CFR Marfa a acumulat o datorie netolerat de mare la CFR Infrastructura, de peste 100 de milioane de euro (ministru)
Data publicarii: 27-03-2018 | Economie
CFR Marfa a acumulat o datorie netolerat de mare la CFR Infrastructura, de peste 100 de milioane de euro, iar daca CFR Infrastructura ar folosi toti banii pe care ii are de primit de la aceasta companie am avea sute de kilometri de pe care restrictiile ar fi ridicate, a declarat, luni, ministrul Transporturilor, Lucian Sova, la o conferinta pe teme de profil.
"Exista probleme legate de transportul de pasageri si de marfa pe calea ferata, dar care ar putea fi imbunatatit cu mijloace minimale. Le cer tuturor sa manifeste maxim de proactivitate in sensul realizarii, optimizarii activitatilor pe care le desfasoara. Ma preocupa foarte serios faptul ca CFR Marfa a acumulat o datorie prea mare, mult prea mare, netolerat de mare la CFR Infrastructura. Eu cred ca, daca ar fi fost vorba de un agent privat, acest lucru nu ar fi ajuns in aceasta situatie. Sunt preocupat de faptul ca o astfel de datorie, de fapt, poate fi tratata si ca o distorsiune in piata, ca un element de concurenta neloiala in raport cu alti operatori. CFR Infrastructura, daca si-ar folosi toti banii pe care ii are de primit de la CFR Marfa, am avea sute de kilometri pe care restrictiile ar fi ridicate si nu glumesc cand spun ca a avea o infrastructura feroviara fara restrictii deja poate fi tratat ca un lucru mai bun decat ceea ce este astazi", a mentionat Sova.
Intrebat la cat se ridica aceasta datorie, ministrul a raspuns: "Datoria, asa cum o stiu eu, fara a intra in detalii, depaseste 100 de milioane de euro, ceea ce nu e deloc de neglijat".
Seful de la Transporturi a facut referire si la situatia CFR Marfa, supusa unei investigatii de catre Comisia Europeana.
"Cu privire la gestiunea situatiei de la Bruxelles - prin intermediul Consiliului Concurentei care este responsabil de acest subiect, suntem reprezentati - exista o evaluare in curs cu privire la faptul ca cei de la Bruxelles vor decide daca acea conversie a datoriilor in actiuni a fost sau nu ajutor de stat. In masura in care se va aprecia si se va hotari de fapt de DG Competition ca a fost ajutor de stat, se vor intreprinde niste masuri care vor conduce la recuperarea masurilor pe procedurile standard romanesti, lucru pe care il tratez cu atentie. Nu il exclud ca posibilitate si de aceea - si nu numai de aceea - am cerut celor de la CFR Infrastructura si CFR Marfa sa intreprinda toate demersurile legale cu putinta in vederea lichidarii datoriei pe care CFR Marfa o are catre CFR Infrastructura, datorie care greveaza de fapt capacitatea ca CFR Infrastructura sa isi repare, sa isi intretina infrastructura care nu este folosita doar de CFR Marfa. Deci, ne pregatim si pentru ce ar putea fi mai rau de la Bruxelles, dar avem de rezolvat azi lucruri importante cu privire la ceea ce se intampla la nivelul CFR Marfa in raport cu CFR Infrastructura", a explicat Lucian Sova, prezent la conferinta "Transporturi si Infrastructura 2018"organizata de revista Capital.
Comisia Europeana a lansat, la jumatatea lunii decembrie 2017, o investigatie aprofundata pentru a determina daca stingerea de catre statul roman a datoriilor operatorului de transport feroviar de marfa CFR Marfa si necolectarea datoriilor companiei i-au conferit acesteia un avantaj neloial, cu incalcarea normelor UE privind ajutoarele de stat, a informat un comunicat de presa al Executivului comunitar.
CE a precizat ca se poate considera ca o interventie a statului in favoarea unei companii nu constituie ajutor de stat in sensul normelor UE atunci cand are loc in conditii pe care le-ar fi acceptat un investitor privat. Comisia va evalua daca aceasta este situatia in cazul creditorilor publici ai CFR Marfa sau daca, dimpotriva, interventia statului i-a conferit companiei un avantaj economic selectiv fata de concurentii sai, constituind astfel ajutor de stat.
"Piata transportului feroviar de marfa este o componenta cruciala a legaturilor de transport ale oricarei economii. CFR Marfa este operatorul istoric pe aceasta piata in Romania si a beneficiat de stingerea datoriilor publice si de necolectarea de catre creditorii publici a sumelor datorate. Trebuie sa verificam daca un investitor privat ar fi procedat la fel ca autoritatile publice si, in cazul in care raspunsul este negativ, trebuie sa stabilim daca aceste masuri sunt compatibile cu normele UE privind ajutoarele de stat", a declarat, atunci, comisarul responsabil cu politica in domeniul concurentei, Margrethe Vestager.
La randul sau, Ministerul Transporturilor a raspuns ca aceasta conversie in actiuni a datoriilor CFR Marfa s-a realizat in cadrul procesului de privatizare a companiei, in 2013, autoritatile romane sustinand ca masura nu reprezinta ajutor de stat in conditiile in care este indeplinit testul investitorului privat prudent, iar Comisia Europeana a fost, in principiu, de acord cu acest proces.
"In cadrul procesului de privatizare a SNTFM CFR Marfa SA, desfasurat in anul 2013, s-a realizat conversia datoriilor societatii in actiuni. Autoritatile romane au sustinut faptul ca masura nu reprezinta ajutor de stat in conditiile in care este indeplinit testul investitorului privat prudent, in contextul privatizarii iminente a companiei la acel moment. Comisia Europeana a fost, in principiu, de acord cu acest proces. Ca urmare a esecului procesului de privatizare, proces care nu a mai fost reluat, motivat de situatia economico -financiara dificila a societatii, Comisia Europeana a monitorizat acest caz", potrivit Ministerului Transporturilor.
Conform sursei citate, in data de 6 martie 2017, Organizatia Patronala a Societatilor Feroviare Private din Romania a depus la Comisia Europeana o plangere referitoare la presupusul ajutor de stat acordat CFR Marfa, la care a revenit cu un Addendum, depus in data de 12 septembrie 2017. Comisia a luat act si a decis - in conformitate cu procedura prevazuta de Regulamentul (UE) 2015/1589 al Consiliului din 13 iulie 2015 de stabilire a normelor de aplicare a articolului 108 din Tratatul privind functionarea Uniunii Europene, in vederea stabilirii de catre Comisie daca ajutorul este compatibil cu piata interna - deschiderea unei proceduri formale de investigare, pentru a permite obtinerea tuturor informatiilor necesare pentru evaluarea compatibilitatii ajutorului si pentru a permite partilor interesate sa isi prezinte observatiile.
Sursa: Agerpress
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Reff & Asociatii si Deloitte Romania au asistat proprietarii Expo Market Doraly in vanzarea integrala a parcului comercial catre dezvoltatorul imobiliar WDP
- Revolut depășește 2 milioane de clienți ai aplicației Revolut <18
- Studiu Deloitte: Majoritatea liderilor de business din Romania considera ca PNRR va contribui la competitivitatea economiei locale in urmatorii cinci an
- Cum vor ajuta soluțiile AI în procesele de optimizare fiscală ale companiilor?
- Studiu Deloitte: Tranzitia catre economia circulara a incetinit la nivel global in 2023
- Studiu Deloitte: prețul, primul criteriu în alegerea mașinii. Motoarele pe combustie internă revin pe creștere în preferințele consumatorilor
- Prysmian deschide la București un nou birou al Centrului de Excelență în IT
- Lucian Anghel preia funcția de Director General-Adjunct al Libra Internet Bank
- Schneider Electric colaborează cu NVIDIA în proiectarea centrelor de date AI
- Ce este taxa pe lux și și cine va trebui să o plătească începând din acest an
- Flix raportează un venit total de 2 miliarde de euro în 2023
- Banca Transilvania & OTP Group, acord pentru achizitia OTP Bank Romania si subsidiare
- Studiu Deloitte: opt din zece lideri la nivel global se asteapta ca Gen AI sa le transforme organizatia in urmatorii trei ani
- Deloitte devine al saselea cel mai puternic brand din lume, potrivit Brand Finance
- Revolut Money Report: Romanii au facut peste 644 milioane de tranzactii cu Revolut anul trecut