Opinie Deloitte: Cea mai complexa declaratie ANAF pentru firme a fost publicata ieri in Monitorul Oficial. Ce urmeaza?
Data publicarii: 19-11-2021 | EconomieOficial, începând de anul următor, marii contribuabili vor fi obligați să depună declarațiile de tip SAF-T către Agenția Națională de Administrare Fiscală. În anii care urmează acest tip de declarație va deveni obligatoriu și pentru contribuabilii mici și medii. Lista marilor contribuabili a fost de asemenea extinsă recent de ANAF, la data de 9 noiembrie, agenția publicând în Monitorul Oficial și formularul pentru declarația SAF-T.
Dintre modelele de raportare din această categorie, România a optat pentru cel mai complex format, aceasta presupunând raportarea lunară a tuturor informațiilor contabile, fiscale și financiare cu referire la tranzacțiile derulate de companii. ANAF va avea de asemenea posibilitatea de a solicita raportări privind mișcările de stoc în același format, în vreme ce raportările mijloacelor fixe vor fi anuale și vor fi prezentate odată cu depunerea situațiilor financiare.
Contribuabilul va trebui să extragă din sistemele IT datele cu privire la tranzacțiile efectuate și să le revizuiască astfel încât să se asigure de acuratețea acestora. Datele vor fi mai apoi transpuse în standardul din schema pusă la dispoziție de Administrația Fiscală. Prin urmare, tranzacțiile nu numai că vor fi declarate ci acestea vor fi și reinterpretate conform unui set de reguli furnizate de autoritățile fiscale. Asistăm astfel la cea mai mare transformare pe care o suferă sistemul fiscal românesc, ANAF urmând să capete un acces total la tranzacțiile derulate de firme, putând să identifice cu ușurință care nu au fost impozitate ori cele pentru care s-a achitat un impozit mai mic decât norma.
„Deși este aplicabilă o perioadă de grație de până la șase luni pentru depunerea efectivă a declarației SAF-T, contribuabilii trebuie să se asigure că înregistrează corect și complet tranzacțiile derulate începând cu perioada de raportare care li se aplică”, scriu Victoria Dobre, manager senior și Adrian Teampău, director taxe indirecte Deloitte România.
„Procesul de implementare a raportării presupune două etape: pre-implementarea - în care contribuabilul analizează dacă datele înregistrate despre tranzacții sunt suficiente și corecte - și etapa de alegere și implementare a soluției IT, care va fi utilizată recurent pentru raportare. Sună simplu, însă un proces de pre-implementare și implementare poate dura luni de zile în cazul unor companii cu volume mari de tranzacții zilnice (de exemplu, retaileri, bănci, producție). În concluzie, procesul de raportare va deveni mai simplu pentru firme, dar mai avem câțiva pași până acolo”, continuă aceștia.
Ca urmare a noului tip de declarare, companiile se vor confrunta și cu o serie de provocări. Prima mare provocare, este legată de volumul extrem de mare de date solicitate, cele mai mari dificultăți putând să apară la identificarea, exportul și corelarea tuturor informațiilor necesare raportului.
O altă provocare majoră este generată de incorectitudinea sau de lipsa datelor. De aceea, este necesară o revizuire a tratamentului fiscal și contabil al tranzacțiilor și corelarea datelor importante înainte de implementarea unei soluții IT pentru procesarea declarației SAF-T.
„Timpul necesar implementării raportării nu este nici de data aceasta de partea contribuabilului. Deși autoritatea fiscală oferă o perioadă de grație pentru primele raportări, companiile trebuie să fie pregătite cât mai devreme pentru a nu înregistra greșit tranzacțiile derulate începând cu 1 ianuarie 2022. În același timp, costul implementării unei soluții IT de procesare a declarației SAF-T nu este de neglijat. Spre deosebire de alte declarații fiscale, aceasta nu poate fi pregătită manual din cauza volumului mare de date și a necesității transformării acestora conform standardelor tehnice impuse de ANAF. Așadar, sunt necesare investiții fie în configurarea sistemului IT actual, fie în achiziția unei aplicații informatice special pentru această raportare”, conchid cei doi.
Dintre modelele de raportare din această categorie, România a optat pentru cel mai complex format, aceasta presupunând raportarea lunară a tuturor informațiilor contabile, fiscale și financiare cu referire la tranzacțiile derulate de companii. ANAF va avea de asemenea posibilitatea de a solicita raportări privind mișcările de stoc în același format, în vreme ce raportările mijloacelor fixe vor fi anuale și vor fi prezentate odată cu depunerea situațiilor financiare.
Contribuabilul va trebui să extragă din sistemele IT datele cu privire la tranzacțiile efectuate și să le revizuiască astfel încât să se asigure de acuratețea acestora. Datele vor fi mai apoi transpuse în standardul din schema pusă la dispoziție de Administrația Fiscală. Prin urmare, tranzacțiile nu numai că vor fi declarate ci acestea vor fi și reinterpretate conform unui set de reguli furnizate de autoritățile fiscale. Asistăm astfel la cea mai mare transformare pe care o suferă sistemul fiscal românesc, ANAF urmând să capete un acces total la tranzacțiile derulate de firme, putând să identifice cu ușurință care nu au fost impozitate ori cele pentru care s-a achitat un impozit mai mic decât norma.
„Deși este aplicabilă o perioadă de grație de până la șase luni pentru depunerea efectivă a declarației SAF-T, contribuabilii trebuie să se asigure că înregistrează corect și complet tranzacțiile derulate începând cu perioada de raportare care li se aplică”, scriu Victoria Dobre, manager senior și Adrian Teampău, director taxe indirecte Deloitte România.
„Procesul de implementare a raportării presupune două etape: pre-implementarea - în care contribuabilul analizează dacă datele înregistrate despre tranzacții sunt suficiente și corecte - și etapa de alegere și implementare a soluției IT, care va fi utilizată recurent pentru raportare. Sună simplu, însă un proces de pre-implementare și implementare poate dura luni de zile în cazul unor companii cu volume mari de tranzacții zilnice (de exemplu, retaileri, bănci, producție). În concluzie, procesul de raportare va deveni mai simplu pentru firme, dar mai avem câțiva pași până acolo”, continuă aceștia.
Ca urmare a noului tip de declarare, companiile se vor confrunta și cu o serie de provocări. Prima mare provocare, este legată de volumul extrem de mare de date solicitate, cele mai mari dificultăți putând să apară la identificarea, exportul și corelarea tuturor informațiilor necesare raportului.
O altă provocare majoră este generată de incorectitudinea sau de lipsa datelor. De aceea, este necesară o revizuire a tratamentului fiscal și contabil al tranzacțiilor și corelarea datelor importante înainte de implementarea unei soluții IT pentru procesarea declarației SAF-T.
„Timpul necesar implementării raportării nu este nici de data aceasta de partea contribuabilului. Deși autoritatea fiscală oferă o perioadă de grație pentru primele raportări, companiile trebuie să fie pregătite cât mai devreme pentru a nu înregistra greșit tranzacțiile derulate începând cu 1 ianuarie 2022. În același timp, costul implementării unei soluții IT de procesare a declarației SAF-T nu este de neglijat. Spre deosebire de alte declarații fiscale, aceasta nu poate fi pregătită manual din cauza volumului mare de date și a necesității transformării acestora conform standardelor tehnice impuse de ANAF. Așadar, sunt necesare investiții fie în configurarea sistemului IT actual, fie în achiziția unei aplicații informatice special pentru această raportare”, conchid cei doi.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Revolut depășește 2 milioane de clienți ai aplicației Revolut <18
- Studiu Deloitte: Majoritatea liderilor de business din Romania considera ca PNRR va contribui la competitivitatea economiei locale in urmatorii cinci an
- Cum vor ajuta soluțiile AI în procesele de optimizare fiscală ale companiilor?
- Studiu Deloitte: Tranzitia catre economia circulara a incetinit la nivel global in 2023
- Studiu Deloitte: prețul, primul criteriu în alegerea mașinii. Motoarele pe combustie internă revin pe creștere în preferințele consumatorilor
- Prysmian deschide la București un nou birou al Centrului de Excelență în IT
- Lucian Anghel preia funcția de Director General-Adjunct al Libra Internet Bank
- Schneider Electric colaborează cu NVIDIA în proiectarea centrelor de date AI
- Ce este taxa pe lux și și cine va trebui să o plătească începând din acest an
- Flix raportează un venit total de 2 miliarde de euro în 2023
- Banca Transilvania & OTP Group, acord pentru achizitia OTP Bank Romania si subsidiare
- Studiu Deloitte: opt din zece lideri la nivel global se asteapta ca Gen AI sa le transforme organizatia in urmatorii trei ani
- Deloitte devine al saselea cel mai puternic brand din lume, potrivit Brand Finance
- Revolut Money Report: Romanii au facut peste 644 milioane de tranzactii cu Revolut anul trecut
- Catinvest aduce Bebe Tei si Farmacia Tei în Craiova la ElectroPutere Mall