Cuc: Vreau sa modificam Legea achizitiilor; o firma care nu a participat la o licitatie nu va mai putea contesta in instanta

Data publicarii: 14-03-2019 | Economie
Legea achizitiilor va fi modificata, iar unul dintre amendamentele ce ii vor fi aduse va prevedea faptul ca o firma care nu a participat la o licitatie nu va mai putea sa conteste in instanta anumite prevederi din caietul de sarcini, a declarat, miercuri seara, ministrul Transporturilor, Razvan Cuc, la Romania TV. "Vreau sa modificam Legea achizitiilor. Saptamana asta, marti, trebuia sa fiu la Comisia pentru industrii, cu modificarile la pachetul legilor pe achizitii. O sa ma duc saptamana viitoare. Marti s-a amanat ca sa facem o comisie reunita - si cu Comisia pentru industrii si cu cea juridica - si voi sustine si o sa vedeti amendamentele acolo. Unul dintre ele face referire la urmatorul fapt: nu poate ataca sau sa se duca in instanta o firma care n-a participat la licitatie, sa conteste anumite prevederi din caietul de sarcini in conditiile in care, repet, nu a participat", a afirmat ministrul, facand referire la contestatiile depuse la licitatiile tronsoanelor 3 si 4 din Drumul Expres Craiova - Pitesti. Potrivit Lui Razvan Cuc, in caietul de sarcini au fost prevazute niste rezerve de implementare, care au fost contestate de o firma care nu a participat la licitatie, din punctul sau de vedere aceasta actiune fiind "o rautate". "Va spun eu ce au contestat in instanta. Fiind la un moment dat usor, ca sa zic asa, cu ghilimelele de rigoare, exasperati de faptul ca tot timpul la obiective apareau anumite cheltuieli suplimentare - in contract exista niste cheltuieli neprevazute de un cuantum, de 10% - noi am prevazut niste rezerve de implementare ca sa nu mai venim cu (acte n. r.) aditionale la contract, tocmai sa usuram munca firmelor care intampinau anumite probleme in perioada de executie a contractelor. Si au contestat aceste rezerve de implementare. Un complet a respins contestatia pentru doua loturi, alt complet a acceptat contestatia. In momentul in care vom modifica legislatia, nu mai are niciun - cum sa va spun...din punctul meu de vedere eu as spune ca a fost o rautate a acelei firme, pentru ca nu poti sa vii sa contesti in momentul in care nu ai un interes direct in acea licitatie. Daca avea un interes sau ar fi fost scos din licitatie sau i s-ar fi facut o nedreptate dupa ce i-a fost evaluata tehnic si economic oferta puteam sa inteleg, dar in conditiile in care vii si contesti fara sa participi inseamna ca ai o problema tu sau ai alte interese pe care nu le stie nimeni...", a explicat seful de la Transporturi. El a adaugat ca a transmis directorului general al Companiei Nationale pentru Administrarea Infrastructurii Rutiere (CNAIR), Narcis Neaga, ca atunci cand are nevoie de modificari legislative sa vina la el sa ii spuna si se vor gasi solutii. "Nu am persecutat pe nimeni, dar o sa tin cont de lucrurile astea, deoarece cum o sa ies si o sa le spun romanilor: 'Stiti ca avem o contestatie si trebuie sa tin un proiect blocat doi ani, ca ne judecam in instanta?' Nu, vin, modific legea. Asta i-am spus si domnului Neaga: 'Domnule Neaga, veniti si spuneti-mi tot ce aveti nevoie sa faceti din punct de vedere al legislatiei si eu ma duc, vorbesc cu doamna prim ministru, facem un grup de lucru, stabilim ce avem de modificat si mergem mai departe", a subliniat Cuc. Conducerea CNAIR si reprezentantii firmelor care au castigat licitatiile au semnat, pe 3 decembrie 2018, la sediul Consiliului Judetean Dolj, contractele de proiectare si executie a tronsoanelor 1 si 2 din Drumul Expres Pitesti-Craiova. Directorul general al CNAIR, Narcis Neaga, a declarat ca, in urma contestatiilor in instanta, tronsoanele 3 si 4 ale acestui drum expres vor fi relicitate, dupa ce firma care a contestat licitatia a castigat. "Acest proiect de importanta nationala, finantat din fonduri europene, are o particularitate, din pacate, neplacuta. Discutiile au inceput in martie-aprilie 2017, documentatia si modul in care a fost pregatita, noi am considerat ca din punct de vedere legal a fost perfecta: in mai-iunie a fost publicata pe SEAP si se asteptau ofertele. Una din firmele din Romania a contestat documentatia de licitatie si, in urma traseelor legale privind contestatiile, s-a ajuns in situatia ca azi, in decembrie 2018, sa putem semna trei contracte pentru doua tronsoane, iar documentatiile pentru tronsoanele 3 si 4 sa fie anulate si reluate licitatiile. Cum s-a ajuns aici? Este greu de imaginat ca cineva care nu participa la o licitatie, insa are dreptul sa conteste, a contestat si a castigat, blocand astfel un proiect de importanta nationala, finantat din fonduri europene, care ar fi trebuit sa aduca multe beneficii zonei si, din pacate, doar doua din cele patru tronsoane pot sa fie semnate azi, urmand ca celelalte doua tronsoane sa fie relicitate", a spus Neaga, la Craiova. Tronsonul 1 are o lungime de 17,7 km (km 0+000 - km 17+700) si are ca punct de inceput desprinderea din varianta de ocolire Nord a municipiului Craiova, iar ca punct final, limita judetului Dolj cu Olt. Acest tronson traverseaza teritoriile administrative ale localitatilor Craiova, Ghercesti, Pielesti si Robanesti. Tronsonul 2 are o lungime de 39,85 km (km 17+700 - km 57+550) si are ca punct de inceput limita dintre judetele Dolj si Olt, iar ca punct final, dupa municipiul Slatina, la intersectia cu DN 65. Acesta traverseaza teritoriile administrative ale localitatilor Bals, Barza, Piatra Olt, Slatioara, Ulmi, Slatina si Valea Mare. Firma care a castigat contractul de proiectare si executie a tronsonului 1 (17,7 km) este Tirrena Scavi din Italia. Valoarea contractului este de circa 76 de milioane de euro. Tronsonul 2 a fost impartit in doua loturi, iar castigatoarea licitatiei este asocierea de firme din Romania SA&PE Construct SRL - Spedition UMB SRL - Tehnostrade SRL - Consitrans SRL. Valoarea celor doua loturi (lotul 1 cu o lungime de 18,5 km si lotul 2, in lungime de 21,35 km) fiind de circa 309 milioane de euro. Potrivit directorului CNAIR, proiectul este finantat din fonduri europene, prin POIM. Durata de realizare a acestor trei contracte este de 36 luni, din care 12 luni pentru activitatea de proiectare si 24 luni pentru executia lucrarilor, iar firmele castigatoare au ofertat o perioada de garantie a lucrarilor de 7 ani.

Sursa: Agerpress

Ultimele stiri pe BankNews.ro: