GfK: Romanii cheltuiesc circa 40% din bugetul familei pentru mancare si bautura
Data publicarii: 06-02-2009 | EconomiePonderea ocupata de cheltuielile cu mancarea si bautura in bugetul familei din Romania continua sa fie ridicata - aproximativ 40%, afirma managing directorul GfK Romania, Andi Dumitrescu.
"Desi unele pareri vehiculate in piata in ultima vreme estimeaza ca romanii nu vor reduce consumul de bunuri de larg consum, ci vor taia din alte categorii de cheltuieli, nu cred ca este bine sa ne bazam prea mult pe aceasta ipoteza, pentru ca ponderea ocupata de cheltuielile cu mancarea si bautura in bugetul familei din Romania continua sa fie ridicata - aproximativ 40%", afirma Andi Dumitrescu, managing director GfK Romania.
In timp de consumatorii din Europa de Vest s-au orientat anul trecut spre produse mai ieftine, cei din Europa de Est au ales sa cumpere volume mai mari si produse mai scumpe, arata un studiu comparativ intre tarile europene privind schimbarile de comportament ale consumatorului in vremuri de criza realizat de compania GfK in februarie 2009.
GfK a ales pentru comparatie doua categorii de tari ale Europei - pe de o parte, Franta, Germania, Italia, Spania, Marea Britanie - iar pe de alta parte, tari mai apropiate de Romania, precum Polonia si Rusia.
Dintre tarile Europei de Vest analizate, cea care a cunoscut cea mai mare rata a inflatiei la alimente este Marea Britanie (9,3%). Aici, consumatorii nu au absorbit in totalitate cresterea preturilor si au cheltuit doar cu 6,3% mai mult din buzunar pentru astfel de produse, sporindu-si totodata volumul de produse cumparat cu 1% si trecand in acelasi timp la marci mai ieftine.
Asadar, consumatorii din Marea Britanie, confruntati cu preturi mai mari, si-au mentinut nivelul consumului, dar cumparand produse mai ieftine. La fel au reactionat si italienii si nemtii, care au preferat sa cumpere in continuare, dar au ales produse cu pret mai mic. In Franta si Olanda, consumul a fost redus, totodata trecandu-se si la produse mai ieftine.
Situatia din Polonia si Rusia este diferita. Polonezii au decis sa cumpere volume mai mari si au preferat produse mai scumpe. Prin analogie, consumatorii romani au "inghitit" preturile mai mari, au cumparat putin mai mult si au trecut la produse ceva mai scumpe in prima parte a anului trecut, cand insa efectele crizei in consumul de bunuri de larg consum nu erau inca simtite pe piata locala.
NewsIn
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Deloitte Romania a asistat ROCA Investments in preluarea pachetului de 20% din actiunile Grupului Adrem
- Allianz-Țiriac a acoperit costuri de aproape 16 milioane de lei pentru riscurile petrecute în vacanțe și deplasări în afara țării în primele șase luni din 2025
- Meta Estate Trust: Alexandru Bonea, actualul CEO își va încheia mandatul la finalul lunii octombrie 2025, de comun acord cu Consiliul de Administrație
- UniCredit Bank devine Participant la sistemul de tranzacționare al Bursei de Valori București
- C&W Echinox: Companiile au contractat birouri pentru peste 7.000 de noi angajați în S1 2025
- Studiu Deloitte: tarifele vamale au efecte semnificative asupra companiilor multinațional
- Studiu EY: Modelele de business din retail trebuie să se adapteze pentru a stimula creșterea
- Revolut devine partener de titlu al viitoarei Audi F1 Team
- De anul viitor taxele locale din România vor crește semnificativ
- Prețurile de transfer sub control: Strategii esențiale pentru companii în fața presiunilor fiscale
- Colliers: Piata birourilor din Bucuresti a coborat la minimele ultimilor 4 ani, pe plan regional
- Studiu EY: Listările globale au dat dovadă de reziliență în primul semestru din 2025 în pofida volatilității pieței
- Libra finanțează cu 119 mil. lei proiectul rezidențial Scala Sopor din Cluj
- Revolut Business lansează în România conturile de economii pentru companii, cu dobândă de până la 4% pe an
- Pluriva investeşte 250.000 de euro într-un asistent virtual AI, dedicat companiilor din România