FORT avertizeaza ca protestele sunt inevitabile, daca va fi promovat in forma actuala ordinul pentru atribuirea curselor interjudetene

Data publicarii: 27-09-2018 | Economie
Federatia Operatorilor Romani de Transport considera ca explicatiile ministrului Transporturilor, Lucian Sova, fata de promovarea ordinului pentru atribuirea curselor interjudetene sunt lipsite de sens si avertizeaza ca, in cazul in care acest ordin va fi promovat in forma actuala, protestele la nivel national sunt inevitabile si absolut justificate. Conform unui comunicat remis, miercuri, AGERPRES, FORT ii solicita public ministrului Transporturilor sa prezinte raspunsuri la un set de 16 intrebari, printre care: In contextul in care a denuntat un posibil monopol al transportatorilor curselor intrajudetene de pasageri, cum explica faptul ca nu a existat niciun interes al altor operatori de a participa la sedintele semestriale de atribuire a curselor ramase libere in programul de transport? Cum se explica monopolul invocat de ministru tinand cont de faptul ca pe intreaga derulare a programului de transport 2013-2019 a aparut un numar semnificativ de curse interjudetene nelicentiate care se desfasoara paralel cu cele atribuite legal in 2013? De ce sunt obligati operatorii de transport sa investeasca in parcul auto inainte de atribuirea curselor si nu dupa ce sunt declarati castigatori, asa cum se intampla in intreaga Uniune Europeana? De cate vehicule de transport pasageri ar avea nevoie transportatorii pentru acoperirea curselor interjudetene conform initiativei ministrului si daca exista timp suficient, respectiv furnizori, pentru livrarea acestora, pana in luna decembrie? De asemenea, transportatorii vor raspunsuri la intrebari privind numarul de autogari care sa deserveasca transportul interjudetean construite in Romania, din investitii publice, in ultimii 26 de ani, de ce sustine o modificare atat de radicala a modalitatii de alocare a curselor interjudetene anuntata cu doar 6 luni inainte de o posibila sedinta de atribuire, daca a fost efectuat in ultimii 26 de ani un studiu de mobilitate pentru transportul pasagerilor la nivel national, daca exista un studiu de impact raportat modificarilor propuse de minister, care este vechimea medie actuala a parcului de vehicule utilizate pentru efectuarea curselor interjudetene etc. FORT considera ca Ministerul Transporturilor trebuia sa faca o analiza profunda a raspunsurilor la aceste intrebari, inainte de a promova un act normativ cu un asemenea impact. "Totodata F.O.R.T. apreciaza cel putin suspecta insistenta unui ministru cu viziune liberala in raport cu obligatia transportatorilor de a face investitii uriase fara a avea garantat nici macar dreptul exclusiv.(...) Refuzul de a raspunde corect si transparent la intrebarile de mai sus nu poate demonstra altceva decat ambitia nejustificata a domnului Sova de a provoca haos intr-un context extrem de dificil prin care trece piata de transport, afectata de scaderea anuala a fluxurilor de pasageri cu aproximativ 100.000 de persoane ce parasesc anual Romania, se mentioneaza in comunicat. FORT asteapta raspunsurile ministrului si Guvernului si mizeaza pe dialog constructiv cu acesta in raport cu o problematica ce afecteaza direct atat pasagerii, mediul privat cat si bugetul de stat si spera "ca la viitoarea intalnire pe subiect, domnul Sova sa nu mai paraseasca sala". Miercuri, cateva zeci de transportatori, membri ai Confederatiei Operatorilor si Transportatorilor Autorizati din Romania (COTAR), au protestat in fata Ministerului Transportului, solicitand autoritatilor eliminarea unui subpunct de pe ordinea de zi a Comisiei de Dialog Social care prevede modificari in organizarea si efectuarea transporturilor rutiere. Ministrul Transporturilor, Lucian Sova a declarat miercuri ca ministerul nu este dispus sa elimine orice bariera din discutiile cu transportatorii, dar este deschis dialogului si altor forme de dezbatere, insa piata transporturilor regulate interjudetene de pasageri trebuie sa fie deschisa si accesibila oricui este autorizat sa desfasoare o astfel de activitate. "Astazi, in Romania, sunt aproximativ 3.600 de companii autorizate sa faca transport rutier de pasageri, din care doar 325 efectueaza transport prin curse regulate interjudetean. Astazi, in Romania, sunt peste 28.000 de autobuze autorizate, din care in jur de 2.900 de autobuze participa la aceasta activitate. Se vede in mod clar ca exista un dezechilibru cu privire la desfasurarea acestor activitati. Exista o exclusivitate pe care cele 325 de firme o au pentru efectuarea acestui transport de mai bine de 15 ani. La 1 iulie 2019, programul actual expira si tot atunci intra in vigoare un regulament european care prevede liberul acces la aceasta piata", a afirmat Sova. Potrivit sefului de la Transporturi, in aceste conditii, a fost initiata o reglementare, care sa permita deschiderea acestei pietei oricarui transportator autorizat sa desfasoare o astfel de activitate. Intrebat cum intentioneaza sa procedeze pentru a solutiona protestul transportatorilor, ministrul a raspuns: "Suntem in dialog de mai mult de 45 de zile de cand parcurgem dialogul institutionalizat, suntem in dialog, iar despre faptul ca la 1 iulie 2019 intra in vigoare acest regulament se stie de mai bine de 4 ani". "Am propus aceasta modificare a ordinului care reglementeaza astazi exclusivitatile despre care v-am spus, am propus aceasta modificare cu mult timp inainte tocmai pentru a o parcurge si, impreuna cu toti cei care compun aceasta piata, sa gasim cele mai bune solutii in vederea asigurarii unor servicii de calitate si pe masura nevoilor clientilor. In continuare, Ministerul Transporturilor nu este dispus sa elimine orice bariera din dialogul cu transportatorii. Suntem deschisi dialogului, parcurgem etape institutionalizate, sunt deschis si la alte forme de dezbatere, insa trebuie sa raspundem la aceasta intrebare: Este corect totusi ca 325 de firme din peste 3.600 sa aiba acest privilegiu sau nu?", a intrebat ministrul. Reglementarea pietei transporturilor regulate de pasageri pe curse interjudetene se face prin ordin de ministru.

Sursa: Agerpress

Ultimele stiri pe BankNews.ro: