UCPR: Producatorii de oua investigati de Consiliul Concurentei au acoperit 7% din piata anul trecut

Data publicarii: 30-03-2018 | Economie
Producatorii si comerciantii de oua investigati de Consiliul Concurentei au asigurat 7% din productia totala de oua in anul 2017 si 21,25% din productia industriala, sustin reprezentantii Uniunii Crescatorilor de Pasari din Romania (UCPR), intr-un comunicat remis, joi, AGERPRES. De asemenea, cei vizati de controlul autoritatii de concurenta au acoperit 28,31% din productia de oua realizata de membrii UCPR in anul 2017, in timp ce unul dintre furnizorii vizati nu este membru al Uniunii. UCPR reprezinta circa 80% din productia de oua de consum realizata in sistem intensiv industrial. Reprezentantii UCPR vin cu aceste precizari ca reactie la investigatia declansata de Consiliul Concurentei pe piata productiei si comercializarii oualor de consum, suspectand un cartel care a determinat cresterea artificiala a preturilor la finalul anului trecut. Pe de alta parte, Consiliului Concurentei a aratat ca furnizorii vizati de investigatie reprezinta aproximativ 45% din productia existenta de oua din Romania, fiind cei care aprovizioneaza principalii comercianti activi la nivel national, iar asociatia din care acestia fac parte este reprezentanta a circa 90% din crescatorii de pasari si producatorii de oua de pe piata romaneasca. Totodata, in acest context, UCPR sustine ca va asigura toata transparenta necesara si toate datele tehnice necesare realizarii unei anchete cat mai in detaliu care sa vizeze atat particularitatile specifice sectorului avicol cat si contextul european. "UCPR va asigura toata transparenta necesara si toate datele tehnice necesare unei anchete cat mai in detaliu care sa vizeze atat particularitatile specifice sectorului avicol cat si contextul european, care la momentul perioadei vizate a generat o diminuare extrem de mare a ofertei de oua din cauza utilizarii insecticidului Fipronil, interzis in aceasta industrie. Consideram ca este obligatia noastra de a participa activ la toate etapele anchetei si ele a ne asigura ca prin expertiza noastra putem aduce clarificarile necesare unei viziuni cat mai clare asupra intregului lant comercial de la poarta fermei pana la consumatorul final ale carui interes primeaza", sustin reprezentatii UCPR. De asemenea, crescatorii de pasari din Romania au aratat ca, inca de la infiintarea UCPR in anul 1993, a fost respectat intreg cadrul legislativ aplicabil cat si statutul si obiectivele asumate, "rezultatele noastre avand ca beneficiar direct consumatorul roman, care a avut acces la o calitate superioara a produselor si la preturi din ce in ce mai bune atat pentru carnea de pasare cat si pentru ouale de consum". "In acelasi timp am sustinut prin toate actiunile noastre dezvoltarea unei piete libere care sa creasca competitivitatea producatorilor romani pe piata comunitara, dar si reprezentarea si apararea intereselor legitime ale acestora", se mai arata in comunicat. In urma cu doua zile, Consiliul Concurentei a anuntat ca a demarat o investigatie pe aceasta piata, dupa ce, in luna noiembrie a anului trecut, Ministerul Agriculturii a solicitat Consiliului sa cerceteze care au fost cauzele cresterilor abrupte ale pretului oualor in acea perioada. Institutia de concurenta a efectuat o analiza preliminara, iar concluziile au condus la necesitatea unei investigatii mai aprofundate. "Autoritatea de concurenta suspecteaza limitarea livrarilor de oua de consum de catre cei mai importanti furnizori de oua, cu implicarea asociatiei din domeniu, cu scopul de a majora artificial preturile produselor comercializate de acestia", spun oficialii Concurentei. Analiza pietei romanesti a oualor, in contextul european actual, indica faptul ca majorarile de preturi de la sfarsitul anului 2017 ar putea fi explicate de anumiti factori conjuncturali, precum criza productiei de oua din anumite state membre ale Uniunii Europene sau ciclicitatea productiei. Cu toate acestea, insa, nu se poate explica amplitudinea cresterii preturilor produselor autohtone: daca in septembrie pretul oualor in Romania era sub media UE (85,2%), in noiembrie acesta a crescut, depasind media europeana (104%), sustine Consiliul Concurentei. In acelasi timp, analiza autoritatii a aratat ca au existat cresteri importante ale preturilor de achizitie de catre comercianti, cu 57% in medie in luna noiembrie fata de luna septembrie 2017. Totodata, in acelasi interval, preturile de vanzare la raft au crescut si ele, in medie, cu 49%. "In cadrul investigatiei, in perioada 6-22 martie, Consiliul Concurentei a efectuat inspectii inopinate la sediile furnizorilor implicati si la asociatia din care acestia fac parte, respectiv: Tonelli Holding SRL, Albert Distribution & Logistics SRL, Avicola Lumina SA, Aviputna SRL, Cortina Bioprod SRL, House Ana Tour SRL, Prod-Ovo Grup SA, Avi-Vest SRL si Uniunea Crescatorilor de Pasari din Romania", se mai arata in comunicat. In luna noiembrie 2017, ministrul Agriculturii, Petre Daea, a declarat, pentru AGERPRES, ca a sesizat Consiliul Concurentei in privinta scumpirilor aparute la alimente, in special la oua, carne si produse lactate, intrucat analizele Ministerului Agriculturii nu au scos in evidenta motive obiective care sa determine majorari de preturi, iar institutia nu are instrumente si prevederi legale pentru a interveni pe piata. "Am sesizat Consiliul Concurentei pentru a analiza situatia pe care am gasit-o in piata in aceasta perioada, referitoare la scumpirile produselor alimentare, la oua, lapte, produse din lapte. Cerem sprijinul Consiliului Concurentei pentru a vedea daca nu cumva sunt elemente care vizeaza o intelegere intre comercianti, pentru ca altfel nu se explica. Ministerul Agriculturii a transmis deja o adresa oficiala catre Consiliul Concurentei in care solicita institutiei sa analizeze scumpirea alimentelor", a precizat Petre Daea. In toamna anului trecut, producatorii de oua au anuntat o scumpire cu 24%, determinata de "criza fipronilului" din luna august, care a distorsionat piata in unele state membre ale Uniunii Europene. Productia anuala de oua din sistemul industrial se ridica, in medie, la circa 1,36 de miliarde de bucati. Potrivit datelor Uniunii Crescatorilor de Pasari din Romania (UCPR), un roman mananca, in medie, 240 - 250 de oua anual, ceea ce reprezinta un consum de 20 pana la 22 de oua intr-o luna obisnuita, insa in luna in care se sarbatoreste Pastele consumul pe locuitor sare la circa 30 de oua.

Sursa: Agerpress

Ultimele stiri pe BankNews.ro: