Amnistia fiscală reloaded. 2022 – numai bun pentru un nou suflu al măsurii?
Data publicarii: 10-01-2022 | Finante-BanciLa finele anului trecut a fost adoptată Ordonanța Guvernului nr. 130/2021, una care a marcat introducerea unei noi serii de măsuri legislative importante din punct de vedere fiscal-bugetar despre care s-a scris și s-a discutat deja destul de mult. Nu vom discuta cu această ocazie despre toate măsurile cuprinse în această ordonanță, ne orientăm înspre spre cele menite să mai acorde o șansă contribuabililor pentru a-și achita debitele fiscale restante și de a beneficia de anularea obligațiilor fiscale accesorii în contextul în care incertitudinile create de pandemia de Covid-19 sunt în continuare prezente în viața de zi cu zi a companiilor, la fel cum prezent continuă să rămână și virusul care ne pune piedici în continuare atât din punct de vedere social și medical cât și din punct de vedere economic.
Pe de altă parte, „suntem deja la a treia astfel de șansă și pare ca ne îndreptăm spre o banalizare a acestei instituții, dacă nu se intervine urgent, în opinia noastră, și în privința unor elemente esențiale care să revitalizeze interesul imediat și direct al tuturor contribuabili pentru aplicarea acesteia”, scriu Dan Dascălu, Partener coordonator litigii fiscale D&B David și Baias, societatea de avocatură corespondentă PwC în România și Mihail Boian, Partener D&B David și Baias.
„Spunem aceasta întrucât, deși termenul pentru aplicarea amnistiei a fost prelungit până la mijlocul anului 2022, termenul de referință a obligațiilor fiscale principale care intră în sfera de aplicare a amnistiei a rămas la nivelul anului 2020. Mai exact, doar dobânzile și penalitățile fiscale aferente debitelor fiscale principale având scadențe anterioare datei de 31 martie 2020 pot fi anulate prin cereri depuse până la data de 30 iunie 2022”, continuă cei doi.
Care sunt avantajele practice ale prelungirii termenului pentru contribuabili? Ei bine, așa cum remarcă și cei doi experți PwC, aceasta este benefică în primul rând pentru companiile care nu au apucat încă să își facă curățenie în evidențele fiscale și contabile pentru identificarea erorilor care să genereze riscuri cu privire la obligațiile fiscale suplimentare. Aceștia vor avea parte d eun termen prelungit până la data de 30 iunie a acestui an pentru a aplica amnistia în cazul în care nu au efectuat corecții în ultimii doi ani.
Totodată, se mărește și sfera inspecțiilor fiscale care intră în domeniul de aplicare a amnistiei fiscale. Vor fi cuprinse aici inspecțiile fiscale începute până la data de 30 iunie 2022 și nu doar cele în curs care au fost începute până la 31 ianuarie, conform vechilor prevederi.
Pe de altă parte, anul 2022, „al treilea și, deci, cel care ar trebui potrivit folclorului autohton, să fie cel norocos - ar trebui să marcheze tranziția amnistiei de la o măsură fiscală (extrem de benefică și uzitată atât de contribuabili, dar și pentru bugetul de stat) care i-a ajutat pe aceștia să plătească debitele fiscale anterioare pandemiei în timpul acesteia, într-una de sprijin a acestora să achite debitele fiscale principale născute în timpul pandemiei, mai ales cele din primul an pandemic, care s-a dovedit a fi cel mai dificil și cu consecințele cele mai grave atât pentru stat, cât și pentru contribuabili”, adaugă cei doi experți.
”Dintr-o astfel de perspectivă, apreciem că, în plus față de prelungirea termenului de depunere la 30 iunie 2022, o devansare și a termenului de referință de la 30 martie 2020 la 30 martie 2021 ar fi un excelent început și ar revigora acest instrument care s-a dovedit a fi unul vital atât pentru Statul Român, dar și pentru contribuabilii acestuia în aceste vremuri dificile”, conchid Dan Dascălu și Mihail Boian.
Pe de altă parte, „suntem deja la a treia astfel de șansă și pare ca ne îndreptăm spre o banalizare a acestei instituții, dacă nu se intervine urgent, în opinia noastră, și în privința unor elemente esențiale care să revitalizeze interesul imediat și direct al tuturor contribuabili pentru aplicarea acesteia”, scriu Dan Dascălu, Partener coordonator litigii fiscale D&B David și Baias, societatea de avocatură corespondentă PwC în România și Mihail Boian, Partener D&B David și Baias.
„Spunem aceasta întrucât, deși termenul pentru aplicarea amnistiei a fost prelungit până la mijlocul anului 2022, termenul de referință a obligațiilor fiscale principale care intră în sfera de aplicare a amnistiei a rămas la nivelul anului 2020. Mai exact, doar dobânzile și penalitățile fiscale aferente debitelor fiscale principale având scadențe anterioare datei de 31 martie 2020 pot fi anulate prin cereri depuse până la data de 30 iunie 2022”, continuă cei doi.
Care sunt avantajele practice ale prelungirii termenului pentru contribuabili? Ei bine, așa cum remarcă și cei doi experți PwC, aceasta este benefică în primul rând pentru companiile care nu au apucat încă să își facă curățenie în evidențele fiscale și contabile pentru identificarea erorilor care să genereze riscuri cu privire la obligațiile fiscale suplimentare. Aceștia vor avea parte d eun termen prelungit până la data de 30 iunie a acestui an pentru a aplica amnistia în cazul în care nu au efectuat corecții în ultimii doi ani.
Totodată, se mărește și sfera inspecțiilor fiscale care intră în domeniul de aplicare a amnistiei fiscale. Vor fi cuprinse aici inspecțiile fiscale începute până la data de 30 iunie 2022 și nu doar cele în curs care au fost începute până la 31 ianuarie, conform vechilor prevederi.
Pe de altă parte, anul 2022, „al treilea și, deci, cel care ar trebui potrivit folclorului autohton, să fie cel norocos - ar trebui să marcheze tranziția amnistiei de la o măsură fiscală (extrem de benefică și uzitată atât de contribuabili, dar și pentru bugetul de stat) care i-a ajutat pe aceștia să plătească debitele fiscale anterioare pandemiei în timpul acesteia, într-una de sprijin a acestora să achite debitele fiscale principale născute în timpul pandemiei, mai ales cele din primul an pandemic, care s-a dovedit a fi cel mai dificil și cu consecințele cele mai grave atât pentru stat, cât și pentru contribuabili”, adaugă cei doi experți.
”Dintr-o astfel de perspectivă, apreciem că, în plus față de prelungirea termenului de depunere la 30 iunie 2022, o devansare și a termenului de referință de la 30 martie 2020 la 30 martie 2021 ar fi un excelent început și ar revigora acest instrument care s-a dovedit a fi unul vital atât pentru Statul Român, dar și pentru contribuabilii acestuia în aceste vremuri dificile”, conchid Dan Dascălu și Mihail Boian.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Reff & Asociatii si Deloitte Romania au asistat proprietarii Expo Market Doraly in vanzarea integrala a parcului comercial catre dezvoltatorul imobiliar WDP
- Revolut depășește 2 milioane de clienți ai aplicației Revolut <18
- Studiu Deloitte: Majoritatea liderilor de business din Romania considera ca PNRR va contribui la competitivitatea economiei locale in urmatorii cinci an
- Cum vor ajuta soluțiile AI în procesele de optimizare fiscală ale companiilor?
- Studiu Deloitte: Tranzitia catre economia circulara a incetinit la nivel global in 2023
- Studiu Deloitte: prețul, primul criteriu în alegerea mașinii. Motoarele pe combustie internă revin pe creștere în preferințele consumatorilor
- Prysmian deschide la București un nou birou al Centrului de Excelență în IT
- Lucian Anghel preia funcția de Director General-Adjunct al Libra Internet Bank
- Schneider Electric colaborează cu NVIDIA în proiectarea centrelor de date AI
- Ce este taxa pe lux și și cine va trebui să o plătească începând din acest an
- Flix raportează un venit total de 2 miliarde de euro în 2023
- Banca Transilvania & OTP Group, acord pentru achizitia OTP Bank Romania si subsidiare
- Studiu Deloitte: opt din zece lideri la nivel global se asteapta ca Gen AI sa le transforme organizatia in urmatorii trei ani
- Deloitte devine al saselea cel mai puternic brand din lume, potrivit Brand Finance
- Revolut Money Report: Romanii au facut peste 644 milioane de tranzactii cu Revolut anul trecut