Opinie Deloitte: Rezolutiile autoritatilor fiscale pentru 2022 – implicatii pentru contribuabili

Data publicarii: 10-02-2022 | Economie
Administrația fiscală și-a propus pentru acest an o creștere a veniturilor din taxe și impozite prin eficientizarea procesului de colectare precum și o serie de măsuri pentru combaterea evaziunii fiscale. Autoritățile au ajuns de asemenea la concluzia că reforma și digitalizarea administrației fiscale este extrem de importantă pentru atingerea acestor scopuri, plănuind în consecință. Anul 2022 se va baza pe aceste deziderate, venind cu benefici atât pentru contribuabili cât și pentru stat dar și cu un efort susținut de ambele părți pentru implementarea planurilor autorităților. Despre o parte din aceste soluții, în rândurile de mai jos:

Spațiul Privat Virtual

Începând cu luna martie a acestui an, devine obligatorie înrolarea agenților economici în SPV. Acest lucru înseamnă că începând cu această dată, autoritățile fiscale vor recepționa documente doar prin intermediul Spațiului Privat Virtual. Mai mult, în cazul în care contribuabilii vor depune declarații în format fizic, pe hârtie, acestea nu vor mai fi luate în considerare.

Prin urmare, societățile au timp să se înroleze în SPV până la 1 martie 2022, de la acel moment, comunicarea cu administrația fiscală văzându-se exclusiv online.

„O astfel de cerință, deși prezintă beneficii pentru ambele părți implicate, are potențialul de a genera efecte nedorite dacă autoritățile fiscale nu dimensionează corect capacitatea SPV astfel încât să suporte primirea și stocarea unui număr atât de mare de documente. Orice disfuncționalitate în acest sistem informatic ar crea premisele unor situații complicate administrativ, ba chiar ar putea da naștere unor litigii”, scriu Camelia Malahov, Director Taxe Directe, Victoria Dobre, Manager Senior Taxe Indirecte, Deloitte România, și Emanuel Bondalici, Managing Associate, Reff & Asociații | Deloitte Legal.

Casele de marcat electronice

Începând cu data de 30 noiembrie 2021, toți comercianții din România sunt obligați să utilizeze case de marcat electronice conectate la sistemul ANAF. Amenzile aplicabile în caz de neconformare se ridică la sume între 8.000 și 10.000 de lei.

Primul an pentru aplicarea SAF-T

Tot începând cu acest an, marii contribuabili au obligația de a efectua raportările prin depunerea fișierului de control fiscal SAF-T. Cei care s-au încadrat în această categorie până în ultima zi a anului trecut, au obligația de a raporta astfel începând cu luna ianuarie a acestui an în vreme ce cei care se încadrează doar de la începutul anului 2022, să se conformeze începând cu luna iulie.

„Pe lângă creșterea numărului de inspecții fiscale, este anticipată și o majorare semnificativă a verificărilor documentare efectuate de inspectorii Direcției Generale Antifraudă Fiscală, care, încă de la finalul anului 2020, au posibilitatea ca, în situații excepționale, să emită decizii de impunere. Desigur, o astfel de practică riscă să creeze un conflict între atribuțiile Direcției Antifraudă și cele ale autorităților competente să efectueze inspecții fiscale, aspect care, la rândul său, ar fi tranșat cel mai probabil în instanță”, continuă cei doi experți Deloitte.

„În concluzie, planurile autorităților pentru acest an și măsurile anunțate pentru punerea lor în practică sunt în conformitate cu așteptările mediului de afaceri referitoare la digitalizarea administrației fiscale, cu scopul de a spori transparența relației dintre stat și contribuabili, de a identifica din timp comportamentele neconforme și, în final, de a majora veniturile din impozite și taxe la bugetul de stat prin creșterea conformării voluntare și reducerea evaziunii fiscale. Însă toate aceste măsuri prezintă eforturi semnificative de implementare pentru ambele părți, astfel că reglementările și procedurile trebuie să fie atent elaborate, iar aplicarea lor, analizată intens de către contribuabili”, conchid ei.
Ultimele stiri pe BankNews.ro: