Cat costa o reclama pe TV?
Data publicarii: 11-03-2008 | MediaPretul difuzarii unui spot publicitar variaza de la 500 de euro la TVR la 3.500 pe Pro TV.
O reclama va costa, in acest an, cu aproximativ 40-50 la suta mai mult decat in 2007. Pro TV, liderul in materie de audienta, este, pe primul loc, in mod normal, si la capitolul preturi. Analiza EVZ a luat in calcul costurile medii pentru clientii cu bugete medii. Cifrele pot varia in functie de mai multi factori: audienta postului TV, bugetul de publicitate al clientului, dar si pozitia reclamei in calup.
Pro TV, cel mai scump
Pretul unei reclame este strans legat de audienta pe care o obtine spotul publicitar. Cu cat audienta este mai mare, cu atat este mai scumpa. Explicatia este simpla, pentru ca publicitatea se plateste la punctul de audienta, cu un pret diferit la fiecare post TV. De exemplu, daca un spot publicitar are, la Pro TV, o audienta de 6%, iar un punct de rating costa 500 de euro, clientul va plati 3.000 de euro pentru difuzare.
In conditiile audientelor din luna februarie, o reclama de 30 de secunde difuzata in intervalul de maxima audienta (19.00-23.00) costa, la Pro TV, intre 2.700 si 3.500 de euro. La Antena 1, pentru o reclama se poate plati, seara, intre 1.000 si 1.500 de euro. Realitatea TV si Antena 3 obtin, pe spot, 250-300 de euro.
In restul zilei, publicitatea este mai ieftina, dar si audienta este mai mica. Pretul unui punct de rating e cu 15-20% mai scazut. La Pro TV, o reclama intre orele 8.00-19.00 ajunge, in medie, la 750-850 de euro, iar la Antena 1 intre 450 si 530 de euro. Postul public castiga la fiecare reclama cel mult 150 de euro, un pret asemanator cu cel al Prima TV si Kanal D.
Spotul izolat, perla coroanei
Fiecare post de televiziune pastreaza pentru programele cu audienta cea mai mare "cireasa de pe tort": spotul izolat. Difuzat din senin, intrerupe programul fara generic de publicitate, iar efectul este maxim. Daca intr-un calup audienta este cu aproximativ 15-20% mai mica decat in program, spotul izolat tine captivi telespectatorii.
Adaugand si faptul ca legea nu permite decat doua astfel de reclame in fiecare seara (doar la meciurile de fotbal se permit cate doua pe repriza) si pretul este pe masura. La Pro TV, o reclama "izolata" costa, in medie 5.000-5.300 de euro, iar la Antena 1 intre 3.500 si 4.000 de euro. Realitatea TV difuzeaza astfel de spoturi mai ales in timpul emisiunii lui Robert Turcescu, iar pretul se duce spre 1.000 de euro.
Mai multe variabile
In costul unei reclame intra mai multi factori in functie de care variaza pretul punctului de audienta. Calculul EVZ s-a facut pentru un buget mediu (pentru posturile mari inseamna clientii din zona de 500.000 de euro) si pentru audiente medii. Daca bugetul cheltuit de un client de publicitate este mai mare, pretul poate fi negociat in jos.
Postul de televiziune tine cont si de istoricul relatiei cu clientul de publicitate: un advertiser cu traditie va obtine preturi mai bune decat unul nou care intra pe piata. Programele cu potential de audienta ridicat si cele care atrag un public comercial "de calitate" sunt taxate ca emisiuni premium, cu 50% si chiar 100% mai mult decat cele normale.
Liga Campionilor, Campionatul European sau o superproduct ie hollywoodiana pot intra in aceasta categorie. Si locul din calupul de publicitate conteaza la pretul final. Pozitiile bune - primul spot, ultimul, al doilea si penultimul - care au potential de audienta ridicat sunt mai scumpe.
Integral in Evenimentul Zilei
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Revolut depășește 2 milioane de clienți ai aplicației Revolut <18
- Studiu Deloitte: Majoritatea liderilor de business din Romania considera ca PNRR va contribui la competitivitatea economiei locale in urmatorii cinci an
- Cum vor ajuta soluțiile AI în procesele de optimizare fiscală ale companiilor?
- Studiu Deloitte: Tranzitia catre economia circulara a incetinit la nivel global in 2023
- Studiu Deloitte: prețul, primul criteriu în alegerea mașinii. Motoarele pe combustie internă revin pe creștere în preferințele consumatorilor
- Prysmian deschide la București un nou birou al Centrului de Excelență în IT
- Lucian Anghel preia funcția de Director General-Adjunct al Libra Internet Bank
- Schneider Electric colaborează cu NVIDIA în proiectarea centrelor de date AI
- Ce este taxa pe lux și și cine va trebui să o plătească începând din acest an
- Flix raportează un venit total de 2 miliarde de euro în 2023
- Banca Transilvania & OTP Group, acord pentru achizitia OTP Bank Romania si subsidiare
- Studiu Deloitte: opt din zece lideri la nivel global se asteapta ca Gen AI sa le transforme organizatia in urmatorii trei ani
- Deloitte devine al saselea cel mai puternic brand din lume, potrivit Brand Finance
- Revolut Money Report: Romanii au facut peste 644 milioane de tranzactii cu Revolut anul trecut
- Catinvest aduce Bebe Tei si Farmacia Tei în Craiova la ElectroPutere Mall