Opinie Deloitte: Motivele pentru care multe firme romanesti nu sunt pregatite pentru raportarea ANAF.
Data publicarii: 16-02-2022 | Finante-BanciÎncepând cu acest an, Agenția Națională de Administrare Fiscală a introdus un nou sistem de raportare fiscală extrem de complex. Mai mult, firmele locale au avut o perioadă extrem de scurtă la dispoziție, pentru a implementa acest nou sistem. Este vorba despre noul format de raportare SAF-T, impus la nivelul întregii Uniuni Europene, iar riscul pentru ca declarațiile să fie depuse cu întârziere sau incomplet este în acest moment foarte mare.
Societățile comerciale sunt obligate să depună declarațiile SAF-T începând cu prima lună a acestui an și au o perioadă de grație de șase luni, perioadă pe care trebuie să o folosească eficient, având în vedere cantitatea enormă de informații care trebuie raportate prin acest sistem. Includem aici toate datele contabile ale unei firme, incasările, plățile, stocurile, taxele plătite, facturile emise și primite, înregistrările contabile, și așa mai departe. Cu alte cuvinte, toate datele contabile pe care firmele le gestionează. Unul dintre principalele obstacole cu care se confruntă firmele locale în această perioadă constă în faptul că multe dintre acestea nu știu încă cu exactitate ce informații trebuie să transmită către ANAF și mai ales, ce presupune exact această metodă de raportare.
„Având în vedere că declarația se va depune online, o mare parte dintre contribuabili își pun speranța în furnizorul IT al software-ului de contabilitate pe care îl utilizează. În practică, dacă informațiile cerute de autoritatea fiscală nu există în programul de contabilitate, declarația depusă nu va fi validată. Astfel, în primul rând societățile trebuie să se asigure că, începând din 1 ianuarie 2022, colectează de la clienți și furnizori toate informațiile solicitate în schema SAF-T”, scriu Adrian Teampău, Director, și Raluca Ciocîia, Senior Consultant, Taxe Indirecte, Deloitte România.
Un alt obstacol semnificativ cu care se confruntă firmele din România este cauzat de corectitudinea datelor din programul de contabilitate care nu garantează că acestea sunt și corecte potrivit noilor norme.
„În prima fază contribuabilul trebuie să se asigure că declară un tratament fiscal și contabil corect pentru toate tranzacțiile derulate. Pe baza datelor colectate, ANAF va putea să stabilească instant dacă, spre exemplu, firma a aplicat cote greșite de TVA, dacă nu a taxat anumite tranzacții, dacă a calculat eronat amortizarea etc. Așadar, înainte de implementarea oricărei soluții IT în vederea raportării electronice, trebuie analizate încadrările contabile și fiscale ale tranzacțiilor derulate în mod recurent”, continuă cei doi experți Deloitte.
„Nu în ultimul rând, estimarea eronată a timpului necesar pentru pregătirea declarației - analiza datelor și implementarea unei soluții IT de raportare – poate duce la depășirea termenelor. Din această perspectivă, un alt aspect important de menționat este acela că apropierea termenului de depunere va genera, fără îndoială, suprasolicitarea prestatorilor de servicii care asistă contribuabilii în demersul de implementare a declarației SAF-T”, conchid cei doi.
Societățile comerciale sunt obligate să depună declarațiile SAF-T începând cu prima lună a acestui an și au o perioadă de grație de șase luni, perioadă pe care trebuie să o folosească eficient, având în vedere cantitatea enormă de informații care trebuie raportate prin acest sistem. Includem aici toate datele contabile ale unei firme, incasările, plățile, stocurile, taxele plătite, facturile emise și primite, înregistrările contabile, și așa mai departe. Cu alte cuvinte, toate datele contabile pe care firmele le gestionează. Unul dintre principalele obstacole cu care se confruntă firmele locale în această perioadă constă în faptul că multe dintre acestea nu știu încă cu exactitate ce informații trebuie să transmită către ANAF și mai ales, ce presupune exact această metodă de raportare.
„Având în vedere că declarația se va depune online, o mare parte dintre contribuabili își pun speranța în furnizorul IT al software-ului de contabilitate pe care îl utilizează. În practică, dacă informațiile cerute de autoritatea fiscală nu există în programul de contabilitate, declarația depusă nu va fi validată. Astfel, în primul rând societățile trebuie să se asigure că, începând din 1 ianuarie 2022, colectează de la clienți și furnizori toate informațiile solicitate în schema SAF-T”, scriu Adrian Teampău, Director, și Raluca Ciocîia, Senior Consultant, Taxe Indirecte, Deloitte România.
Un alt obstacol semnificativ cu care se confruntă firmele din România este cauzat de corectitudinea datelor din programul de contabilitate care nu garantează că acestea sunt și corecte potrivit noilor norme.
„În prima fază contribuabilul trebuie să se asigure că declară un tratament fiscal și contabil corect pentru toate tranzacțiile derulate. Pe baza datelor colectate, ANAF va putea să stabilească instant dacă, spre exemplu, firma a aplicat cote greșite de TVA, dacă nu a taxat anumite tranzacții, dacă a calculat eronat amortizarea etc. Așadar, înainte de implementarea oricărei soluții IT în vederea raportării electronice, trebuie analizate încadrările contabile și fiscale ale tranzacțiilor derulate în mod recurent”, continuă cei doi experți Deloitte.
„Nu în ultimul rând, estimarea eronată a timpului necesar pentru pregătirea declarației - analiza datelor și implementarea unei soluții IT de raportare – poate duce la depășirea termenelor. Din această perspectivă, un alt aspect important de menționat este acela că apropierea termenului de depunere va genera, fără îndoială, suprasolicitarea prestatorilor de servicii care asistă contribuabilii în demersul de implementare a declarației SAF-T”, conchid cei doi.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Reff & Asociatii si Deloitte Romania au asistat proprietarii Expo Market Doraly in vanzarea integrala a parcului comercial catre dezvoltatorul imobiliar WDP
- Revolut depășește 2 milioane de clienți ai aplicației Revolut <18
- Studiu Deloitte: Majoritatea liderilor de business din Romania considera ca PNRR va contribui la competitivitatea economiei locale in urmatorii cinci an
- Cum vor ajuta soluțiile AI în procesele de optimizare fiscală ale companiilor?
- Studiu Deloitte: Tranzitia catre economia circulara a incetinit la nivel global in 2023
- Studiu Deloitte: prețul, primul criteriu în alegerea mașinii. Motoarele pe combustie internă revin pe creștere în preferințele consumatorilor
- Prysmian deschide la București un nou birou al Centrului de Excelență în IT
- Lucian Anghel preia funcția de Director General-Adjunct al Libra Internet Bank
- Schneider Electric colaborează cu NVIDIA în proiectarea centrelor de date AI
- Ce este taxa pe lux și și cine va trebui să o plătească începând din acest an
- Flix raportează un venit total de 2 miliarde de euro în 2023
- Banca Transilvania & OTP Group, acord pentru achizitia OTP Bank Romania si subsidiare
- Studiu Deloitte: opt din zece lideri la nivel global se asteapta ca Gen AI sa le transforme organizatia in urmatorii trei ani
- Deloitte devine al saselea cel mai puternic brand din lume, potrivit Brand Finance
- Revolut Money Report: Romanii au facut peste 644 milioane de tranzactii cu Revolut anul trecut