Consiliul Concurentei: Un sfert dintre masinile aflate in circulatie nu au RCA valabil, pentru ca proprietarii au uitat sa reinnoiasca polita

Data publicarii: 11-09-2018 | Economie
Aproximativ un sfert dintre masinile aflate in circulatie nu au RCA valabil, pentru ca proprietarii au incheiat polita pentru o perioada foarte scurta - o luna -, iar apoi au uitat sa o reinnoiasca, potrivit datelor furnizate de Consiliul Concurentei la solicitarea AGERPRES. "O problema o constituie reducerea gradului de cuprindere in RCA cauzata, probabil, de existenta politelor de asigurare cu durata foarte scurta. Sunt destul de multe masini in circulatie (aproximativ un sfert), care nu au RCA valabil, pentru ca proprietarii au incheiat polita pentru o perioada foarte scurta - o luna - iar apoi au uitat sa o reinnoiasca. Ca urmare, noi am propus ca politele RCA sa se poata incheia pentru 6 sau 12 luni, pentru persoane fizice, si pentru o perioada de la o luna la 12 luni, multiplu de o luna, pentru persoanele juridice", spune autoritatea de concurenta. Consiliul Concurentei mentioneaza ca prin implementarea noului pachet legislativ din domeniul asigurarilor obligatorii de raspundere civila au fost eliminate, in mare parte, disfunctionalitatile care au condus, in anii anteriori, la dezechilibre intre cererea si oferta de pe piata. Din analiza datelor publicate de Autoritatea de Supraveghere Financiara (ASF), Consiliul sustine ca se observa o evolutie favorabila a indicatorilor specifici sectorului RCA. De exemplu, a scazut valoarea ratei combinate si, in acelasi timp, s-a imbunatatit lichiditatea societatilor de asigurare, totalul activelor depasind nivelul obligatiilor pe termen scurt. Autoritatea de concurenta precizeaza ca s-a implicat in procesul de evaluare a cauzelor care au determinat aceste dezechilibre si a facut o serie de recomandari pentru imbunatatirea functionarii pietei si care, in mare parte, au fost preluate in legislatia primara si secundara, cum ar fi: introducerea posibilitatii de compensare directa; implementarea unui sistem de punctaj pentru fiecare tip de leziune si suferinta pricinuita de un accident auto, in vederea crearii unui punct de referinta pentru instantele de judecata in cazul acordarii despagubirilor morale pentru vatamari corporale si deces; luarea in calculul a clasei bonus/malus a istoricului soferului, nu doar a combinatiei unice sofer-vehicul. De asemenea, Consiliul Concurentei mentioneaza si utilizarea tehnologiilor de tip telematics in determinarea primei RCA; agregarea datelor statistice la nivelul pietei si diseminarea acestora; asigurarea accesului la cazierul de conducator auto; interconectarea bazei de date CEDAM cu Directia Regim Permise de Conducere si inmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV) in vederea cresterii gradului de cuprindere in asigurare a RCA, prin verificari incrucisate; declararea la emiterea politei a tuturor soferilor uzuali ai vehiculului (in vederea evaluarii mai precise a riscului de dauna). In urma introducerii acestei prevederi, evolutia primelor va fi diferita de la caz la caz. In unele cazuri, in care riscurile cresc, primele vor fi mai mari, iar pentru cazurile in care riscurile se diminueaza primele vor fi mai mici. Nu in ultimul rand este amintita rafinarea criteriilor de risc folosite in calculul tarifului de prima. "Totusi, o parte dintre aceste recomandari, desi preluate in legislatie, nu se aplica inca. De exemplu, inca nu a fost elaborat sistemul de punctaj pentru leziuni, nu exista inca produse de asigurari RCA bazate pe tehnologiile de tip telematics (exista un singur produs pilot lansat de Groupama pentru CASCO), nu este asigurata interoperabilitatea celor doua baze de date, CEDAM si DRPCIV. Cu toate ca in ultima perioada nu au existat companii care sa paraseasca piata, dimpotriva, au intrat noi actori, indicatorii specifici arata o piata RCA puternic concentrata. Ca urmare, vom continua monitorizarea pietei asigurarilor auto, dar este necesara si o supraveghere atenta din partea ASF, pentru a putea adopta masuri corective in eventualitatea in care ar aparea unele disfunctionalitati", sustine Consiliul Concurentei. Totodata, institutia precizeaza ca pretul politelor RCA se stabileste in mod liber pe piata, de catre fiecare asigurator in parte, pe baze actuariale si tinand cont de capacitatea de subscriere a riscurilor. ASF, in calitate de autoritate de supraveghere si reglementare in domeniul asigurarilor, poate verifica in ce masura o eventuala majorare a primelor RCA este justificata de cresteri ale unor componente de cost. Conform Consiliului Concurentei, reglementarile in materie de RCA trebuie sa asigure un echilibru intre prime si despagubiri, astfel incat niciuna dintre parti sa nu aiba de suferit: asiguratul nu trebuie sa fie supus unei presiuni exagerate a nivelului primei, victima nu trebuie sa se afle in situatia in care sa nu i se poata plati o despagubire corecta si prompta, iar asiguratorul nu trebuie sa ajunga in situatia de a nu-si putea onora obligatiile. "Faptul ca s-au inregistrat progrese in functionarea pietei asigurarilor, nu inseamna ca nu mai sunt necesare unele ajustari. Aceste aspecte au fost sesizate si de Comisia Europeana, care a trimis Romaniei o 'scrisoare de punere in intarziere" (o etapa premergatoare declansarii procedurii de "infringement"), solicitand explicatii cu privire la anumite prevederi ale legislatiei RCA. Ca urmare, colaboram cu ASF, pentru a identifica masurile ce se impun pentru armonizarea legislatiei RCA cu reglementarile europene, respectiv consolidarea pietei si cresterea gradului de protectie a asiguratilor, inclusiv in cadrul grupului de lucru creat pentru elaborarea documentelor de raspuns al Romaniei la scrisoarea de intampinare pentru a evita declansarea procedurii infringement", spun reprezentatii Consiliului Concurentei. Acestia sustin ca mai sunt cateva aspecte care creeaza ingrijorari, dar pe care spera sa reuseasca sa le elimine prin preluarea in legislatie si a celorlalte recomandari ale institutiei, odata cu alinierea la prevederile UE. Una dintre acestea o reprezinta cea mentionata anterior, respectiv ca aproximativ un sfert dintre masinile aflate in circulatie nu au RCA valabil pentru ca proprietarii au incheiat polita pentru o perioada foarte scurta - o luna - iar apoi uita sa o reinnoiasca. "De asemenea, cresterea cheltuielilor cu despagubirile platite pentru daune materiale poate fi cauzata si de lipsa controlului asiguratorilor asupra tarifelor practicate de unitatile reparatoare. Avand in vedere relatia tensionata dintre asiguratori si societatile de service noi am propus introducerea unei prevederi cu privire la elaborarea de catre ASF, impreuna cu societatile de asigurare si unitatile de reparatii auto reprezentative, sau cu organizatiile profesionale ale acestora, a unui cod de conduita aplicabil in relatia dintre societatile de asigurare si unitatile de reparatii auto, in vederea evitarii prejudiciilor aduse consumatorilor", se mai spune in document. In acelasi timp, autoritatea de concurenta reaminteste ca are in derulare o investigatie privind o posibila incalcare a regulilor nationale si comunitare de concurenta de catre Uniunea Nationala a Societatilor de Asigurare din Romania (UNSAR), Media Xprimm SRL, societatile de asigurare membre UNSAR, precum si alte societati de asigurare.

Sursa: Agerpress

Ultimele stiri pe BankNews.ro: