MAP: Cele 30 de proiecte propuse pentru finantare prin POIM (2014-2020) insumeaza circa 1,4 miliarde euro

Data publicarii: 31-01-2019 | Economie
Valoarea totala a celor 30 de proiecte propuse de Ministerul Apelor si Padurilor (MAP) pentru finantare prin Programul Operational Infrastructura Mare (2014 - 2020) este de aproximativ 1,4 miliarde euro, fara TVA, a afirmat, miercuri, ministrul de resort, Ioan Denes. Potrivit unui comunicat al MAP, ministrul Apelor si Padurilor, Ioan Denes, a participat miercuri, impreuna cu ministrul Fondurilor Europene, Rovana Plumb, la cea de-a opta reuniune a Comitetului de Monitorizare pentru Programul Operational Infrastructura Mare (POIM) 2014 - 2020. In acest context, ministrul Ioan Denes a prezentat participantilor aspecte privind dezvoltarea si implementarea investitiilor din domeniile ape si paduri. In cadrul intalnirii au fost discutate aspecte privind modalitatea prin care vor fi atinse obiectivele asumate prin documentele strategice aferente acestui sector, se arata in comunicat. "Spuneam la sfarsitul anului trecut ca una dintre masurile pe care le-am luat chiar in primele zile ale mandatului meu a fost aceea de a reuni, la sediul Ministerului Apelor si Padurilor, toti directorii Administratiilor Bazinale de Apa din tara, pentru a semna caietele de sarcini pentru 13 proiecte finantate prin POIM. Am solicitat expertilor raportari periodice privind derularea proiectelor si le-am reamintit importanta indeplinirii cu responsabilitate si profesionalism a tuturor obiectivelor. Dintre acestea, in perioada august - decembrie 2018, au fost incheiate contractele de asistenta tehnica pentru 10 obiective de investitii in vederea pregatirii proiectelor finantate prin POIM", a spus ministrul Ioan Denes. Potrivit comunicatului, Ministerul Apelor si Padurilor a organizat pana acum trei intalniri de lucru la sediul JASPERS in vederea analizei optiunilor pentru obiectivele de investitii "Amenajarea raului Crisul Repede in vederea apararii impotriva inundatiilor a municipiului Oradea si a localitatilor din aval - Punerea in siguranta a barajului Lesu, judetul Bihor", "Amenajarea complexa a raului Crisul Negru in vederea apararii impotriva inundatiilor a localitatilor riverane pe cursul superior si mijlociu", "Marirea gradului de siguranta a acumularii Colibita, judetul Bistrita-Nasaud" si "Amenajare rau Barzava si afluenti pe sector Bocsa-Gataia-Denta, judetul Caras-Severin si Judetul Timis". "Pentru doua dintre obiective, respectiv cele de la Colibita si Barzava, indicatorii tehnico-economici au fost avizati in Comisia interministeriala si vor fi aprobati in cel mai scurt timp prin Hotarare de Guvern", a mentionat ministrul Ioan Denes. Referitor la proiectul "Reducerea eroziunii costiere Faza a II-a (2014-2020)" ministrul Apelor si Padurilor a mentionat ca acest proiect "este unul dintre cele mai mari derulate in Romania pe fonduri europene". Contractul de finantare aferent acestui proiect a fost semnat pe 9 noiembrie 2018, valoarea fiind de aproximativ 710 milioane de euro (fara TVA), iar beneficiarul acestui proiect major este Administratia Nationala "Apele Romane" (ANAR). Procedurile de atribuire a contractelor PT (proiect tehnic) si de executie a lucrarilor aferente obiectivului de investitii, precum si cea a contractelor de servicii de supervizare a lucrarilor pentru Etapa I si Etapa a II-a, sunt in desfasurare. Acest proiect major cuprinde doua etape si este impartit in 11 loturi: primele cinci loturi fac parte din Etapa I, urmatoarele sase fac parte din Etapa a II-a. Potrivit specialistilor, lucrarile din primul lot al Etapei I, respectiv cele doua stavilare Edighiol si Periboina, vor incepe pana la jumatatea acestui an, iar urmatoarele loturi, respectiv lotul doi, trei, patru si cinci, se vor lansa in a doua jumatate a anului, unul dintre acestea vizand faleza din Constanta. "Am dorit sa precizez aceste lucruri pentru ca sunt foarte importante, iar speranta noastra este ca cel putin Etapa I, care cuprinde cele cinci loturi, va incepe in acest an, 2019. De asemenea, facem demersuri ca si urmatoarele sase loturi din Etapa a II-a sa se deruleze in paralel cu cele din Etapa I, astfel incat sa putem sa implementam acest proiect important in termenul pe care l-am stabilit", a subliniat Ioan Denes. Ministerul Apelor si Padurilor a pregatit 30 de proiecte propuse pentru finantare prin Programul Operational Infrastructura Mare (2014-2020), pentru a suplimenta programul de finantare fata de valoarea alocata in prima etapa. Fisele de proiect pentru cele 30 de proiecte au fost trimise la AM POIM, iar 11 dintre acestea au fost considerate prioritare, valoarea estimata fiind de aproximativ 610 milioane euro (fara TVA). Valoarea totala a celor 30 de proiecte propuse pentru finantare prin POIM (2014-2020) este de aproximativ 1,4 miliarde euro (fara TVA). 'Practic, Ministerul Apelor si Padurilor are, prin POIM, 49 de proiecte la care se adauga proiectul privind 'Reducerea eroziunii costiere Faza a II-a (2014-2020)', care au contract de finantare, asa cum va spuneam mai devreme. Din cele 49 de proiecte, doua sunt fazate - proiectul WATMAN 1 si cel de lucrari pentru reducerea riscului la inundatii in bazinul hidrografic Prut-Barlad, patru sunt in faza de semnare a contractelor de finantare, 13 sunt in faza de finalizare a documentatiei PT si executie, iar 30 au fost trimise la POIM, asa cum aminteam anterior", a adaugat seful de la Ape.

Sursa: Agerpress