PwC România - Studiu măsuri fiscale
Data publicarii: 09-04-2020 | EconomiePotrivit studiului „Barometrul HR” realizat în aceste zile de PwC România, peste 90% dintre respodenți, reprezentanți ai companiilor din România, consideră amânarea plății obligațiilor fiscale fără instituirea accesoriilor până la 30 de zile de la încetarea stării de urgență, drept una dintre cele mai utile măsuri adoptate de Guvern în contextul crizei generate de epidemia de Covid-19.
“Mediul de afaceri se confruntă cu un climat imprevizibil, fără precedent, care duce la o scădere neașteptată a veniturilor într-un termen scurt. Multe companii găsesc cu greu soluții pentru a-și asigura lichidități și au nevoie de sprijinul guvernului. Amânarea plății taxelor reprezintă o gură de oxigen în aceste condiții. În continuare, va fi nevoie de alte măsuri pentru a combate efectele negative ale pandemiei COVID-19. Totuși așteptările trebuie să rămână realiste, raportate la posibilitățile bugetare. Spun asta pentru că în ultimii ani, deși am avut creștere economică, a fost aplicată o politică fiscală prociclică care a dus la restrângerea spațiului fiscal, limitând mijloacele de intervenție ale guvernului într-o situație de criză, așa cum este cea pe care o traversăm acum”, a declarat Ionuț Simion, Country Managing Partner PwC România.
Cât privește impactul imediat pe care măsurile luate de autorități le-au avut în această perioadă, marea majoritate a companiilor apreciază în special măsurile care s-au luat în zona fiscală. Astfel, 88% dintre aceștia consideră ca fiind binevenită măsura de amânare a termenului de plată pentru impozitul pe clădiri și terenuri, respectiv pe mijloacele de transport, de la sfârșitul lunii martie până la sfârșitul lunii iunie. În același timp, 70% dintre aceștia consideră ca fiind utilă măsura ce stabilește plățile trimestriale anticipate la nivelul sumei rezultate din calculul impozitului pe profit din trimestrul curent.
”În contextul crizei actuale, măsuri precum folosirea Spațiului Privat Virtual pentru emiterea documentelor, depunerea declarațiilor online și arhivarea electronică sunt necesare în relația autorități - contribuabili. Recent, guvernul a adoptat o ordonanță de urgență, încă nepublicată, prin care autoritățile și instituțiile publice sunt obligate să accepte documentele semnate cu semnătură electronică, trimise online de firme și persoane fizice. Știm, de asemenea, că anul acesta administrația fiscală are în pregătire mai multe proiecte de digitalizare pentru a fi aplicate. Sperăm că tot acest proces de digitalizare a serviciilor publice va fi accelerat în perioada următoare pentru că este în avantajul autorităților și al contribuabililor atât din perspectiva simplificării interacțiunii, precum și a reducerii costurilor”, a arătat Daniel Anghel, Partener, liderul serviciilor fiscale și juridice PwC România.
Dintre măsurile adoptate în alte state care ar putea aduce beneficii și la nivel local amintim rambursarea accelerată a TVA-ului în Belgia, Letonia și Luxembourg, prelungirea termenului pentru depunerea declarațiilor fiscale și implicit plata obligațiilor fiscale în Italia, Belgia, Malta, Franța, Cehia și Luxembourg, respectiv suspendarea acțiunilor de control fiscal din Austria, Italia, Polonia și Franța.
“Mediul de afaceri se confruntă cu un climat imprevizibil, fără precedent, care duce la o scădere neașteptată a veniturilor într-un termen scurt. Multe companii găsesc cu greu soluții pentru a-și asigura lichidități și au nevoie de sprijinul guvernului. Amânarea plății taxelor reprezintă o gură de oxigen în aceste condiții. În continuare, va fi nevoie de alte măsuri pentru a combate efectele negative ale pandemiei COVID-19. Totuși așteptările trebuie să rămână realiste, raportate la posibilitățile bugetare. Spun asta pentru că în ultimii ani, deși am avut creștere economică, a fost aplicată o politică fiscală prociclică care a dus la restrângerea spațiului fiscal, limitând mijloacele de intervenție ale guvernului într-o situație de criză, așa cum este cea pe care o traversăm acum”, a declarat Ionuț Simion, Country Managing Partner PwC România.
Cât privește impactul imediat pe care măsurile luate de autorități le-au avut în această perioadă, marea majoritate a companiilor apreciază în special măsurile care s-au luat în zona fiscală. Astfel, 88% dintre aceștia consideră ca fiind binevenită măsura de amânare a termenului de plată pentru impozitul pe clădiri și terenuri, respectiv pe mijloacele de transport, de la sfârșitul lunii martie până la sfârșitul lunii iunie. În același timp, 70% dintre aceștia consideră ca fiind utilă măsura ce stabilește plățile trimestriale anticipate la nivelul sumei rezultate din calculul impozitului pe profit din trimestrul curent.
”În contextul crizei actuale, măsuri precum folosirea Spațiului Privat Virtual pentru emiterea documentelor, depunerea declarațiilor online și arhivarea electronică sunt necesare în relația autorități - contribuabili. Recent, guvernul a adoptat o ordonanță de urgență, încă nepublicată, prin care autoritățile și instituțiile publice sunt obligate să accepte documentele semnate cu semnătură electronică, trimise online de firme și persoane fizice. Știm, de asemenea, că anul acesta administrația fiscală are în pregătire mai multe proiecte de digitalizare pentru a fi aplicate. Sperăm că tot acest proces de digitalizare a serviciilor publice va fi accelerat în perioada următoare pentru că este în avantajul autorităților și al contribuabililor atât din perspectiva simplificării interacțiunii, precum și a reducerii costurilor”, a arătat Daniel Anghel, Partener, liderul serviciilor fiscale și juridice PwC România.
Dintre măsurile adoptate în alte state care ar putea aduce beneficii și la nivel local amintim rambursarea accelerată a TVA-ului în Belgia, Letonia și Luxembourg, prelungirea termenului pentru depunerea declarațiilor fiscale și implicit plata obligațiilor fiscale în Italia, Belgia, Malta, Franța, Cehia și Luxembourg, respectiv suspendarea acțiunilor de control fiscal din Austria, Italia, Polonia și Franța.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Studiu Deloitte: în ciuda incertitudinii actuale, investitorii din Europa Centrală privesc cu optimism ultimele luni ale anului
- Directiva UE privind transparenta salariala – de cand produce efecte si ce informatii pune la dispozitia angajatilor
- RomInsolv lansează Evoloo, prima aplicație digitală de prevenire a insolvenței din România
- Generația Z din România rescrie regulile investițiilor: mai puțin imobiliare, mai mult piețe de capital
- Break-urile își mențin relevanța: aproape o cincime din vânzările online de mașini din Europa
- Stup, trei ani de sprijin pentru antreprenori: peste 800 de afaceri lansate în România
- Revolut Bank o numește pe Florina Moisei în rolul de Country Manager al sucursalei din Romania
- Majoritatea marilor investiții imobiliare în derulare sunt construite pe foste platforme industriale, multe orașe din țară oferind încă astfel de oportunități
- Reff & Asociatii | Deloitte Legal isi consolideaza echipa prin promovarea a 23 de avocati incepand din luna septembrie 2025
- EY România anunță șase noi directori în departamentul de Asistență Fiscală și Juridică și în cel de Audit și Servicii Conexe
- Deloitte Romania a asistat ROCA Investments in preluarea pachetului de 20% din actiunile Grupului Adrem
- Allianz-Țiriac a acoperit costuri de aproape 16 milioane de lei pentru riscurile petrecute în vacanțe și deplasări în afara țării în primele șase luni din 2025
- Meta Estate Trust: Alexandru Bonea, actualul CEO își va încheia mandatul la finalul lunii octombrie 2025, de comun acord cu Consiliul de Administrație
- UniCredit Bank devine Participant la sistemul de tranzacționare al Bursei de Valori București
- C&W Echinox: Companiile au contractat birouri pentru peste 7.000 de noi angajați în S1 2025