PwC Consumer Pulse: Peste 50% dintre consumatori sunt preocupați de economisire și sunt atenți la prețuri
Data publicarii: 02-07-2021 | Economie54% dintre consumatori s-au concentrat pe economisire în vreme ce 56% au fost mai atenți la prețuri în ultimele nouă luni potrivit sondajului Global Consumer Insight Pulse realizat de PwC în luna iunie a acestui an. Observăm astfel că în continuare, oamenii sunt preocupați de siguranța financiară la fel ca în ultimul trimestru al anului trecut chiar dacă între timp au demarat și campaniile de vaccinare iar economia dă semne de revenire. Același sondaj, a mai fost realizat de PwC în luna octombrie a anului trecut și în luna martie a acestui an.
”Dacă în ediția anterioară a raportului, din martie anul acesta, remarcăm o ușoară înviorare a interesului consumatorilor de a cheltui, acum vedem o tendință clară către economisire. Chiar dacă aceste obiceiuri vor persista, ne așteptăm ca dispoziția consumatorilor față de cheltuieli să se îmbunătățească pe măsură ce economiile recuperează pierderile din timpul pandemiei. Există, de asemenea, o tendință de economisire și în rândul generațiilor mai tinere, chiar dacă nu au experimentat până acum crize financiare. Totuși, constatăm de exemplu că mulți dintre respondenți (61%), în special din Europa și SUA, s-au arătat dornici să cheltuiască mai mult pentru a lua masa în oraș”, a declarat Mihai Anița, Partener și Lider al Serviciilor pentru Retail, PwC România.
Același sondaj subliniază faptul că cel puțin în perioada imediat următoare, structura cheltuielilor va rămâne aceeași, acestea fiind orientate în mare măsură pe necesitățile de bază precum produsele alimentare și bunurile de uz casnic. Mai mult, în proporție de 37%, consumatori se așteaptă ca în următoarele luni să își crească cheltuielile cu alimentele sau mâncarea la pachet (32%) în vreme ce 30% dintre respondenți anticipează cheltuieli mai mari cu home entertainment. La polul opus se află echipamentele sportive, evenimentele culturale și băuturile alcoolice, toate trei sub 20%. Pe de altă parte, 36% dintre consumatori se declară mai optimiști cu privire la revenirea economiei, cel puțin în comparație cu nivelul la care erau anul trecut, tinerii fiind și cei mai optimiști în ceea ce privește viitorul.
”Unele dintre schimbările de comportament aduse de perioada pandemiei, fie că au avut loc forțat sau au fost voluntare, vor deveni obiceiuri permanente. Vedem că preferința pentru cumpărăturile online crește într-un ritm mai accelerat decât în perioada de lockdown, în special pentru produsele alimentare. În același timp, consumatorii se orientează mai mult către produse bio și locale. Companiile ar trebui să fie atente la aceste modificări și să se adapteze continuu”, a spus Ruxandra Târlescu, Partener PwC România.
Remarcăm de asemenea și pașii făcuți spre digitalizare, 50% dintre respondenți declarând că în ultimul an au devenit mai „digitali”, cumpărăturile prin intermediul telefoanelor inteligente continuând să urce, câștigând de la o lună la alta puncte procentuale în detrimentul cumpărăturilor din magazin. Oamenii sunt atenți la bani și în mediul online, în topul motivelor pentru creșterea cumpărăturilor, prețul depășind calitatea și comoditatea. Excepție fac doar produsele alimentare unde prețul este menționat de doar o treime din consumatori.
”Dacă în ediția anterioară a raportului, din martie anul acesta, remarcăm o ușoară înviorare a interesului consumatorilor de a cheltui, acum vedem o tendință clară către economisire. Chiar dacă aceste obiceiuri vor persista, ne așteptăm ca dispoziția consumatorilor față de cheltuieli să se îmbunătățească pe măsură ce economiile recuperează pierderile din timpul pandemiei. Există, de asemenea, o tendință de economisire și în rândul generațiilor mai tinere, chiar dacă nu au experimentat până acum crize financiare. Totuși, constatăm de exemplu că mulți dintre respondenți (61%), în special din Europa și SUA, s-au arătat dornici să cheltuiască mai mult pentru a lua masa în oraș”, a declarat Mihai Anița, Partener și Lider al Serviciilor pentru Retail, PwC România.
Același sondaj subliniază faptul că cel puțin în perioada imediat următoare, structura cheltuielilor va rămâne aceeași, acestea fiind orientate în mare măsură pe necesitățile de bază precum produsele alimentare și bunurile de uz casnic. Mai mult, în proporție de 37%, consumatori se așteaptă ca în următoarele luni să își crească cheltuielile cu alimentele sau mâncarea la pachet (32%) în vreme ce 30% dintre respondenți anticipează cheltuieli mai mari cu home entertainment. La polul opus se află echipamentele sportive, evenimentele culturale și băuturile alcoolice, toate trei sub 20%. Pe de altă parte, 36% dintre consumatori se declară mai optimiști cu privire la revenirea economiei, cel puțin în comparație cu nivelul la care erau anul trecut, tinerii fiind și cei mai optimiști în ceea ce privește viitorul.
”Unele dintre schimbările de comportament aduse de perioada pandemiei, fie că au avut loc forțat sau au fost voluntare, vor deveni obiceiuri permanente. Vedem că preferința pentru cumpărăturile online crește într-un ritm mai accelerat decât în perioada de lockdown, în special pentru produsele alimentare. În același timp, consumatorii se orientează mai mult către produse bio și locale. Companiile ar trebui să fie atente la aceste modificări și să se adapteze continuu”, a spus Ruxandra Târlescu, Partener PwC România.
Remarcăm de asemenea și pașii făcuți spre digitalizare, 50% dintre respondenți declarând că în ultimul an au devenit mai „digitali”, cumpărăturile prin intermediul telefoanelor inteligente continuând să urce, câștigând de la o lună la alta puncte procentuale în detrimentul cumpărăturilor din magazin. Oamenii sunt atenți la bani și în mediul online, în topul motivelor pentru creșterea cumpărăturilor, prețul depășind calitatea și comoditatea. Excepție fac doar produsele alimentare unde prețul este menționat de doar o treime din consumatori.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Reff & Asociatii si Deloitte Romania au asistat proprietarii Expo Market Doraly in vanzarea integrala a parcului comercial catre dezvoltatorul imobiliar WDP
- Revolut depășește 2 milioane de clienți ai aplicației Revolut <18
- Studiu Deloitte: Majoritatea liderilor de business din Romania considera ca PNRR va contribui la competitivitatea economiei locale in urmatorii cinci an
- Cum vor ajuta soluțiile AI în procesele de optimizare fiscală ale companiilor?
- Studiu Deloitte: Tranzitia catre economia circulara a incetinit la nivel global in 2023
- Studiu Deloitte: prețul, primul criteriu în alegerea mașinii. Motoarele pe combustie internă revin pe creștere în preferințele consumatorilor
- Prysmian deschide la București un nou birou al Centrului de Excelență în IT
- Lucian Anghel preia funcția de Director General-Adjunct al Libra Internet Bank
- Schneider Electric colaborează cu NVIDIA în proiectarea centrelor de date AI
- Ce este taxa pe lux și și cine va trebui să o plătească începând din acest an
- Flix raportează un venit total de 2 miliarde de euro în 2023
- Banca Transilvania & OTP Group, acord pentru achizitia OTP Bank Romania si subsidiare
- Studiu Deloitte: opt din zece lideri la nivel global se asteapta ca Gen AI sa le transforme organizatia in urmatorii trei ani
- Deloitte devine al saselea cel mai puternic brand din lume, potrivit Brand Finance
- Revolut Money Report: Romanii au facut peste 644 milioane de tranzactii cu Revolut anul trecut