Mediul de afaceri: Mentinerea arhitecturii actuale a Pilonului II de pensii reprezinta unica solutie potrivita in prezent

Data publicarii: 21-05-2018 | Economie
Mentinerea legislatiei si arhitecturii actuale a Pilonului II de pensii, fara alte modificari, reprezinta unica solutie potrivita in prezent, in conditiile in care declinul demografic deosebit de sever nu mai poate intretine un sistem de pensii de stat bazat exclusiv pe redistributie si solidaritate inter-generationala, arata reprezentantii unor importante organizatii de business advocacy, asociatii profesionale, institutii de piata, ai consumatorilor de produse financiare, patronate si analisti financiari intr-un document intitulat "Apel pentru pastrarea arhitecturii sistemului de pensii private din Romania". Potrivit sursei citate, populatia Romaniei a scazut cu circa 3,5 milioane de locuitori in ultimii 30 de ani, iar prognozele demografice ale ONU confirma ca tara va inregistra a saptea cea mai drastica reducere a populatiei la nivel mondial, urmand sa piarda inca 3,3 milioane de locuitori pana in anul 2050. Mai mult, declinul demografic a fost insotit de o inrautatire severa a ratei de dependenta demografica (raportul varstnici/activi), vizibila in piramida varstelor. "Predictibilitatea si stabilitatea legislativa sunt cruciale pentru succesul oricarui sistem de economisire pe termen lung menit sa asigure prosperitatea la pensie a celor peste 7 milioane de romani care contribuie la aceste fonduri. In urma cu mai bine de 10 ani, Romania s-a aliniat la practica de peste un secol a tarilor dezvoltate prin reformarea sistemului public de pensii. Aceasta a presupus aparitia fondurilor private de acumulare si capitalizare, prin care populatia sa poata economisi suplimentar, in conturi individuale, in vederea pensionarii. Alinierea a reprezentat solutia la problemele similare, dar mult mai dramatice, cu care se confrunta Romania: declinul demografic deosebit de sever nu mai poate intretine un sistem de pensii de stat bazat exclusiv pe redistributie si solidaritate inter-generationala", se precizeaza in document. Potrivit acestuia, faptul ca tot mai putini oameni activi vor trebui sa sustina un numar tot mai mare de pensionari va pune o presiune extrema pe finantele publice ale tarii. "Aceste evolutii statistice confirma ca motivele pentru care a fost aplicata reforma pensiilor private acum 10 ani nu doar ca au ramas valabile, ci chiar s-au acutizat in ultimii ani", arata reprezentantii mediului de business. Acestia afirma ca gradul inalt de reglementare, transparenta si randamentele investitionale deosebite au primit o larga recunoastere internationala de la institutii precum BetterFinance, Banca Europeana pentru econstructie si Dezvoltare sau Organizatia pentru Cooperare si Dezvoltare Economica (OECD). Astfel, o analiza realizata de OECD in 2017 plaseaza Pilonul II din Romania pe locul 2 dintre 38 de state analizate in termeni de randamente reale (ajustate cu inflatia) in perioada 2008-2016. In cei 10 ani, fondurile private din Romania au obtinut peste 7 miliarde de lei prin investirea celor 35 de miliarde primite in administrare, in conditiile unor restrictii investitionale semnificative, impuse de legislatie. De asemenea, reprezentantii mediului de afaceri subliniaza, pe de alta parte, ca al doilea beneficiu major al existentei Pilonului II de pensii private a fost dezvoltarea semnificativa a pietelor financiare locale. "Peste 90% din activele fondurilor de pensii de Pilon II sunt investite in Romania, contribuind la finantarea datoriei publice, la cresterea economica si la crearea de locuri de munca. In prezent, fondurile de pensii private din Romania sunt principalul investitor institutional din tara. La Bursa de Valori de la Bucuresti, fondurile de pensii au detineri de circa 1,9 miliarde de euro, adica 20% din actiunile liber tranzactionate, asigurand 15% din lichiditate. Peste 30 de companii romanesti beneficiaza de finantare gratie implicarii Pilonului II, iar institutiile pietei, inclusiv cresterea nivelului de guvernanta corporativa, au avut de castigat in tot acest timp. Listarile la bursa ale firmelor private si de stat ar fi fost de neimaginat fara aportul fondurilor de pensii private, care au asigurat o contributie importanta a capitalului romanesc", se mai mentioneaza in apel. Organizatiile mentionate amintesc si comentariile negative ale Comisiei Europene cu privire la reducerea contributiei virate Pilonului II de la 5,1% la 3,75%, operata la finele anului 2017, despre care afirma ca a fost "motivata de probleme fiscale pe termen scurt, fara legatura cu performanta buna a fondurilor de pensii private" si ca "este de natura sa afecteze sistemul de pensii in general si piata de capital a Romaniei". "De asemenea, aceasta modificare va duce la reducerea gradului de diversificare a venitului romanilor la varsta pensionarii. In acelasi timp, masura ar putea avea implicatii negative asupra pietelor financiare", noteaza raportul de tara al Comisiei Europene, citat de semnatarii apelului. "Avand in vedere cele mentionate mai sus, reiteram faptul ca mentinerea legislatiei si arhitecturii actuale a Pilonului II, fara alte modificari, reprezinta unica solutie potrivita in prezent, urmand ca pe viitor sa se gaseasca solutii pentru recuperarea decalajului de contributii cauzat de intarzierile in respectarea calendarului stabilit de lege, precum si a reducerii de la finalul anului 2017. Numai astfel se poate asigura atat prosperitatea viitoare a romanilor, cat si agregarea rapida a capitalului romanesc capabil sa finanteze dezvoltarea Romaniei", subliniaza sursa citata. Potrivit Programului legislativ 2018, publicat pe site-ul Ministerului pentru Relatia cu Parlamentul, o prioritate este Proiectul de Lege privind reglementarea pensiilor obligatorii administrate privat (Pilonul II), care prevede suspendarea contributiilor in perioada 1 iulie-31 decembrie. Organizatiile semnatare sunt: Asociatia Administratorilor de Fonduri din Romania (AAF) prin presedintele Radu Hanga, Asociatia Administratorilor Independenti (AAI) prin presedintele Sorana Baciu, Asociatia Analistilor Financiar-Bancari din Romania (AAFBR) prin presedintele Iancu Guda, Asociatia Romana a Bancilor (ARB) prin presedintele Sergiu Oprescu, Asociatia Oamenilor de Afaceri din Romania (AOAR) prin presedintele Florin Pogonaru, Asociatia pentru Pensiile Administrate Privat din Romania (APAPR) prin presedintele Radu Craciun, Asociatia pentru Promovarea Asigurarilor (APPA) prin secretarul general Alexandru Ciuncan, Asociatia Utilizatorilor Romani de Servicii Financiare (AURSF) prin presedintele Alin Iacob, Bursa de Valori de la Bucuresti (BVB) prin directorul general Adrian Tanase, Camera de Comert Americana din Romania (AmCham Romania) prin presedintele Anda Todor, CFA Romania (CFA) prin presedintele Adrian Codirlasu, Confederatia Patronala Concordia (Concordia) prin presedintele Adrian Manolache, Consiliul Investitorilor Straini (FIC) prin presedintele Franz Weiler, Romanian Business Leaders (RBL) prin presedintele Dragos Rosca, si Uniunea Nationala a Societatilor de Asigurare si Reasigurare din Romania (UNSAR) prin presedintele Adrian Marin.

Sursa: Agerpress