Majoritatea companiilor din Romania nu se auditeaza social si nu publica rapoarte sociale

Data publicarii: 19-03-2007 | Economie

Pentru cele mai multe dintre companiile din Romania, domeniul responsabilitatii sociale corporatiste se reduce la campanii de investitii sociale - donatii, sponsorizari, actiuni filantropice - indreptate catre nevoi sociale, catre probleme considerate de interes comunitar. Adesea, aceste programe sunt ineficiente, nu isi ating scopul, nu au obiective sociale si de marketing clare, nu sunt evaluate, nu sunt promovate profesionist. Pentru publicul larg, stirile privitoare la programele sociale ale companiilor sunt lipsite de credibilitate. Pentru jurnalisti, comunicatele de presa referitoare la astfel de actiuni comunitare sunt neinteresante, conform unui studiu remis BankNews.ro.

In acest moment nu avem o cunoastere completa a domeniului responsabilitatii sociale corporatiste (CSR) in Romania. Exista informatii partiale privind programele de investitii sociale ce iau forma sponsorizarilor si donatiilor sau filantropiei corporatiste. Avem, insa, putine informatii despre strategiile de CSR, despre politicile companiilor fata de asa-zisele grupuri cointeresate (stakeholders), grupurile afectate de actiunile companiilor - de la actionari si angajati pana la parteneri de afaceri (furnizori, creditori, distribuitori, clienti), consumatori si comunitate locala.

Forum for International Communications, initiator al programului CSR Romania, considera ca strategiile de CSR ale companiilor romanesti ar putea fi imbunatatite printr-un plus de cercetare, analiza si comunicare.

Aceastea au fost constatarile si premisele de la care a pornit cercetarea Transparenta si credibilitate in practicile de responsabilitate sociala corporatista, initiata de CSR Romania.

Ce inteleg oamenii de afaceri prin responsabilitate sociala corporatista (CSR), cat de transparente sunt companiile in comunicare, de ce nu sunt credibile mesajele corporatiste privitoare la implicarea sociala - sunt cateva dintre intrebarile puse reprezentantilor unora dintre cele mai importante companii din mediul romanesc de afaceri.

Chestionarul a  fost efectuat in perioada 19 februarie - 2 martie. Studiul s-a realizat online, pe un esantion de 250 de reprezentanti ai mediului de afaceri implicati in domeniul CSR. Cercetarea a avut doua etape, cea dintai cantitativa si cea de-a doua calitativa; aceasta din urma a constat in analiza raspunsurilor la un set de intrebari adresate celor care au raspuns la chestionar.

Scopul cercetarii

Scopul cercetarii este de a vedea care sunt opiniile oamenilor de afaceri in privinta a doua din problemele cele mai controversate din domeniul CSR: transparenta in politicile de responsabilitate corporatista si credibilitatea companiilor care desfasoara programe sociale.

In ultimele decenii, in mediul occidental de afaceri s-au impus cateva instrumente pentru imbunatatirea transparentei si credibilitatii in CSR: auditul social si de mediu, raportarile sociale si codurile etice. Sondajul si-a propus sa evidentieze modul in care companiile din Romania utilizeaza cele trei instrumente.

Rezultate

La chestionar au raspuns 55 de oameni de afaceri, rata de raspuns fiind de 22%.

In numar de 19, intrebarile au abordat problemele auditarilor sociale si de mediu (auditarea sociala si domeniile avute in vedere de auditari), a raportarilor sociale (publicarea rapoartelor, credibilitatea lor, grupurile tinta avute in vedere in procesul de raportare), a codului etic (existenta codului etic, publicarea acestuia), a investitiilor sociale (evaluarea si publicarea rezultatelor evaluarii, metodele de evaluare folosite, domeniile de investitii sociale, grupurile tinta vizate de investitii).

61% dintre respondenti sustin ca firmele lor nu sunt auditate social si nu publica rapoarte sociale. Conform rezultatelor, 24% dintre companii sunt auditate social. Dintre companiile auditate social predomina multinationalele. Firmele care nu sunt auditate social opereaza in industriile bauturilor alcoolice, bancara, farmaceutica, software, telecomunicatii, energetica. Aproape jumatate dintre companiile neauditate sunt multinationale. De remarcat ca, desi se ocupa de domeniul CSR, 14,8% dintre oamenii de afaceri afirma ca nu stiu daca firmele la care lucreaza sunt auditate social.

Intr-un procent semnificativ, 37% dintre respondenti spun ca firmele lor publica rapoarte sociale. Cu toate acestea, marea majoritate a acestor companii nu au publicate rapoarte sociale pe site-uri.

Dintre respondenti, 16,7% dintre oamenii de afaceri nu au auzit de companii romanesti care raporteaza social, 11% spun ca rapoartele sociale ale firmelor nu sunt credibile, iar 53,7% sustin ca li se par credibile rapoartele sociale.

Oamenii de afaceri considera ca principalele probleme cere trebuie avute in vedere de un audit social al companiei lor privesc, in ordinea importantei, relatiile cu comunitatile locale (77,8%), drepturi si conditii de munca ale angajatilor (74%), consumatorii (66,7%) si mediul (66,7%). Respondentii sustin ca reciclarea, reducerea consumului de energie si prevenirea contaminarii apei si solului sunt principalele probleme de mediu de care ar trebui sa fie preocupata compania lor.

Intr-o proportie mare, 76%, oamenii de afaceri afirma ca firmele lor au coduri etice. De asemenea, principalele cai prin care organizatiile isi promoveaza codul etic constau in: canale de comunicare interna (74%), training (46%) si web-site corporatist (43%). Conform cercetarii, codurile etice se adreseaza in primul rand angajatilor sau sindicatelor (81%), clientilor companiilor (46%) si actionarilor (41%).

87% dintre respondenti sustin ca firma lor investeste social. Intr-un procent si mai ridicat, de 93%, oamenii de afaceri considera ca organizatiile pentru care lucreaza ar trebui sa investeasca in probleme comunitare. In schimb, 35% dintre respondenti marturisesc ca firma lor nu evalueaza programele de investitii sociale. Principalele metode de evaluare a investitiilor sociale sunt, in ordinea importantei, bugetul investit (70%), articole de presa (55,6%) si raportari ale ONG-urilor partenere in proiecte sociale (48%). Domeniile de investitii sociale preferate de companii sunt: training si oportunitati de dezvoltare profesionala pentru angajati (94%), educatie (70%), conditii de munca pentru angajati (69%), cultura si arta (63%). In sfarsit, domeniile de investitii sociale preferate de catre angajati sunt: training si oportunitati de dezvoltare profesionala pentru angajati (69%), educatie (69%) si conditii de munca pentru angajati (63%).

Redactia BankNews.ro

Ultimele stiri pe BankNews.ro: