Sova, despre pasarela cazuta: Voi cere un inventar asupra punctelor de risc celor de la Calea Ferata

Data publicarii: 22-02-2018 | Economie
Ministrul Transporturilor, Lucian Sova, a declarat, miercuri, ca va cere un inventar asupra punctelor de risc pe care "cei de la Calea Ferata" sa le identifice in raport cu alti detinatori de infrastructuri, cum a fost cazul podului tehnic care s-a prabusit peste linia ferata, in apropiere de Ploiesti. Intrebat dupa dezbaterea din Comisia pentru transporturi din Camera Deputatilor daca nu considera ca este cazul ca CFR SA sa verifice aceste pasarele chiar daca nu se afla in administrarea sa, ministrul a raspuns: "Sigur ca de o maniera preventiva ar trebui sa se intervina in legatura cu toate celelalte pericole care pot plana asupra sigurantei pe calea ferata". "Pana acum, cred ca acest subiect nu a fost tratat in aceasta maniera. Voi incepe prin a cere un inventar asupra punctelor de risc, punctelor negre pe care cei de la Calea Ferata sa le identifice in raport cu alti detinatori de infrastructuri, daca putem sa ii spunem infrastructura si la acea conducta care sigur ca din perspectiva preventiva cred ca ar fi fost util. Din fericire, acum nu a fost un accident, il tratez ca pe un noroc in primul rand pentru cei ale caror vieti ar fi fost riscate si vom cere celor de la CFR sa inventarieze si sa intre intr-un contact mai direct cu detinatorii de astfel de infrastructuri, care, intr-o forma sau alta, interfereaza cu reteaua de cale ferata", a spus Sova. Seful de la Transporturi a precizat ca CFR SA va cere despagubiri de la administratorul acestei pasarele dupa evaluarea pagubelor produse de prabusirea acesteia. "In primul rand se vor cere despagubiri dupa ce se vor evalua repede pagubele produse, costul interventiei, pentru ca interventia a fost facuta de cei de la CFR SA pentru a repune in circulatie repede - si acest lucru s-a intamplat destul de bine in cinci ore; totusi cred ca au raspuns satisfacator la aceasta exigenta - si mai departe din perspectiva indestularii si publicului calator care, daca a renuntat la calatorie sau pretinde alte daune, da. Oricum, aceste lucruri functioneaza pentru ca o astfel de dauna si din perspectiva Curtii de Conturi cei de la companie trebuie sa ia masuri corespunzatoare pentru recuperarea lor", a spus el. Lucian Sova a admis ca din perspectiva preventiva va trebui sa aiba loc o schimbare a politicii manageriale, dand asigurari ca o astfel de intamplare va fi o invatatura pentru el si se va stradui sa fie si pentru responsabilii care lucreaza la Calea Ferata si in domeniul rutier. "Cred ca din perspectiva legala raspunsul exista si il cunoasteti. Din perspectiva preventiva, si din acest punct de vedere vreau sa intervin fara a lua apararea nimanui, o diferenta de politica manageriala trebuie sa se intample. Nu mi-ar sta bine nici sa fac acuzatii fara a avea suport legal corespunzator doar de dragul promovarii de idee de prezumtie de vinovatie indiferent la adresa cui, pe de o parte, iar pe de alta parte multumesc lui Dumnezeu ca s-a intamplat acest lucru fara consecinte asupra integritatii persoanelor si doar cu consecinte materiale si o invatatura este pentru mine si ma voi stradui sa fie si pentru responsabilii din calea ferata si din rutier", a raspuns ministrul unei intrebari venite din partea jurnalistilor daca nu cumva este vinovata compania CFR SA de faptul ca nu a vazut gradul de deteriorare in care se afla acel pod tehnic. "Responsabilitatea legala cred ca nici nu este foarte greu sa fie identificata. S-a deschis un dosar de urmarire penala IN REM care sigur va conduce la concluzii cu privire la responsabilitati administrative, dar si penale, si atunci cu siguranta vom avea raspunsul. Mai mult de atat, mergand mai departe, cred ca din perspectiva administrativa intotdeauna orice act de preventie este binevenit si ma voi stradui sa il promovez ori de cate ori voi avea ocazia. La ora 7:23 incidentul a fost semnalat si cred ca a fost semnalat ca o consecinta a intreruperii curentului pe firul de contact, care este permanent monitorizat si apoi sigur ca s-a intervenit. Eu la 7:23 am primit mesajul de la dispecerul de serviciu ca a avut loc acest eveniment. Ora exacta a producerii probabil ca a fost ceva mai devreme. Sigur ca probabil acum cand ma voi intoarce in minister voi primi un raport preliminar la acest subiect", a adaugat Sova. La randul sau, la dezbaterea din Comisia pentru transporturi, deputatul ALDE Stefan Baisanu, vicepresedinte al comisiei, a afirmat ca orice pasarela care trece deasupra caii ferate trebuie sa fie in vizorul permanent al celor de la CFR SA, care au obligativitatea de a vedea daca acestea sunt in stare de functionare. "Astazi, la Ploiesti nu s-a intamplat absolut nimic. A cazut o pasarela. Fenomenal! M-am interesat. Cei de la CFR spuneau ca e pasarela primariei, ca trecea pe-acolo nu stiu ce... Extraordinar! Pai, in cazul acesta, mai avem peste 3.000 de poduri si podete care nu au legatura cu CFR. Ar trebui sa fie la Drumuri, nu? Nu, domnule! Orice pasarela care trece deasupra caii ferate este in vizorul permanent al celor de la CFR si au obligativitatea de a vedea daca acestea sunt in stare de functionare si daca nu, sa gaseasca solutii. Hai sa ne imaginam ce s-ar fi intamplat daca in momentul acela pe acolo ar fi trecut un tren de calatori si ar fi izbit trenul. Vreau sa va spun foarte sincer, domnule ministru, evident ca nu este vina dvs sub nicio forma, dar va spun sincer, nu-mi doresc sa am gura pocita, dar suntem intr-o situatie iminenta de a avea in viitorul apropiat, nu mediu, nu lung, o mare catastrofa si sunt convins ca dupa ce vom avea acea mare catastrofa cineva va fi obligat sa raspunda si probabil dupa aceea sa reparam lucrurile. Haideti sa o facem inainte! Eu, ca deputat in Parlamentul Romaniei, nu vreau sa fiu partas la bagarea mizeriei sub pres. Trebuie sa scoatem in evidenta toate problemele cu care se confrunta in momentul de fata CFR, sa le aratam si incet, pas cu pas, sa le reparam rand pe rand. Imi spunea un coleg de la sindicate ca Dumnezeu e CFR-ist. Da, dar daca cumva nu e atent vreun sfert de ora s-ar putea sa ne coste foarte mult!", a afirmat Baisanu. Traficul feroviar prin statia Ploiesti Vest a fost oprit miercuri dimineata din cauza prabusirii pe calea ferata a unei pasarele metalice prin care trecea o conducta de apa a orasului. In urma prabusirii pasarelei peste cele 5 linii din statia CF Ploiesti Vest au fost rupte si firele de contact, care asigurau alimentarea cu energie electrica a locomotivelor. Pasarala metalica apartinea companiei Veolia Energie Prahova.

Sursa: Agerpress

Ultimele stiri pe BankNews.ro: