Transgaz isi indeplineste angajamentele cu privire la proiectul BRUA si respinge acuzatiile ca ar face un joc in favoarea Ungariei

Data publicarii: 09-03-2018 | Economie
SNTGN Transgaz isi indeplineste angajamentele cu privire la proiectul conductei de gaze BRUA si respinge acuzatiile potrivit carora ar face un joc in favoarea Ungariei, sustin reprezentantii Transgaz intr-un comunicat publicat pe site-ul companiei. Precizarile societatii vin in contextul unor informatii aparute in spatiul public in Romania cu privire la proiectul BRUA si la capacitatile de transport gaze naturale dintre Romania si Ungaria. "BRUA este un proiect de interes national, sustinut ferm si fara echivoc de Comisia Europeana. BRUA va aduce tarii venituri importante din tarifele de transport gaze naturale si va transforma Romania intr-un jucator incontestabil pe piata gazelor naturale a Uniunii Europene. Transgaz isi indeplineste angajamentele, conform proiectului initial, care a beneficiat de sprijinul tuturor Guvernelor Romaniei si de asemenea respinge categoric acuzatiile ca ar face un joc in favoarea Ungariei", se arata in comunicatul Transgaz. Reprezentantii societatii precizeaza ca rezervarea capacitatii de transport este o conditie prealabila pentru a putea demara investitia in BRUA faza 2. "Doar in baza acelor contracte, care arata interes pentru gazele care ar urma sa fie transportate, Transgaz poate trece la implementarea proiectului. In cazul rezervarii unor capacitati viitoare (incrementale), rezervarea se face printr-o procedura de sezon deschis angajant. Pregatirea Procedurii de Sezon Deschis Angajant a fost realizata in perioada 2015-2017 prin colaborarea autoritatilor de reglementare din Romania (ANRE), Ungaria (HEO) si Austria (ECONTROL), ai operatorilor de transport din cele 3 tari (TRANSGAZ, FGSZ si GAZ CONNECT), precum si ai Comisiei Europene", precizeaza comunicatul. Potrivit sursei citate, procesul de sezon deschis s-a derulat in perioada 16 octombrie - 29 decembrie 2017, iar raportul comun privind prima runda de ofertare a fost publicat pe paginile de internet ale TRANSGAZ si FGSZ in data de 29.12.2017, cu respectarea calendarului procedurii. Conform raportului, prima runda de ofertare a fost incheiata cu succes. "Conform manualului procedurii de Sezon Deschis, orice date, informatii sau notificari intocmite si transmise de catre Solicitanti si Ofertanti in contextul Procedurii de Sezon Deschis Angajant sunt considerate confidentiale si vor fi utilizate exclusiv in procesul de evaluare din cadrul Procedurii de Sezon Deschis Angajant si nu vor fi divulgate nici unei terte parti, fara consimtamantul scris al Solicitantului/Ofertantului relevant" , mentioneaza comunicatul. De asemenea, contractul de transport care este parte integranta a Manualului de procedura si care poate fi consultat pe site-ul companiei contine o clauza de confidentialitate, prin care partile sunt obligate sa pastreze confidentialitatea datelor, documentelor si a informatiilor obtinute din derularea prezentului Contract, iar nerespectarea obligatiilor care decurg atrage raspunderea partii culpabile, stabilita in conformitate cu prevederile legale. "In cadrul acestui proces, Transgaz a tinut in permanenta legatura cu Comisia Europeana si cu ANRE, care au validat deciziile, pe care toate partile implicate le-au considerat in interesul Romaniei si din punct de vedere strategic, si din punct de vedere economic. Transgaz precizeaza ca nu are cum sa controleze ce se intampla cu gazele extrase din Marea Neagra, pentru ca zacamintele sunt concesionate unor alti agenti economici. Subliniem faptul ca, in conformitate cu legislatia europeana si nationala in vigoare, Transgaz are doar rolul de operator al sistemului de transport si nu are dreptul sa comercializeze gaze naturale", se mai arata in comunicatul societatii. Razvan Nicolescu, senior-expert in cadrul Deloitte si fost ministru al Energiei, declara miercuri, in cadrul unei conferinte pe teme energetice, ca proiectul conductei de gaze BRUA, care ar urma sa lege Bulgaria, Romania, Ungaria si Austria, nu se va realiza in forma actuala, ci va aparea un alt proiect, BRUSA, care va include si Slovacia. "O sa va spun foarte sincer, cred ca prima parte din BRUA, acea conducta Podisor-Recas, sta in puterile noastre sa o realizam. Iar daca nu se va realiza, nu se va realiza din motive de acces la terenuri, din motive cu care se confrunta si cei care vor sa faca autostrazi in Romania si alte proiecte mari de investitii. Dar eu cred ca prima faza din BRUA, cea de pe teritoriul romanesc, se va realiza", a spus Nicolescu. Mai departe, el considera ca proiectul nu va mai continua in forma sa actuala, ci "in peisaj" va intra si Slovacia. "Daca se va realiza BRUA, parerea mea si este o parere absolut personala si o spun cu foarte mare deschidere, cred ca nu. Si nu cred ca se va realiza nici BRUA, nici BRU. Dupa faza I a proiectului, se va schimba putin viziunea si o sa apara un alt proiect despre care nu s-a discutat pana acum si care se numeste BRUSA: Bulgaria-Romania-Ungaria-Slovacia-Austria", a sustinut Nicolescu. El a mai spus ca, pentru Romania, cel mai bine ar fi ca volumele de gaze care vor fi extrase din Marea Neagra sa ramana in tara, unde sa fie procesate cu valoare adaugata mare. Proiectul BRUA este un nou proiect de coridor european de transport al gazelor, care ar urma sa aiba o lungime totala de 1.318 kilometri si sa ofere o interconectare mai buna intre tarile aflate de-a lungul rutei sale, sa sprijine piata energiei permitand noi legaturi cu proiecte majore de infrastructura, cum ar fi gazoductul Trans-Adriatic Pipeline (TAP) si gazoductul Trans-Anatolian Natural Gas Pipeline (TANAP), alte huburi de gaze din Europa Centrala si viitoarele instalatii de productie offshore in Marea Neagra. De asemenea, proiectul este gandit sa asigure o integrare mai aprofundata a pietelor europene de gaze si va spori securitatea furnizarii. Transgaz a primit finantari pentru acest proiect de la Uniunea Europeana, care a acordat un grant de 179 de milioane de euro, precum si imprumuturi de la Banca Europeana de Investitii (50 de milioane de euro) si Banca Europeana pentru Reconstructie si Dezvoltare (60 de milioane de euro). Prima faza a proiectului include constructia unei conducte de gaze naturale cu o lungime de 478 de km intre localitatile Podisor si Recas, precum si a trei statii de compresoare amplasate la Podisor, Bibesti si Jupa in Romania. Costul total al proiectului pe teritoriul tarii noastre este de 479 de milioane de euro.

Sursa: Agerpress

Ultimele stiri pe BankNews.ro: