Cat costa o reclama pe TV?
Data publicarii: 11-03-2008 | MediaPretul difuzarii unui spot publicitar variaza de la 500 de euro la TVR la 3.500 pe Pro TV.
O reclama va costa, in acest an, cu aproximativ 40-50 la suta mai mult decat in 2007. Pro TV, liderul in materie de audienta, este, pe primul loc, in mod normal, si la capitolul preturi. Analiza EVZ a luat in calcul costurile medii pentru clientii cu bugete medii. Cifrele pot varia in functie de mai multi factori: audienta postului TV, bugetul de publicitate al clientului, dar si pozitia reclamei in calup.
Pro TV, cel mai scump
Pretul unei reclame este strans legat de audienta pe care o obtine spotul publicitar. Cu cat audienta este mai mare, cu atat este mai scumpa. Explicatia este simpla, pentru ca publicitatea se plateste la punctul de audienta, cu un pret diferit la fiecare post TV. De exemplu, daca un spot publicitar are, la Pro TV, o audienta de 6%, iar un punct de rating costa 500 de euro, clientul va plati 3.000 de euro pentru difuzare.
In conditiile audientelor din luna februarie, o reclama de 30 de secunde difuzata in intervalul de maxima audienta (19.00-23.00) costa, la Pro TV, intre 2.700 si 3.500 de euro. La Antena 1, pentru o reclama se poate plati, seara, intre 1.000 si 1.500 de euro. Realitatea TV si Antena 3 obtin, pe spot, 250-300 de euro.
In restul zilei, publicitatea este mai ieftina, dar si audienta este mai mica. Pretul unui punct de rating e cu 15-20% mai scazut. La Pro TV, o reclama intre orele 8.00-19.00 ajunge, in medie, la 750-850 de euro, iar la Antena 1 intre 450 si 530 de euro. Postul public castiga la fiecare reclama cel mult 150 de euro, un pret asemanator cu cel al Prima TV si Kanal D.
Spotul izolat, perla coroanei
Fiecare post de televiziune pastreaza pentru programele cu audienta cea mai mare "cireasa de pe tort": spotul izolat. Difuzat din senin, intrerupe programul fara generic de publicitate, iar efectul este maxim. Daca intr-un calup audienta este cu aproximativ 15-20% mai mica decat in program, spotul izolat tine captivi telespectatorii.
Adaugand si faptul ca legea nu permite decat doua astfel de reclame in fiecare seara (doar la meciurile de fotbal se permit cate doua pe repriza) si pretul este pe masura. La Pro TV, o reclama "izolata" costa, in medie 5.000-5.300 de euro, iar la Antena 1 intre 3.500 si 4.000 de euro. Realitatea TV difuzeaza astfel de spoturi mai ales in timpul emisiunii lui Robert Turcescu, iar pretul se duce spre 1.000 de euro.
Mai multe variabile
In costul unei reclame intra mai multi factori in functie de care variaza pretul punctului de audienta. Calculul EVZ s-a facut pentru un buget mediu (pentru posturile mari inseamna clientii din zona de 500.000 de euro) si pentru audiente medii. Daca bugetul cheltuit de un client de publicitate este mai mare, pretul poate fi negociat in jos.
Postul de televiziune tine cont si de istoricul relatiei cu clientul de publicitate: un advertiser cu traditie va obtine preturi mai bune decat unul nou care intra pe piata. Programele cu potential de audienta ridicat si cele care atrag un public comercial "de calitate" sunt taxate ca emisiuni premium, cu 50% si chiar 100% mai mult decat cele normale.
Liga Campionilor, Campionatul European sau o superproduct ie hollywoodiana pot intra in aceasta categorie. Si locul din calupul de publicitate conteaza la pretul final. Pozitiile bune - primul spot, ultimul, al doilea si penultimul - care au potential de audienta ridicat sunt mai scumpe.
Integral in Evenimentul Zilei
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Salt Bank trece de 700.000 de clienti
- Peste 80% dintre cei mai mari chiriasi din Romania platesc sub 5% din cifra de afaceri pentru ocuparea spatiilor de birouri moderne
- Gala Premiilor UNSICAR 2025 marcheaza 25 de ani de activitate ai organizatiei
- SigurantaOnline.ro: Volumul 4 din The Websters a fost lansat oficial
- Analiza de piata: Efectul modificarilor fiscale din 2025 asupra antreprenorilor romani
- Cushman & Wakefield ECHINOX, mandat exclusiv pentru vanzarea platformei Electroputere Craiova
- EY Romania - CJUE redefineste granitele transformarii substantiale in regulile de origine: lectii-cheie din cauza C-86/24 CS STEEL despre originea nepreferentiala in dreptul vamal UE
- Functiile financiar-fiscale au nevoie de un nou tip de profesionisti care folosesc tehnologia si inteligenta artificiala alaturi de competentele in fiscalitate
- Meta Estate Trust, rezultate la 9 luni 2025: profit net in crestere si active totale mai mari cu 10% fata de 2024
- Cargus: Crestere de 15% a volumelor de colete in weekendul de Black Friday, sustinuta de clientii internationali si de vanzarile din segmentul fashion
- Studiu Deloitte: veniturile afacerilor de familie, estimate sa creasca cu 84% in 2030 fata de 2020 la nivel global
- ETF BET Patria - Tradeville, cel mai mare ETF cu investitii in actiuni romanesti, atinge 700 milioane lei in active totale si 31 de mii de investitori
- 2Performant: Platforma BusinessLeague.com a generat mai multe vanzari fata de anul trecut in perioada Black Friday
- Piata industriala si logistica din Romania atinge un nivel record in 2025 - cererea de spatii creste cu 64%, iar zona Bucuresti-Ilfov domina, din nou, inregistrand peste doua treimi din tranzactii
- Ce zic românii despre siguranța cumpărăturilor online de Black Friday