în incoming autohtone", spune Raluca Anghel.

Aceasta apreciaza ca este mult mai dificil sa vinzi România atâta timp cât, la nivel international, campaniile de promovare sunt reduse ca numar, iar din punct de vedere al mediului online tara aproape ca nu exista.

"Un demers de promovare sustinut facut de autoritatea de stat ar putea atrage o crestere interesanta a investitorilor care sa parieze pe destinatia România. Daca întrebi un proprietar de agentie de turism specializata deja în destinatii externe daca ar paria pe România cu siguranta ca dintr-o suflare ti-ar spune, Da!. Cu toate acestea, dupa niste calcule simple, lucrurile s-ar modifica în termenii unui plan de business. E dificil sa faci incoming în România în conditiile în care "îndraznetii" se lupta cu morile de vânt...lipsa spatiilor de cazare la standardele impuse de turistii straini, infrastructura deficitara, personalul necalificat...iar minusurile pot continua", sustine Raluca Anghel.

Cu toate acestea, dupa aderarea României la UE, calatoriile cu scop de afaceri au devenit un motor important de crestere a incomingului. Oameni de afaceri sunt perceputi, în prezent, ca ambasadori ai turismului românesc în tarile lor.

"Oamenii de afaceri interesati de business în România, atrasi fiind de oportunitatile pe care le ofera în acest sens tara noastra, ajung în Capitala si principalele orase ale tarii cu acest scop, dar au ocazia de a cunoaste si partea turistica. Ei contribuie, pe de o parte, la cresterea numarului de înnoptari în unitati de cazare si a serviciilor aditionale de baza, iar pe de alta parte, dornici fiind de a vizita destinatii si obiective turistice în perioadele pe care le petrec în România cu scop de afaceri, contribuie la cresterea în mod direct a consumului de servicii turistice. Nu în ultimul rând, acesti oameni de afaceri pot deveni ambasadori ai turismului românesc în tarile lor de origine, dar si pretutindeni, daca experienta de calatorie în tara noastra este una satisfacatoare", a precizat Lucia Morariu, presedintele fondator al Eximtur, companie afiliata la reteaua globala de travel management, Uniglobe Travel International.

Datele statistice indica orasele importante ale tarii drept principalele destinatii din punct de vedere al numarului de turisti înregistrati în unitati de cazare, majoritatea acestora fiind turisti de business.

Conform specialistilor, un alt factor de dezvoltare a incomingului tine de autoritatile locale, prin sustinerea dezvoltarii aeroporturilor, care creeaza posibilitatea atragerii de zboruri directe dinspre diverse localitati/tari, la preturi avantajoase.

"Rolul autoritatilor locale tine, în primul rând, de asigurarea ambientului potrivit turismului, dar si de initierea de evenimente care atrag turistii, construirea de facilitati de agrement pentru petrecerea unei vacante reusite. În functie de tipul si marimea localitatii, de amplasarea acesteia, sunt metode si instrumente diferite care pot fi apelate. Dintre acestea, as puncta planificarea unui urbanism de calitate, investitii în infrastructura specifica a localitatii (drumuri, zone pietonale, parcuri, centuri ocolitoare, parcuri de agrement), initierea, organizarea si sustinerea de evenimente", a precizat Lucia Morariu.

Oradea, Timisoara, Sibiu, Cluj pot fi exemple de bune practici în acest sens. Conform presedintelui Eximtur, aeroportul international din Cluj Napoca este finantat de Consiliul Judetean Cluj, care a sustinut si evenimente precum UNTOLD sau TIFF din Cluj Napoca.

"Cererea pe sectorul de incoming, în Bucovina, este foarte scazuta din cauza lipsei acute a zborurilor catre Suceava. Agentiile care fac incoming nu folosesc zboruri low cost din cauza negarantarii rerutarii în caz de anulare a zborului. Cu toate ca exista multe locuri de vizitat, destinatiile-vedeta ramân, deocamdata, manastirile din Bucovina. În România, exista circa 60 de agentii de turism care fac incoming. Exista inclusiv o asociatie de profil : Asociatia Incoming România, unde suntem printre membrii fondatori", spune Ciprian Slemco, manager pe incoming la Hello Bucovina.

Mai mult, specialistii apreciaza ca în România nu se apeleaza la profesionisti când vine vorba de marketing turistic.

"Din pacate, în România nu se apeleaza la profesionisti când vine vorba de marketing turistic. Riscam sa parem în fata partenerilor straini ca lipsiti de coerenta. Oricât de bine ne-am promova punctual la un târg, riscam sa nu-si atinga scopul atâta vreme cât demersul nu este unul sustinut în continuare prin alte evenimente, prin campanii de PR, prin campanii media sau outdoor", spune Raluca Anghel.

"Cel mai mare minus la capitolul promovare, daca pot sa spun asa, de la care pornesc toate, este ca nu avem nicio strategie clara, nu avem definite nici programe sau produse coerente ca parte a unei strategii. România ar trebui sa se promoveze pe principale piete emitente de turisti precum Marea Britanie, Germania, Israel, Franta, Spania si Italia pentru ca exista un potential foarte mare, exista interes", apreciaza Cosmin Marinof, director de vânzâri TUI TravelCenter/Eurolines.

Raluca Anghel apreciaza ca parteneriatul public-privat în domeniul promovarii României ca destinatie turistica este esential. "Demersurile comune, hotelieri, unitati administrativ-teritoriale, minister, touroperatori ar fi mult mai bine vazute daca s-ar face având la baza un plan de actiune", spune Raluca Anghel.

Sursa: Agerpress

Ultimele stiri pe BankNews.ro: