Iordache: Lucrarile de reparatii la pista 2 incep la 1 iunie, iar pe 20 iunie ar trebui sa se incheie

Data publicarii: 18-04-2018 | Economie
Lucrarile de reparatii la pista 2 incep la 1 iunie si, daca nu se intampla ceva neprevazut, la data de 20 iunie acestea ar trebui sa se incheie, iar pista sa fie data in folosinta pentru operare pe intreaga ei lungime de 3,5 kilometri, a declarat, marti, purtatorul de cuvant al Companiei Nationale Aeroporturi Bucuresti (CNAB), Valentin Iordache. "Sunt doua categorii de reparatii. O data - la platforma 1, acolo unde se scot acum dalele de beton care vor fi inlocuite pe rand pana catre sfarsitul lunii noiembrie, atata timp cat vremea ne va permite. Cealalta categorie de lucrari presupune in special decopertare si asfaltare pe cai de rulare si pe piste si acestea sunt etapizate, asftel incat, pe 12 aprilie am inceput lucrarile la dalele de beton, iar pe 14 aprilie am inceput lucrarile pe aceasta cale de rulare - calea de rulare Oscar. Deja s-a facut decopertare pe un kilometru din zona afectata a caii de rulare Oscar si urmeaza sa se curete aceasta zona si sa se astearna un strat de asfalt de 6 centimetri. Ulterior, tot in aceasta zona, intersectia cu calea de rulare Whisky va fi si ea de asemenea tratata, decopertata si se va asterne un strat nou de asfalt de 6 cm", a spus Iordache, cu prilejul unei vizite efectuata pe santierele unde se desfasoara lucrarile de reparatie la caile de rulare ale Aeroportului International "Henri Coanda". Potrivit acestuia, la inceputul lunii mai se va interveni la calea de rulare Delta si la 20% din pista de aterizare/decolare nr. 1. "Este vorba de acei 20% care nu ne permit in acest moment sa mai operam avioane de tip Boeing - 747. Ei bine, odata asternut si acolo acest strat de asfalt, pista 1 va putea fi din nou operata si de avioanele foarte mari", a precizat el. Imediat, dupa inca o luna, la 1 iunie, se va interveni pe pista de decolare/aterizare nr. 2. Aceasta pista este folosita in momentul de fata doar pe 65% din lungime. "Ei bine, si ceilalti 35% din lungime vor deveni operationali undeva in jur de 20 iunie, pentru ca si acel tronson nefolosit in momentul de fata va fi decopertat si asfaltat tot cu asfalt de 6 centimetri", a subliniat Valentin Iordache. Purtatorul de cuvant al CNAB a dat asigurari ca pe tot parcursul executiei de lucrari se va putea opera pe aeroport fara a fi afectat traficul, chiar daca acesta va fi in crestere, pentru ca Aeroportul Henri Coanda dispune de doua piste. "Pe tot parcursul lucrarilor, pentru ca se urmareste foarte atent aceasta etapizare a lucrarilor - si implicit termenele de executie sunt foarte clare si foarte ferme - se va putea opera pe aeroport fara a fi afectat traficul, chiar daca ne asteptam la o crestere de trafic - pentru ca traficul este in crestere catre lunile de vara - ei bine se va interveni astfel incat sa se poata opera pe ambele piste atunci cand nu sunt lucrari. Atunci cand sunt lucrari pe una dintre piste traficul va fi dirijat catre cealalta, dar din etapizare rezulta ca pe rand fiecare dintre piste va putea fi folosita in siguranta si cu o capacitate suficient de buna pentru a acoperi intreg traficul din perioada respectiva", a explicat el. Intrebat daca Aeroportul Baneasa nu ar putea prelua traficul, Iordache a raspuns: "Aeroportul Baneasa are o pista foarte buna, dar nu are in momentul de fata capacitate de terminal, capacitatea terminalului este doar de 30 de pasageri/ora de varf". "In consecinta, el poate fi folosit doar pentru aterizarile de urgenta atunci cand este cazul si va fi folosit desigur pentru traficul pe care il foloseste si in momentul de fata - zboruri tehnice, zboruri de scoala, zboruri militare si trafic business desigur", a adaugat reprezentantul CNAB. Valentin Iordache a mentionat ca in prezent exista un acord - cadru in valoare de peste 6 milioane de euro pentru executia lucrarilor de reparatii la caile de rulare ale Aeroportului Henri Coanda, pana in prezent fiind consumati 2,3 milioane de euro. "Programele de interventie si de reparatii au fost in fiecare an avute in vedere, insa decizia a fost in final luata sa se intervina asa cum se intervine pe acest program de reparatii, dupa ce in ultimii doi ani s-a intervenit pe rand cate 40.000 de metri patrati pe an pe pista de aterizare/decolare nr. 1. Acum, in baza acestui cadru, care si el a fost intarziat de anumite formalitati, sa spunem birocratice, si de contestatii, ei bine, odata ce avem acest acord-cadru, putem sa derulam lucrarile cu viteza maxima posibila si cu etapizarea care sa permita sa utilizam aeroportul in continuare pentru toate cursele si fara a fi afectat programul zborurilor", a spus el. Iordache a admis ca in prezent exista niste restrictii de operare pentru avioanele mari, de tip Boeing-747, insa zborurile aeronavelor mai grele care trebuie sa vina pe Otopeni sunt autorizate in mod expres fiecare pana la finalizarea reparatiilor. In ceea ce priveste operarea aeronavei Boeing-747, singura care de altfel a fost restrictionata total de la operare, zborurile se vor putea relua imediat dupa finalizarea caii de rulare Delta si mai ales "a celor 20% din suprafata pistei 1". Valentin Iordache a explicat ca acei "20% din suprafata pistei 1" sunt pe partea laterala a acesteia si sunt afectati de motoarele laterale ale avionului Boeing-747, motiv pentru care s-a produs si ''exfolierea in cauza" si pentru care a trebuit sa se impuna aceasta restrictie strict pentru aceasta aeronava. "Acea exfoliere a fost o situatie care se inregistra relativ curent la operarea aeronavelor foarte mari, in special Boeing-747, adica mici exfolieri pe zonele exterioare. Acesta este si motivul pentru care pista 1 in cazul operarii cu aeronave foarte mari este supusa unui control special si dupa fiecare din aceste operatiuni pe pista se face o verificare integrala a acesteia pentru a se putea observa orice obiect strain ramas, chiar daca acest obiect este o bucatica de asfalt. In consecinta, se opereaza in siguranta chiar si cu aceste exfolieri care vor disparea cu totul odata ce se vor finaliza lucrurile pe benzile laterale ale pistei nr. 1", a explicat acesta. Oficialul CNAB a dat asigurari ca toate lucrarile la piste si la caile de rulare se efectueaza cu autorizatie de construire, iar receptia se efectueaza conform prevederilor legale. "Nu se pune problema sa receptionam lucrari care nu sunt conforme. In ceea ce priveste lucrarile vechi, acolo deja se discuta la un alt nivel, inclusiv in justitie, si acele lucrari care nu au fost conforme nu au cum sa fie receptionate. Nu vorbim despre carpeli si orice lucrare s-a efectuat si care a fost conforma a fost lucrare de reparatie si daca s-a facut receptia ei inseamna ca a fost de calitatea necesara. Acolo unde nu a fost calitatea necesara, nu s-a receptionat. Firmele care nu au efectuat lucrari de calitate au primit un certificat negativ din partea CNAB si nu au mai putut participa la alte licitatii. Ma refer la unele lucrari la o parte a pistei 2, aceea inchisa de altfel, si alte lucrari mai mici despre care nu e momentul acum sa vorbim. Sunt situatii care apar in orice companie care are furnizori sau prestatori de servicii si care nu intotdeauna isi fac treaba asa cum trebuie", a explicat Iordache. Potrivit unui comunicat al CNAB, remis AGERPRES pe 2 aprilie, la decolarea de pe pista 08R a cursei El-Al de vineri, 30 martie, operata cu o aeronava Boeing 747-400, s-a produs o exfoliere a statului asfaltic de uzura, cu o grosime de 0,6 cm. Acest tip de aeronava opereaza, conform certificatului de autorizare emis de AACR, cu masuri speciale. Astfel, conform procedurii in vigoare, imediat dupa decolare a fost efectuat controlul special pe suprafata pistei si, ca urmare, s-a intervenit pentru eliminarea neconformitatii in vederea desfasurarii in siguranta a traficului aerian. In 10 minute, traficul a fost redirectionat catre pista 08L, siguranta in exploatare nefiind afectata.

Sursa: Agerpress

Ultimele stiri pe BankNews.ro: