Articol PwC: România va avea posibilitatea să reducă TVA la alimente la 0% cel târziu anul viitor: în ce context?
Data publicarii: 10-02-2022 | EconomieAnul acesta, va fi adoptat la nivelul Uniunii Europene un nou sistem de TVA care le va permite statelor membre să reducă cota taxei pe valoarea adăugată până la 0% la unele bunuri și servicii. Noul sistem va fi transpus în legislațiile naționale cel târziu în anul 2023, modificările la legea actuală fiind deja adoptate în Consiliul miniștrilor de finanțe ECOFIN, fiind în prezent pe masa de Parlamentului European, pentru adoptare.
În prezent, legislația europeană permite o cotă minimă de 5% pentru o listă de produse și servicii prevăzute în anexele directivei comunitare de TVA. Noua propunere de modificare a legislației vizează 24 de categorii de produse din domeniul mediului, digitalizării și sănătății. Pentru șapte din aceste 24 de produse va exista posibilitatea aplicării unei rate a TVA mai mică de 5% și anume: produsele farmaceutice, echipamentele medicale, livrarea de panouri solare, livrarea de alimente, livrarea de cărți, reviste și ziare.
În prezent, cotele aplicabile livrării produselor alimentare sunt de 9% în România. TVA scade la 5%, cu condiția ca alimentele să fie livrate ca parte a unui serviciu de restaurant sau catering și doar dacă sunt produse la o înaltă valoare calitativă cum ar fi produsele eco, tradiționale certificate sau montane.
Chiar dacă noile măsuri amintite mai sus pot fi considerate o gură de oxigen pentru consumatorii finali, trebuie să înțelegem faptul că companiile nu vor fi obligate să și reducă prețurile ca urmare a reducerilor cotelor TVA. Prin urmare, nu există nicio garanție că efectele acestora vor fi resimțite direct de către consumatori.
„Reducerea TVA la 0% pentru alimente poate reprezenta doar o soluție temporară care vizează o reducere „artificială” a inflației și, prin urmare, ar trebui însoțită de alte politici. De exemplu, Fondul Monetar Internațional (FMI) recomandă acțiuni mai concentrate și direcționate, cum ar fi ajutorul pentru gospodăriile care sunt împinse în sărăcie”, scrie Daniel Anghel, partener și lider al departamentului de consultanță fiscală și juridică din cadrul PwC România.
„Chiar și în scenariul în care o astfel de măsură ar putea avea un impact pozitiv în lupta cu inflația, implementarea acesteia va genera o reducere de venituri la bugetul de stat, în condițiile în care România ocupă locul fruntaș în ce privește decalajul de TVA înregistrat în anul 2019 (ultimele date disponibile). În același timp, România se află în procedura de deficit excesiv (din cauza depășirii plafonului de deficit maxim admis prin tratatul de aderare, de 3% din PIB) și va trebui să îl readucă sub acest prag până în 2024. De asemenea, atunci când au avut loc scăderi ale cotelor de TVA, nu s-a observat o diminuare semnificativă a evaziunii și fraudei și, implicit, o îmbunătățire a veniturilor bugetare. În funcție de programul de guvernare, de politica fiscală stabilită și de situația bugetară la acel moment, rămâne de analizat, atunci când directiva va fi transpusă, dacă o astfel de măsură de reducere a TVA la alimente ar putea sprijini politica antiinflaționistă și ar putea contribui pozitiv la conformarea voluntară a contribuabililor”, adaugă acesta.
În prezent, legislația europeană permite o cotă minimă de 5% pentru o listă de produse și servicii prevăzute în anexele directivei comunitare de TVA. Noua propunere de modificare a legislației vizează 24 de categorii de produse din domeniul mediului, digitalizării și sănătății. Pentru șapte din aceste 24 de produse va exista posibilitatea aplicării unei rate a TVA mai mică de 5% și anume: produsele farmaceutice, echipamentele medicale, livrarea de panouri solare, livrarea de alimente, livrarea de cărți, reviste și ziare.
În prezent, cotele aplicabile livrării produselor alimentare sunt de 9% în România. TVA scade la 5%, cu condiția ca alimentele să fie livrate ca parte a unui serviciu de restaurant sau catering și doar dacă sunt produse la o înaltă valoare calitativă cum ar fi produsele eco, tradiționale certificate sau montane.
Chiar dacă noile măsuri amintite mai sus pot fi considerate o gură de oxigen pentru consumatorii finali, trebuie să înțelegem faptul că companiile nu vor fi obligate să și reducă prețurile ca urmare a reducerilor cotelor TVA. Prin urmare, nu există nicio garanție că efectele acestora vor fi resimțite direct de către consumatori.
„Reducerea TVA la 0% pentru alimente poate reprezenta doar o soluție temporară care vizează o reducere „artificială” a inflației și, prin urmare, ar trebui însoțită de alte politici. De exemplu, Fondul Monetar Internațional (FMI) recomandă acțiuni mai concentrate și direcționate, cum ar fi ajutorul pentru gospodăriile care sunt împinse în sărăcie”, scrie Daniel Anghel, partener și lider al departamentului de consultanță fiscală și juridică din cadrul PwC România.
„Chiar și în scenariul în care o astfel de măsură ar putea avea un impact pozitiv în lupta cu inflația, implementarea acesteia va genera o reducere de venituri la bugetul de stat, în condițiile în care România ocupă locul fruntaș în ce privește decalajul de TVA înregistrat în anul 2019 (ultimele date disponibile). În același timp, România se află în procedura de deficit excesiv (din cauza depășirii plafonului de deficit maxim admis prin tratatul de aderare, de 3% din PIB) și va trebui să îl readucă sub acest prag până în 2024. De asemenea, atunci când au avut loc scăderi ale cotelor de TVA, nu s-a observat o diminuare semnificativă a evaziunii și fraudei și, implicit, o îmbunătățire a veniturilor bugetare. În funcție de programul de guvernare, de politica fiscală stabilită și de situația bugetară la acel moment, rămâne de analizat, atunci când directiva va fi transpusă, dacă o astfel de măsură de reducere a TVA la alimente ar putea sprijini politica antiinflaționistă și ar putea contribui pozitiv la conformarea voluntară a contribuabililor”, adaugă acesta.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Reff & Asociatii si Deloitte Romania au asistat proprietarii Expo Market Doraly in vanzarea integrala a parcului comercial catre dezvoltatorul imobiliar WDP
- Revolut depășește 2 milioane de clienți ai aplicației Revolut <18
- Studiu Deloitte: Majoritatea liderilor de business din Romania considera ca PNRR va contribui la competitivitatea economiei locale in urmatorii cinci an
- Cum vor ajuta soluțiile AI în procesele de optimizare fiscală ale companiilor?
- Studiu Deloitte: Tranzitia catre economia circulara a incetinit la nivel global in 2023
- Studiu Deloitte: prețul, primul criteriu în alegerea mașinii. Motoarele pe combustie internă revin pe creștere în preferințele consumatorilor
- Prysmian deschide la București un nou birou al Centrului de Excelență în IT
- Lucian Anghel preia funcția de Director General-Adjunct al Libra Internet Bank
- Schneider Electric colaborează cu NVIDIA în proiectarea centrelor de date AI
- Ce este taxa pe lux și și cine va trebui să o plătească începând din acest an
- Flix raportează un venit total de 2 miliarde de euro în 2023
- Banca Transilvania & OTP Group, acord pentru achizitia OTP Bank Romania si subsidiare
- Studiu Deloitte: opt din zece lideri la nivel global se asteapta ca Gen AI sa le transforme organizatia in urmatorii trei ani
- Deloitte devine al saselea cel mai puternic brand din lume, potrivit Brand Finance
- Revolut Money Report: Romanii au facut peste 644 milioane de tranzactii cu Revolut anul trecut