Mantescu: Operatorii privati doresc de peste 10 ani deservirea trenurilor de marfa doar de un mecanic;este un atentat la siguranta circulatiei

Data publicarii: 14-01-2019 | Economie
Ordinul ministrului Transporturilor pentru deservirea trenurilor de marfa doar de catre mecanicul de locomotiva, publicat recent in Monitorul Oficial, reprezinta un atentat la siguranta circulatiei, acest document fiind dorit de operatorii privati de mai mult de 10 ani, a declarat, pentru AGERPRES, Iulian Mantescu, liderul Federatiei Mecanicilor de Locomotiva. "Ordinul (privind aprobarea Normelor specifice pentru deservirea trenurilor de marfa de catre un singur agent - mecanicul de locomotiva - n. r.) reprezinta un atentat la siguranta circulatiei, o alta mizerie a ministrului Sova (fostul ministru al Transporturilor Lucian Sova - n. r.) pe ultima suta de metri. La ora actuala, trenurile de marfa circula in regim simplificat, in sensul ca sunt doi agenti: mecanicul, plus inca un alt agent, care poate fi mecanicul ajutor, un sef de tren sau un alt agent care poate indeplini si functia de sef de tren. Dupa aparitia acestui ordin, fiecare operator decide si poate sa lase un singur om, adica numai mecanicul de locomotiva, iar noi nu suntem pregatiti. Nu suntem pregatiti din mai multe puncte de vedere: din punct de vedere al materialului rulant, care este foarte invechit, si din punct de vedere al dotarilor nu am facut nimic ca sa putem lasa un singur om pe locomotiva, in sensul ca nu am venit cu instalatii suplimentare care sa suplineasca al doilea om in cazul in care mecanicul devine inapt in conducerea trenului sau eu stiu ce se intampla cu el sa poata fi oprit trenul automat", a explicat Mantescu. Potrivit liderului de sindicat, acest ordin a fost dorit de operatorii privati de peste zece ani, iar fostul ministru al Transporturilor Lucian Sova "a facut jocul acelor operatori privati". "Eu am facut toate demersurile, am cerut comisie de specialitate, am facut dezbatere publica. Este primul ministru (Lucian Sova - n. r.) care nu a vrut sa inteleaga, pentru ca acest ordin se doreste de peste 10 ani de catre operatorii privati. Acel ministru a facut jocul acelor operatori privati. E problema lor. Eu il consider un atentat la siguranta circulatiei, iar viata ne va demonstra, pentru ca nu e singurul ordin pe care l-a promovat... In urma cu cateva zile, la gararea unui tren tot privat in Gara de Nord, ati vazut, a intrat in parapet. Este consecinta tot a unui ordin emis si promovat de ministrul Sova in sensul ca a lasat partizile de tren (echipele care deservesc efectiv un tren - n. r.) in responsabilitatea unui singur om, iar manevra se face prin statia radio-telefon, statie radio-telefon care este un mijloc ajutator. Nu putem sa ne bazam pe ele, pentru ca se pot intrerupe - asa cum cred ca s-a intamplat si la impingere in Gara de Nord si nu se mai aude si, atunci, se intampla ce se intampla, dam cu trenurile pe jos. Noi o sa il atacam probabil...o sa urmarim accidentele feroviare si in momentul in care vom constata ca se intampla nereguli si va fi un singur om pe tren, cu siguranta a doua zi eu voi face plangere penala in numele institutiei pe care o conduc impotriva fostului ministru Sova", a afirmat Iulian Mantescu. In opinia acestuia, "este o inconstienta din partea anumitor operatori privati care considera ca ii ajuta" acest ordin. "Nu poate sa ii ajute decat din punct de vedere economic, adica poate sa le maximizeze un pic profitul, dar, din punct de vedere al sigurantei circulatiei, nu. Sa nu uite lumea ce s-a intamplat anul trecut la Carcea, unde un mecanic al unui operator privat nu a respectat reglementarile in vigoare, a izolat instalatiile de siguranta, a baut in conducerea trenului si a adormit, fiind singur in cabina, si a intrat pe o linie inchisa, dezafectata si numai Dumnezeu ne-a ferit sa nu avem o catastrofa feroviara, pentru ca din sens opus venea un tren de calatori", a adaugat el. Ordinul privind aprobarea Normelor specifice pentru deservirea trenurilor de marfa de catre un singur agent - mecanicul de locomotiva si modificarea si completarea unor regulamente si instructiuni din domeniul feroviar a fost publicat in Monitorul Oficial pe 9 ianuarie. Potrivit instrumentului de motivare care a insotit proiectul acestui ordin, pus in dezbatere publica in luna septembrie 2018, pentru realizarea interoperabilitatii sistemului de transport feroviar din Romania cu cel transeuropean se impune armonizarea cadrului de reglementare din domeniul transportului feroviar cu cel european, ca prioritate in transpunerea directivelor si aplicarea regulamentelor europene. "Astfel, prin adoptarea Hotararii Guvernului nr. 1611/2009 pentru aprobarea Normelor privind certificarea mecanicilor de locomotiva care conduc locomotive si trenuri in sistemul feroviar din Romania, hotarare care a transpus in totalitate prevederile Directivei 2007/59/CE, a fost creat cadrul de reglementare care permite ca trenurile sa fie conduse de mecanicul de locomotiva, fara a mai fi necesar de a fi deservite, in mod obligatoriu si de mecanicul ajutor de locomotiva", se spune in document. In prezent, in Romania sunt conduse in sistem simplificat, fara mecanic ajutor, trenurile de calatori, trenurile locale de marfa si trenurile de serviciu, in baza prevederilor reglementarilor specifice in vigoare. De asemenea, trenurile directe de marfa sunt conduse si deservite in sistem simplificat din anul 2012, in baza Ordinului ministrului transporturilor si infrastructurii nr. 1684/2012 pentru conducerea si deservirea trenurilor directe de marfa in sistem simplificat, respectiv fara a se utiliza in deservirea trenului mecanic ajutor de locomotiva, trenul fiind deservit de cel putin un al doilea agent autorizat in functia de sef de tren. "Mentionam faptul ca aceasta norma nationala de siguranta nu se aplica operatorilor de transport feroviar care stabilesc sa utilizeze in conducerea si deservirea trenurilor de marfa echipe complete, formate din mecanic si mecanic ajutor de locomotiva. Prezentul proiect de act normativ stabileste normele de deservire a trenurilor de marfa de catre un singur agent - mecanicul. (...) De asemenea, ordinul stabileste drept conditie obligatorie inainte de aplicarea tipului de deservire a trenurilor de marfa numai cu un singur agent - mecanicul de locomotiva - faptul ca operatorii de transport feroviar care vor opera aceste trenuri, precum si administratorul/gestionarii pe a caror infrastructura feroviara vor circula aceste trenuri vor evalua si aprecia riscurile schimbarii efectuate pentru acest tip de deservire, conform prevederilor Regulamentului de punere in aplicare (UE) nr. 402/2013 al Comisiei din 30 aprilie 2013 privind metoda de siguranta comuna pentru evaluarea si aprecierea riscurilor si de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 302/2009, cu modificarile si completarile ulterioare", se precizeaza in instrumentul de motivare.

Sursa: Agerpress