APIA: Vanzarile de autovehicule, in crestere cu 20,3% in T1
Data publicarii: 25-04-2018 | Economie
Vanzarile de autovehicule noi au crescut cu 20,3% in primul trimestru din acest an fata de primul trimestru din anul 2017, 2018 consemnand cel mai mare volum de vanzari de autovehicule inregistrat in primul trimestru din ultimii 10 ani, se arata intr-un comunicat al Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Autoturisme (APIA), remis marti AGERPRES.
Vanzarile sunt sustinute, in principal, de persoanele juridice, care acopera 70% din totalul achizitiilor de autoturisme.
Persoanele fizice au achizitionat 8.799 de autovehicule, cu 76% mai multe decat in perioada similara a anului trecut (4.996 unitati). Ca urmare, si ponderea lor a crescut in 2018 la 30% de la 21% in 2017.
"Este insa de remarcat ca aceasta crestere (la fel ca si cea de anul precedent) a avut loc inaintea demararii Programului Rabla, ceea ce arata ca, in actuala conjunctura economica favorabila, acest program nu mai este la fel de important in ceea ce priveste decizia persoanelor fizice de achizitie unui autovehicul nou", apreciaza APIA.
Pe plan european insa, dupa o evolutie negativa in luna martie 2018 (-5,3%), exista in primul trimestru al acestui an o crestere extrem de mica (doar +0,7%) comparativ cu evolutiile de pana acum, chiar daca unele tari din UE, printre care si Romania (+28,6%), au inregistrat cresteri consistente. Aceasta situatie este generata de avansul mult mai mic, sau chiar de scaderea pietei inregistrata in cele mai importante tari, care, impreuna, reprezinta 75% din totalul pietei UE.
In primele trei luni din 2018, au fost inmatriculate 120.655 autoturismele rulate (in marea lor majoritate nefiscalizate), cu 5,8% mai putine decat in aceeasi perioada din 2017. In luna martie, importurile de autoturisme rulate au scazut cu aproximativ 20% fata de luna similara a anului trecut. APIA precizeaza, insa, ca si in acest an numarul de autoturisme rulate ce vor fi importate in parcul national se va situa in jurul cifrei de 500.000 de unitati, relativ similar cu volumul inregistrat anul trecut. Totodata, Asociatia remarca, pentru inceputul acestui an, o oarecare imbunatatire a varstei acestor autoturisme rulate, cresterile de volume fiind datorate, in mare parte celor mai noi de sapte ani.
Cat priveste vanzarile de autovehicule noi, in primele trei luni ale anului au fost comercializate 35.993 de astfel de unitati, in crestere cu 20,3%, din care 29.531 autoturisme (+26,1%) si 6.462 autovehicule comerciale (-0,6%).
Top-ul pe marci (autoturisme si autovehicule comerciale) este condus de catre Dacia, cu 9.309 unitati, urmata de catre Volkswagen, cu 3.680 unitati si Ford 3.055 unitati.
La autoturisme, top-ul pe marci are pe primul loc Dacia, cu 8.586 unitati (29,1% cota de piata, pe un volum in crestere cu 41,9% fata de primele trei luni din 2017), urmata de Volkswagen cu 3.388 unitati (11,5% cota de piata, volume in crestere cu
19% fata de 2017), Skoda 2.740 unitati (9,3% din total piata, volume in crestere cu 25,8%), Ford 2.076 unitati (7% din total piata, volume in crestere cu 19%) si Renault 2.013 unitati (6,8% cota de piata, volume mai mari cu 20,3%).
Cu cele 3.270 unitati vandute, Dacia Logan este cel mai bine vandut model in TI 2018, urmat de Dacia Sandero cu 2.112 unitati, Dacia Duster 2.103, Skoda Octavia 1.086 si Renault Clio 963.
In functie de tipul de combustibil, ponderea autoturismelor cu motoare pe benzina continua sa creasca, ajungand sa detina, dupa primele trei luni din 2018, 54,9% din total, semnificativ mai mare fata de ponderea pe care o avea in aceeasi perioada din 2017 (45,7%).
Interesul pentru autoturismele 'verzi' (electrice si hibride) continua sa creasca, fapt ce face ca dupa primele trei luni din 2018, acestea sa ajunga la o pondere de 2,2% din total piata. Chiar daca volumele sunt inca foarte mici, evolutia este incurajatoare, inregistrandu-se cresteri de +390,2% (de 5 ori) la cele electrice si, respectiv +25,7% la cele hibride, fapt ce demonstreaza ca
exista un interes important din partea clientilor pentru aceasta categorie de autoturisme.
Culorile alb si gri domina in continuare cererea, acestea inregistrand o pondere de 28,3% si respectiv, 23,7% din totalul preferintelor. Urmeaza albastru cu o cota 17% si negru cu 10,4%.
Autoturismele cu tractiune integrala (4x4) reprezinta 23,3% din totalul livrarilor realizate in TI 2018, pe un volum total de 6.884 unitati, in crestere cu 23,6% fata de 2017 (sub avansul mediu al pietei, +26,1%).
In functie de tara de provenienta a autoturismelor, 28,2% sunt din Romania, 23,2% din Germania, 11,9% din Cehia, 6,5% din Turcia si 6,3% din Spania.
Vanzarile de autoturisme din productia autohtona au crescut in anul 2018 cu 51,4% comparativ cu anul 2017, in timp ce vanzarile de autoturisme din import au inregistrat o crestere de 18,3%.
Sursa: Agerpress
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Allianz-Țiriac a acoperit costuri de aproape 16 milioane de lei pentru riscurile petrecute în vacanțe și deplasări în afara țării în primele șase luni din 2025
- Meta Estate Trust: Alexandru Bonea, actualul CEO își va încheia mandatul la finalul lunii octombrie 2025, de comun acord cu Consiliul de Administrație
- UniCredit Bank devine Participant la sistemul de tranzacționare al Bursei de Valori București
- C&W Echinox: Companiile au contractat birouri pentru peste 7.000 de noi angajați în S1 2025
- Studiu Deloitte: tarifele vamale au efecte semnificative asupra companiilor multinațional
- Studiu EY: Modelele de business din retail trebuie să se adapteze pentru a stimula creșterea
- Revolut devine partener de titlu al viitoarei Audi F1 Team
- De anul viitor taxele locale din România vor crește semnificativ
- Prețurile de transfer sub control: Strategii esențiale pentru companii în fața presiunilor fiscale
- Colliers: Piata birourilor din Bucuresti a coborat la minimele ultimilor 4 ani, pe plan regional
- Studiu EY: Listările globale au dat dovadă de reziliență în primul semestru din 2025 în pofida volatilității pieței
- Libra finanțează cu 119 mil. lei proiectul rezidențial Scala Sopor din Cluj
- Revolut Business lansează în România conturile de economii pentru companii, cu dobândă de până la 4% pe an
- Pluriva investeşte 250.000 de euro într-un asistent virtual AI, dedicat companiilor din România
- Ciprian Pop preia conducerea Allianz-Țiriac Pensii Private